2023-07-24 17:04:23 JPM redakcja1 K

Kontrowersyjna zmiana w platformie Twitter: stylizowana litera “X" zastąpi ikonicznego ptaszka na niebieskim tle.

Twitter dostanie zupełnie nowe logo, mające zastąpić kultowego ptaszka, ogłosił w niedzielę Elon Musk, wywołując kolejną z wielu turbulencji na platformie pod przywództwem miliardera.

 

“twitter.com został zastąpiony przez X.com,” zatweetował dyrektor generalny Tesli w niedzielny wieczór. “Logo ze stylizowanym X zostanie ujawnione jeszcze dziś.”

Musk, który w październiku wykupił platformę społecznościową za 44mld $ ogłosił, że jest gotów wprowadzić nowe logo już w poniedziałek, jeśli zaoferowany mu zostanie odpowiedni projekt. W kwietniu zmienił nazwę firmy na X Holding Corp na cześć jednego ze swoich pierwszych przedsięwzięć pod nazwą X.com, zaczynając tym samym wprowadzanie w życie wizji stworzenia “X, aplikacji do wszystkiego”, która miałaby łączyć media społecznościowe z funkcjami płatniczymi, podobnie do chińskiego WeChat.

Jeśli zmiana wizerunku wejdzie w życie, będzie to kolejny przykład tendencji Muska do zapowiadania wielkich, kontrowersyjnych zmian dotyczących strony (z mieszanymi rezultatami) poprzez swoje prywatne konto. Taki stan rzeczy bardzo zdezorientuje wielką część użytkowników Twittera, którzy już i tak od dawna narzekają na inne poważne zmiany wprowadzane przez Muska, powiedział Allen Adamson, współzałożyciel firmy doradztwa marketingowego Metaforce.

“To się nie sprawdzi,” powiedział. “To jednak zasłużony koniec jego fenomenalnego rozwoju tej kultowej marki i biznesu.”

Linda Yaccarino, dyrektor naczelna Twittera w niedzielę potwierdziła powstanie marki X. Jak napisała w tweecie: “To niezwykle rzadki przypadek zarówno w życiu jak i w biznesie by dostać drugą szansę na zrobienie wielkiego wrażenia. Kiedyś Twitter zupełnie odmienił sposób komunikacji. Dzisiaj X idzie jeszcze dalej, przekształcając globalny rynek.” 

Powiedziała również, że X “będzie skupione na mediach audio i wideo, komunikowaniu się oraz płatnościach/bankowości,” a także “stanie się rynkiem pełnym pomysłów, towarów, usług i możliwości.” Dodała również, że “X będzie platformą, która cóż... dostarczy wszystko, czego trzeba.”

Musk wyjawił niedawno, że pomimo zwolnienia około połowy pracowników po przejęciu firmy, ta wciąż przynosi straty, dodatkowo posiadając duże zadłużenie po utracie połowy przychodów z reklam, co zniweczyło plany na uzyskania dodatniego przepływu gotówki do czerwca. Wielu reklamodawców opuściło platformę zaraz po przejęciu firmy przez Muska, obawiając się szkód, jakie może przynieść towarzyszący wydarzeniu chaos. Częściowo zrobili to też z powodu obaw o zmiany wprowadzone przez nowego właściciela, które pozwoliły na rozkwit bardziej nienawistnych treści. Kluczowym uzasadnieniem do zatrudnienia Yaccarino, poważanej dyrektor ds. reklamy, była właśnie chęć przekonania do siebie reklamodawców, którzy albo ograniczyli środki przeznaczane platformie, albo zupełnie je odcięli.

Pomysły Muska, takie jak usunięcie “niebieskich znaczków” dla zweryfikowanych użytkowników i umożliwienie ich kupna były szeroko krytykowane, po czym szybko wycofywane lub zmieniane. Plan udostępnienia strony “dla ciebie” jedynie płacącym użytkownikom został wyrzucony do kosza zaledwie kilka dni po ogłoszeniu go. Ostatnio wprowadzony limit wyświetlanych tweetów, w założeniach mający zwalczać nieprawdziwe konta, dał okazję do powstania Threads, aplikacji-rywalki, wydanej kilka tygodni temu przez firmę Meta.

Threads, opisywane jako bazujący na tekście Instagram, również firmy Meta, oferuje “nową przestrzeń na udostępnianie informacji oraz prowadzenie konwersacji,” otrzymało aż 100 milionów rejestracji w ciągu pierwszych 5 dni.

Planowane usunięcie logo Twittera zostało ogłoszone, jak można się tego spodziewać, na prywatnym koncie Muska, gdzie napisał: “wkrótce pożegnamy się z marką Twitter oraz stopniowo, wszystkimi ptaszkami.” Wkrótce dodał kolejny post, w którym powiedział: “Jeśli jeszcze dziś udostępnione zostanie odpowiednio dobre logo dla X, już jutro wprowadzimy je w życie.”

Jak twierdzi Musk, nowy symbol ma “podkreślić niedoskonałości, które sprawiają, że jesteśmy wyjątkowi.” Wstawił również fotografię samego siebie, krzyżującego ręce w symbol “X”, na tle plakatu z samochodem Tesla Model X, z podpisem: “Sam do końca nie wiem co to o mnie mówi, ale po prostu lubię literę X.”

Po ankiecie, w której zapytał, czy powinien zmienić domyślną, jasnoniebieską kolorystykę na czarną, zalała go fala tweetów z odpowiedziami. W chwili jej publikacji, aż trzy czwarte ankietowanych odpowiedziało, żeby wstrzymać się ze zmianą.

Sam Twitter nie odpowiedział od razu na doniesienia o zmianach. Powiedział, że niebieski “Ptaszek Larry T”, jak nazwał go współzałożyciel platformy Biz Stone, jest “najbardziej rozpoznawalnym zasobem firmy,” oraz że to “Dlatego jesteśmy wobec niego tak opiekuńczy.” Powiązania strony z ptaszkiem zostały wyjaśnione przez współzałożyciela Jacka Dorseya w wywiadach. Jak powiedział, wpadł na ten pomysł po tym, jak odkrył w słowniku, że słowo “twitter” oznacza “krótką, nieistotną wymianę informacji lub świergot ptaków”.

W kwietniu logo zostało tymczasowo zmienione na psa z rasy shiba inu, symbol kryptowaluty dogecoin, co przyczyniło się do gwałtownego wzrostu wartości tej żartobliwej waluty.

Patrząc na długą, nierówną drogę innowacji związanych z Twitterem, czas pokaże, czy logo faktycznie zostanie permanentnie zmienione na X. Warto tutaj przypomnieć, że Musk, w grudniu ubiegłego roku stworzył ankietę, w której zapytano, czy użytkownicy chcą by ten dalej pełnił funkcję dyrektora generalnego Twittera. Zobowiązał się on do zastosowania się do wyników, jednak, kiedy po kilku dniach okazało się, że ludzie faktycznie chcą jego odejścia, zasugerował, że zrobi to, jeśli znajdzie kogoś “odpowiednio niemądrego, kto wziąłby tę posadę za niego”. Była dyrektor NBCUniversal, Linda Yaccarino przyjęła tę rolę w maju.

Jeśli Musk urzeczywistni transformację Twittera w X, nie będzie o pierwszy raz, kiedy firma przejdzie zmianę wizerunku. W 2018 roku Dorsey wyjawił, że przez krótki czas firma była znana jako “twttr”, zanim zdecydowano się “przywrócić samogłoski”.

Dział: Świat

Autor:
Joanna Partridge, Dan Milmo | Tłumacz: Aleksy Balerstet

Żródło:
https://www.theguardian.com/technology/2023/jul/23/twitter-elon-musk-says-he-wants-to-change-companys-bird-logo

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE