19.08.2025 JPM Redakcja

Strajk aktorów z branży gier wideo oficjalnie zakończony po osiągnięciu porozumienia w sprawie AI

Aktorzy gier wideo zagłosowali za zakończeniem trwającego rok strajku w sprawie ochrony przed sztuczną inteligencją (AI). Około 2500 członków amerykańskiego związku zawodowego SAG- Aftra wzięło udział w akcji przeciwko 10 największym firmom w branży, w tym Activision i Electronic.

 

Zdjęcie: Getty Images

Aktorzy gier wideo zagłosowali za zakończeniem trwającego rok strajku w sprawie ochrony przed
sztuczną inteligencją (AI). Około 2500 członków amerykańskiego związku zawodowego SAG-
Aftra wzięło udział w akcji przeciwko 10 największym firmom w branży, w tym Activision i
Electronic Arts. Obie strony spędziły miesiące na negocjowaniu porozumienia w sprawie
wykorzystania sztucznej inteligencji do odtwarzania występów aktorów oraz „barier ochronnych”,
które miałyby temu zapobiegać. Związek poinformował, że 95% głosujących poparło
porozumienie, które obejmowało również zmiany w wynagrodzeniach oraz ochronie zdrowia i
bezpieczeństwa. Obie strony prowadziły negocjacje już od około 18 miesięcy, kiedy w lipcu
ubiegłego roku rozpoczął się strajk. W tym czasie SAG-Aftra poinformował, że uzgodniono 24 z 25
spornych kwestii, ale punktem spornym pozostało wykorzystanie AI do odtwarzania ludzkich
występów. Dużą przeszkodą była niezgoda w sprawie aktorów zajmujących się przechwytywaniem
ruchu, których praca była traktowana jako „dane”, a nie jako występ. W oświadczeniu wydanym po
głosowaniu w sprawie zakończenia strajku związek stwierdził, że nowa umowa zapewnia „wymogi
dotyczące zgody i ujawniania informacji w przypadku wykorzystania cyfrowych replik AI”.
Wykonawcy mogą również wycofać zgodę w przypadku przyszłych strajków, stwierdzono w
oświadczeniu. Audrey Cooling, rzeczniczka firm produkujących gry wideo negocjujących z SAG-
Aftra, powiedziała, że są „zadowoleni” z zatwierdzenia przez członków nowej umowy dotyczącej
mediów interaktywnych. Stwierdziła, że obejmuje ona „historyczne podwyżki wynagrodzeń,
wiodące w branży zabezpieczenia dotyczące sztucznej inteligencji oraz ulepszone środki
bezpieczeństwa i higieny pracy dla wykonawców”.
Ashly Burch jest aktorką gier wideo znaną z ról Tiny Tiny w serii Borderlands oraz Chloe w grze
przygodowej Life is Strange. W rozmowie z BBC Newsbeat po zawieszeniu strajku, aby
członkowie mogli zagłosować, Ashly powiedziała, że wykonawcy nie chcą całkowitego zakazu
stosowania sztucznej inteligencji w tworzeniu gier. „Po prostu nie chcemy być przez nią
zastąpieni”, powiedziała. Stwierdziła, że sztuczna inteligencja stanowi „prawdopodobnie większe

zagrożenie dla aktorów głosowych i ruchowych” niż dla aktorów filmowych i telewizyjnych, a
głównym celem strajku było uzyskanie gwarancji dotyczących „zgody, przejrzystości i
wynagrodzenia”. „Zasadniczo trzeba uzyskać naszą zgodę, aby stworzyć naszą cyfrową replikę”,
powiedziała. „Trzeba nam powiedzieć, w jaki sposób zamierza się ją wykorzystać, a następnie
zapewnić nam sprawiedliwe wynagrodzenie”. Jedna z najbardziej znanych postaci Ashly – Aloy z
serii Horizon firmy Sony – stała się tematem rozmów podczas strajku, gdy wyciekł prototyp postaci
oparty na sztucznej inteligencji. Powiedziała, że reakcja fanów na model – który pokazywał postać
reagującą na polecenia gracza – była uspokajająca. „Wszyscy mówili: »Nie chcę występów
sztucznej inteligencji w moich grach«”, dodała. Ashly pracowała również nad projektami
aktorskimi, takimi jak serial Apple TV Mythic Quest i jej najnowszy serial internetowy I'm Happy
You're Here, poświęcony zdrowiu psychicznemu. Powiedziała, że oba projekty przypomniały jej o
tym, co ludzie mogą wnieść do roli. „I to, dla mnie, jako osoby kochającej gry i sztukę, jest wielkim
ryzykiem związanym ze sztuczną inteligencją, że stracimy naprawdę interesujące, poruszające
występy”.
Strajk aktorów gier wideo nie dotknął całej branży i dotyczył głównie pracowników i projektów z
siedzibą w Stanach Zjednoczonych. W przeciwieństwie do totalnego strajku w Hollywood w 2023
roku, aktorzy gier nadal mogli współpracować z firmami, które podpisały tymczasowe
porozumienie dotyczące kwestii związanych z AI. Weterani dubbingu Robbie Daymond i Ray
Chase, którzy założyli własne studio gier, powiedzieli BBC Newsbeat, że porozumienie to
pozwoliło im kontynuować pracę nad ich debiutancką grą Date Everything! W grze występuje
około 70 znanych aktorów, którzy mogli pracować nad projektem dzięki tymczasowemu
porozumieniu. Jednak Robbie, który pojawił się w Final Fantasy 15 i różnych serialach anime,
twierdzi, że był to trudny rok dla aktorów w Stanach Zjednoczonych. „Był to długi strajk, który
miał ogromny wpływ na wszystkich zaangażowanych”, mówi. Robbie twierdzi, że zna osoby,
których dochody ucierpiały w branży, w której wielu aktorów pracuje przez krótki czas przy wielu
projektach. „Mam tylko nadzieję, że ludzie zrozumieją, że kiedy strajk trwa tak długo i ludzie
mówią o tym, jak poważny jest to dla nich problem, ma to realny wpływ na życie ludzkie”.
Ray zwraca uwagę, że aktorzy głosowi mieli możliwość podjęcia pracy poza branżą gier, ale strajk
był szczególnie trudny dla aktorów specjalizujących się w technologii motion capture. „Jeśli
przyjechałeś do Los Angeles, aby zostać aktorem motion capture, to cała twoja egzystencja jest
zagrożona przez sztuczną inteligencję”, mówi. „Ci ludzie są bohaterami, że wytrwali tak długo”.
Ray zwraca również uwagę, że strajk miałby wpływ na twórców gier, gdyby nie mogli tak łatwo
zatrudniać aktorów. „Strajki nigdy nie są łatwe dla pracowników. Nigdy nie są łatwe dla nikogo”,
mówi. „Jesteśmy po prostu bardzo szczęśliwi, że znaleźliśmy pokojowe rozwiązanie, to na pewno”.

Dział: Technologia

Autor:
Autor: Tom Richardson, tłumaczył: Walery Jasnorzewski

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/c5ykx117keqo

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE