CDC rozważa "logistyczne i prawne" aspekty testowania ścieków z samolotów na warianty koronawirusa
Amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom dopracowują „logistyczne i prawne” aspekty testowania ścieków z samolotów na warianty koronawirusów, ponieważ nadal badają taki program monitorowania chorób zakaźnych
Agencja wciąż „zastanawia się, jak zoperacjonalizować ten program”, powiedziała osoba zbliżona do rozmów z CDC, dodając, że istnieją „logistyczne i prawne” przeszkody, które muszą zostać uporządkowane, zanim program „będzie działał”.
Niektórzy partnerzy agencji mówią CNN, że są gotowi pomóc w rozwinięciu tej potencjalnej kolejnej granicy w narodowym wysiłku nadzoru Covid-19.
Monitorowanie ścieków pod kątem śladów wariantów koronawirusa jest „zatwierdzonym” procesem naukowym – już nie w fazie pilotażowej – a samoloty są logicznym następnym krokiem, powiedział Matt McKnight, dyrektor generalny w bostońskiej firmie biologii syntetycznej Ginkgo Bioworks. Jej jednostka Concentric by Ginkgo zajmująca się bezpieczeństwem biologicznym i zdrowiem publicznym została wybrana na partnera w programie CDC dotyczącym nadzoru genomowego opartego na podróżnych w celu wykrycia wariantów Covid-19 i grypy wśród międzynarodowych podróżnych.
Na razie wykorzystanie usług badawczych do zbierania i analizowania ścieków lotniczych pod kątem wariantów "jest aktywną rozmową między CDC, Białym Domem i liniami lotniczymi", powiedział McKnight.
Ale sam proces testowania ścieków lotniczych jest „zatwierdzoną metodologią i jest to program, który może być prowadzony aktywnie", dodał. „System jest gotowy do działania”.
Jak działa monitoring ścieków
Testowanie ścieków z samolotów polega na zbieraniu ścieków z poszczególnych samolotów komercyjnych przewożących pasażerów.
„Możesz wyciągnąć go z samolotu w mniej niż dwie minuty, szybko umieścić go w sieci laboratoryjnej, którą zarządzamy tym wszystkim” – powiedział McKnight.
Kiedy te próbki ścieków trafiają do laboratorium diagnostycznego w celu przeprowadzenia badań, naukowcy skanują je w poszukiwaniu śladów znanych lub nieznanych wirusów, takich jak pojawiające się warianty SARS-CoV-2, koronawirusa, który wywołuje Covid-19. Kiedy próbki wykazują pozytywny wynik na obecność wirusa, naukowcy przeprowadzają sekwencjonowanie genomu, aby dokładnie określić, który wariant tego wirusa jest.
„Zazwyczaj sekwencjonowanie trwa około pięciu do siedmiu dni” – powiedziała Casandra Philipson, badaczka i liderka programu w Ginkgo Bioworks. Następnie naukowcy mogą przeanalizować swoje wyniki i przekazać je do CDC.
„Możemy wykonać analizę naprawdę szybko” – powiedziała Philipson – np. w ciągu kilku dni. „A następnie natychmiast zwrócić wyniki”.
Zarówno McKnight, jak i Philipson powiedzieli, że nadzór nad ściekami z samolotów nie tylko może pomóc w wykrywaniu pojawiających się wariantów koronawirusów i grypy – służąc jako „system radarowy” – może ostrzegać twórców szczepionek, które warianty nasze strzały Covid-19 mogą potrzebować celować każdego roku.
Doradcy amerykańskiej Agencji Żywności i Leków mają spotkać się w tym tygodniu, aby omówić szczepionki Covid-19 stające się corocznymi szczepieniami, podobnymi do szczepionki przeciwko grypie sezonowej.
Proces ten mógłby obejmować usprawnienie składu szczepionki, harmonogramy immunizacji i okresowe aktualizacje szczepionek, zgodnie z dokumentami spotkań opublikowanymi w poniedziałek. FDA powiedziała, że spodziewa się ocenić krążące szczepy koronawirusa co najmniej raz w roku i zdecydować w czerwcu, które szczepy wybrać na sezon jesienny, podobnie jak proces aktualizacji rocznych szczepionek przeciwko grypie.
„Jeśli dasz Modernie lub Pfizerowi informacje wystarczająco wcześnie, mogą oni stworzyć szczepionkę naprawdę szybko, czego nie mogliśmy zrobić na początku pandemii” – powiedział McKnight. „Dużą lekcją jest to, że można myśleć o wszystkich tych wariantach wirusów krążących po świecie, i jest to rodzaj jak wszystko inne, dla którego mielibyśmy system radarowy, aby wykryć, co jest tam, więc można uzyskać wczesne ostrzeżenie”.
„Cenny składnik”
Raport opublikowany w zeszłym tygodniu przez National Academies of Sciences, Engineering and Medicine opisuje nadzór nad ściekami jako „cenny składnik” zarządzania chorobami zakaźnymi i zauważa, że nadzór nad ściekami na głównych amerykańskich lotniskach i w portach wejścia może pomóc w identyfikacji pierwszych przypadków patogenów z innych regionów wśród międzynarodowych podróżnych. Raport został opracowany na prośbę CDC.
W oddzielnym badaniu przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii, opublikowanym w zeszłym tygodniu w czasopiśmie Plos Global Health, stwierdzono, że większość ze 150 próbek ścieków pobranych z terminali i dodatkowych próbek z 32 samolotów na trzech głównych międzynarodowych lotniskach w Wielkiej Brytanii w marcu 2022 r. testowała pozytywnie na SARS-CoV-2. Dane obejmowały łącznie trzy terminale - po jednym na każdym lotnisku.
Wszystkie próbki pobrane z kanalizacji w terminalach przylotów na lotniskach Heathrow i Bristol oraz 85% próbek pobranych z miejsc na lotnisku w Edynburgu były pozytywne dla wirusa, zgodnie z badaniem.
„Nie byłem zaskoczony, że znaleźliśmy SARS-CoV-2 RNA w tych próbkach ścieków. Było to badanie typu proof-of-concept: możliwość wykrycia wirusowego RNA w próbkach udowodniła, że nasza metodologia działa, co było pozytywnym wynikiem” – napisała we wtorek w e-mailu Kata Farkas, autorka badania i badaczka z Uniwersytetu Bangor w Wielkiej Brytanii.
„W naszym badaniu użyliśmy detekcji opartej na PCR, ale inne badania z powodzeniem wykorzystały sekwencjonowanie dla tego typu próbek. Dlatego warianty mogą być również identyfikowane w ściekach z samolotów/lotnisk, wspierając inne rodzaje programów nadzoru, aby lepiej zrozumieć, które warianty krążą globalnie” – napisała. „Warto zauważyć, że opisana przez nas metodologia może być wykorzystana do identyfikacji innych wirusów, które mogą zagrażać globalnemu zdrowiu publicznemu.”
Dział: Technologia
Autor:
Jacqueline Howard | Tłumaczenie: Agata Jakubiak
Źródło:
https://edition.cnn.com/2023/01/24/health/cdc-airplane-wastewater-covid-testing