Kobieta z Filadelfii oskarżona o korzystanie z funkcji bezdotykowego prowadzenia pojazdu podczas wypadku, w którym zginęły 2 osoby, została oskarżona o spowodowanie śmierci pod wpływem alkoholu
Śmiertelny wypadek był co najmniej drugim incydentem w tym roku z udziałem Forda Mustanga Mach-E, korzystającego z systemu bezdotykowego prowadzenia BlueCruise.
Dimple Patel (WCAU/YouTube)
Kobieta oskarżona o prowadzenie pod wpływem alkoholu korzystała z częściowo zautomatyzowanego systemu prowadzenia pojazdu, gdy w marcu śmiertelnie potrąciła dwie osoby na autostradzie w Filadelfii, poinformowały władze.
Dimple Patel, 23 lata, stoi w obliczu wielu zarzutów karnych, w tym spowodowania śmierci pod wpływem alkoholu oraz nieumyślnego spowodowania śmierci, ogłosiła w komunikacie Państwowa Policja Pensylwanii. Patel we wtorek sama zgłosiła się na policję.
Do wypadku doszło około godziny 3 nad ranem 3 marca na autostradzie I-95, podała policja. Dwa samochody zatrzymały się na lewym pasie autostrady, z czego jeden najprawdopodobniej pomagał drugiemu. Gdy jeden z kierowców wyszedł z pojazdu, a drugi stał w pobliżu, Patel uderzyła w tył jednego z samochodów, powodując zderzenie czterech pojazdów, które doprowadziło do śmierci obu mężczyzn, zidentyfikowanych jako Aktilek Baktybekov i Tolobek Esenbekov.
Śledczy ustalili, że w momencie wypadku Patel korzystała z funkcji bezdotykowego prowadzenia BlueCruise firmy Ford, z aktywowanym adaptacyjnym tempomatem.
-„Żadna częściowo zautomatyzowana technologia pojazdu nie powinna być pozostawiona sama sobie, aby wykonywać zadania związane z prowadzeniem, które są wymagane do bezpiecznej nawigacji po drogach stanu", oświadczyła Państwowa Policja Pensylwanii w komunikacie wydanym we wtorek. "Chociaż postęp w technologii jest ogromny, zawsze należy dążyć do utrzymania pełnej kontroli nad pojazdem".
System BlueCruise firmy Ford umożliwia kierowcom zdjęcie rąk z kierownicy na określonych odcinkach autostrad, podczas gdy system zarządza kierowaniem, hamowaniem i przyspieszaniem, korzystając z zewnętrznych czujników do monitorowania otoczenia pojazdu. Kamera skierowana na kierowcę ma zapewnić, że kierowca pozostaje czujny i może w każdej chwili przejąć kontrolę nad pojazdem.
Adwokat Patel, Zak Goldstein, powiedział w środę NBC News, że rola systemu BlueCruise w wypadku będzie kluczowa dla sprawy.
-„Czy ten system odegrał rolę w wypadku, to z pewnością coś, na co będziemy patrzeć bardzo uważnie, ponieważ prawo Pensylwanii wymaga, aby jazda pod wpływem alkoholu, która również nie została jeszcze udowodniona, była faktyczną przyczyną każdej śmierci w przypadku oskarżenia o spowodowanie śmierci pod wpływem alkoholu", powiedział Goldstein.
-"Dopóki nie zostanie udowodniona wina, obowiązuje domniemanie niewinności, i ważne jest, aby nie spieszyć się z wydawaniem wyroków", dodał. „Czekamy na rozwiązanie tej sprawy w sądzie”.
Z akt sądowych wynika, że Patel stawiła się we wtorek przed sądem i tego samego dnia wpłaciła kaucję. Jej następne przesłuchanie zaplanowano na 17 września.
W kwietniu Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wszczęła śledztwo po dwóch śmiertelnych wypadkach, w tym tym, w których udział brały Mustang Mach-E z systemem BlueCruise firmy Ford. Ford poinformował, że wspiera to dochodzenie.
Systemy wspomagania kierowcy i autonomiczne systemy pojazdów pozostają pod ścisłym nadzorem regulatorów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na początku tego roku system Autopilot Tesli został powiązany z setkami kolizji pojazdów i wieloma ofiarami śmiertelnymi.
Dział: Świat
Autor:
Susan Baek | Tłumaczenie: Kacper Dzięgielowski – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/