2024-02-19 07:59:53 JPM redakcja1 K

Chińscy naukowcy po raz pierwszy ujawniają mechanizm replikacji DNA wirusa ospy małpiej

Badania przeprowadzone przez naukowców z Chińskiej Akademii Nauk Medycznych i Chińskiej Akademii Nauk po raz pierwszy ujawniły mechanizm replikacji DNA wirusa ospy małpiej, który zapewni kluczową podstawę strukturalną badań i rozwoju kolejnych leków przeciwwirusowych.

Wirus ospy małpiej. Zdjęcie: VCG.

Ospa małpia jest chorobą wirusową odzwierzęcą wywoływaną przez wirusa ospy małpiej, która zainfekowała ponad 92 000 osób na świecie. Replikacja jego genomu jest realizowana głównie przez samokodowany kompleks całego enzymu, ale mechanizm działania kompleksu pozostaje niejasny. Zespół badawczy, kierowany przez Gao Fu, akademika Chińskiej Akademii Nauk, przeprowadził nowe badania nad całą strukturą enzymatyczną polimerazy DNA wirusa ospy małpiej.

Zespół badawczy wykorzystał kriomikroskopię elektronową wykonaną z siatki grafenowej i po raz pierwszy przeanalizował trójwymiarową strukturę całego kompleksu enzymazy polimerazy wirusa ospy małpiej o wysokiej rozdzielczości w konformacji replikacji, ujawniając mechanizm działania replikacji DNA wirusa ospy małpiej i jego zdolność do zrównoważonej syntezy.

Zespół powiedział, że wyniki badań znacznie poprawiły zrozumienie procesu replikacji genomu wirusa ospy małpiej i zapewnią kluczową podstawę strukturalną dla późniejszego rozwoju leków przeciwwirusowych. Niedawne wyniki badań zostały opublikowane w znanym na całym świecie czasopiśmie akademickim Science.

Dział: Nauka