Dlaczego ceny ropy pozostają na niskim poziomie
Mimo wojny na Bliskim Wschodzie i zawirowań politycznych w Libii inwestorzy koncentrują się na globalnych zasobach, które wydają się być wystarczające.
Rafineria ropy w Houston. Stany Zjednoczone zwiększają swoją produkcję wraz z Brazylią, Kanadą i Gujaną. Źródło: Brandon Bell/Getty Images
Ceny ropy naftowej ostatnio wzrosły po okresie odrętwienia, ponieważ spór polityczny w Libii ograniczył znaczną część produkcji tego północnoafrykańskiego kraju.
Wczesnym rankiem w piątek kontrakty terminowe na ropę Brent, będącą międzynarodowym punktem odniesienia, sprzedawano za nieco ponad 80 dolarów za baryłkę, co stanowiło wzrost o około 5 procent w porównaniu z ceną sprzed 10 dni, zanim ponownie spadły poniżej tego poziomu. Jednak biorąc pod uwagę stopień zawirowań politycznych nie tylko w Libii, ale na Bliskim Wschodzie, będącym światowym centrum naftowym, rynek wydaje się zaskakująco spokojny.
Obecny poziom cen można opisać na różne sposoby – niski, umiarkowany – ale z pewnością nie są one wysokie w porównaniu z najnowszymi wskaźnikami historycznymi. Średnia roczna cena ropy Brent, skorygowana o inflację, która jest ściśle powiązana z kontraktami terminowymi na ropę, wyniosła 94,91 dolarów za baryłkę w latach 2010–2023, powiedział Jim Burkhard, szef działu badań rynków energii w S&P Global Commodity Insights.
„To nie jest wysoka cena; to nie jest niska cena” – stwierdził.
Mimo to, przed weekendem Święta Pracy konsumenci w Stanach Zjednoczonych cieszą się wytchnieniem. Energy Information Administration podała, że w poniedziałek ceny benzyny wynosiły 3,31 dolara za galon i były średnio o 13 procent niższe niż w tym okresie w roku ubiegłym.
Zasoby ropy są obfite
Analitycy twierdzą, że świat jest dobrze zaopatrzony w ropę naftową. Popyt stale rośnie, ale produkcja prawdopodobnie dotrzyma kroku.
Brazylia, Kanada, Gujana i Stany Zjednoczone zwiększają wydobycie ropy naftowej, przeciwdziałając cięciom produkcji przez grupę producentów Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) i jej sojuszników, którzy wstrzymali produkcję o około pięć milionów baryłek dziennie, czyli około 5 procent globalnego popytu.
Świadomość ilości ropy, jaka może pojawić się na rynku, pomaga ograniczać ceny. „Dlatego obawy geopolityczne tak naprawdę nie mają większego wpływu” – powiedział Burkhard.
Rynek nawet zlekceważył ciągłe ataki na statki żeglugowe na Morzu Czerwonym. „Rynek po prostu był zmęczony reagowaniem na każdy pojedynczy atak” – powiedział Viktor Katona, analityk w Kpler, firmie monitorującej ruch tankowców.
W zeszłym tygodniu na Morzu Czerwonym zaatakowano tankowiec pływający pod grecką banderą. Rynek ropy naftowej zignorował takie ataki.
Źródło: EPA, za pośrednictwem Shutterstock
Może pojawić się więcej ropy
W czerwcu Arabia Saudyjska, faktyczny lider OPEC, oraz niektórzy z jej sojuszników zgodzili się na rozpoczęcie stopniowego dostarczania na rynek około 2,5 miliona baryłek ropy dziennie, począwszy od października.
Najważniejszym pytaniem jest to, czy grupa zastosuje się do decyzji, która będzie regularnie sprawdzana przez producentów, powiedział Burkhard.
Richard Bronze, szef geopolityki w firmie badawczej Energy Aspects, powiedział, że grupa najprawdopodobniej zacznie zwiększać produkcję jesienią tego roku.
Saudyjczycy próbują poradzić sobie z trudną sytuacją. Obawiają się, że jakikolwiek szybki wzrost dostaw może zalać rynki, spotykają się jednak z presją na podwyżki ze strony krajów członkowskich, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Irak i Kazachstan. Kraje te zgodziły się zarobić miliardy dolarów na inwestycjach w pola naftowe z partnerami zagranicznymi – inwestycjach, którym trudno będzie osiągnąć rentowność bez wyższej produkcji.
Handlowcy będą uważnie śledzić swoje decyzje co miesiąc.
Popyt na ropę w Chinach spada
Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej światowy popyt ma wzrosnąć jedynie o około milion baryłek dziennie w 2024 r., co stanowi mniej niż połowę wzrostu odnotowanego w 2023 r.
Główny powód: Chiny, które odpowiadały za mniej więcej połowę wzrostu konsumpcji w ciągu ostatnich dwóch dekad, nie wybiegają już naprzód, co stanowi poważne zmartwienie dla przemysłu naftowego.
Według I.E.A. przejście Chin na pojazdy elektryczne w samochodach osobowych i ciężarówkach może spowodować w tym roku spadek popytu na olej napędowy w tym kraju i na benzynę w 2025 r. Gdyby nie było pojazdów elektrycznych, światowy popyt na ropę byłby o około 800 000 baryłek dziennie wyższy, powiedział Burkhard.
Analitycy twierdzą, że na horyzoncie nie widać zastępstwa dla Chin.
Pole naftowe w Dżaharrze w Libii, zdjęcie z wtorku. Spór polityczny spowodował wstrzymanie ponad 60 procent wydobycia ropy w kraju. Źródło: Jawhar Deehoum/Reuters
Przestój w Libii podniósł ceny ropy
Spór polityczny w Libii wycofuje ropę z rynku. Zamykanie pól naftowych wynika z walki o władzę między właściwie dwoma konkurującymi ze sobą rządami: uznanym na arenie międzynarodowej rządem w Trypolisie i drugim we wschodniej Libii, który kontroluje większość pól naftowych w kraju i nakazał przestoje.
Bronze szacuje, że ponad 60 procent zdolności produkcyjnych Libii, czyli produkcji 750 000 baryłek dziennie, zostało zamkniętych i że wielkość ta prawdopodobnie wzrośnie.
Jak dotąd przestoje, które odpowiadają za mniej niż 1 procent światowych dostaw, pomogły podnieść ceny o kilka dolarów. Pytanie jak długo to będzie trwało.
Firma konsultingowa FGE stwierdziła w raporcie: „Oczekujemy, że obie strony będą miały dużą motywację do szybkiego rozwiązania sporu, biorąc pod uwagę wysokie koszty” w postaci utraconych przychodów z ropy.
Bronze powiedział jednak, że sytuacja jest nieprzewidywalna i jeśli konflikt będzie się utrzymywał, „wpływ będzie coraz bardziej odczuwalny na rynku fizycznym, co znajdzie odzwierciedlenie w cenach ropy”.
Dodał, że zamieszanie w Libii, będącej członkiem OPEC, może ułatwić Saudyjczykom wyrażenie zgody na początkowe zwiększenie produkcji.
Dział: Świat
Autor:
Stanley Reed | Tłumaczenie: Jakub Potyrała – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.nytimes.com/2024/08/30/business/oil-prices.html