2023-08-01 08:43:18 JPM redakcja1 K

Czy mniej bałbyś się zastrzyków, gdybyś miał w dłoni pluszowego robota?

Naukowcy stworzyli robota, który trzymał ludzi za ręce, kiedy odczuwali ból.

Robot wytwarzał ciepło i ściskał dłoń uczestników. (Zdjęcie: Uniwersytet Tsukuba)

Czy mniej bałbyś się zastrzyków, gdybyś miał w dłoni pluszowego robota?

Naukowcy stworzyli robota, który trzymał ludzi za ręce, kiedy odczuwali ból.

Wiele osób boi się zastrzyków, ale czasem trzeba zacisnąć zęby i zrobić sobie szczepionkę czy badanie krwi u lekarza. Japońscy naukowcy zbadali, czy robot pomoże zmniejszyć ból. Mógłby okazać się przydatny w gabinecie lekarskim. Badanie zostało przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Tsukuba. W eksperymencie wzięło udział 66 osób dorosłych oraz robot.

Prąd + poduszki powietrzne = ciepły uścisk

Eksperyment był dość prosty. Niektórzy z 66 osób biorących udział otrzymali robota do ręki. Robot stworzony przez naukowców był na tyle mały, że można go było trzymać w jednej ręce. Był miękki i pokryty futrem. Może to brzmieć jak całkiem zwyczajny pluszak, ale w tym robocie było coś wyjątkowego. Działał na prąd i wytwarzał przyjemne ciepło. Pod futrem naukowcy umieścili również poduszki, które można było wypełnić powietrzem.

Rodzaj uścisku

Kiedy uczestnik ściskał robota, ponieważ coś go zabolało, te poduszki powietrzne były nadmuchiwane. Następnie uczestnik odczuwał ciepły uścisk dłoni ze strony pluszowego robota. Na drugim ramieniu uczestnicy mieli odczuwać ból. Naukowcy wykorzystali urządzenie, które go powodowało. Musieli powiedzieć, jak mocny odczuwali ból w skali od zera do 10. Zero to brak bólu, a 10 to najgorszy ból, jaki mogli sobie wyobrazić.

Coś w rodzaju kontaktu fizycznego?

Następnie naukowcy zmierzyli różnicę w bólu u uczestników, kiedy mieli robota w ręce, a kiedy go nie mieli. Odkryli, że ci, którzy trzymali robota-przytulankę, odczuwali mniejszy ból.

„Wiemy już, że dotyk drugiej osoby może sprawić, że poczujemy mniejszy ból lub będziemy mniej przestraszeni. Uważamy, że taki efekt można uzyskać nawet w przypadku nieożywionych, miękkich robotów” – mówi profesor Fumihide Tanaka, który jest jednym z naukowców odpowiedzialnych za badanie.

Foka-robot Paro pomogła ludziom z demencją. (Zdjęcie: Reuters/Kim Kyung-Hoon/NTB)

Były głaskane miękką szczotką

Naukowcy odkryli coś podobnego w badaniu, o którym forskning.no pisał w 2015 roku. Polegało ono na tym, że kobiety grały w grę, która sprawiała, że czuły się odrzucone przez przeciwnika. Ale niektóre z nich były przy tym głaskane miękką szczotką. Te osoby, które były głaskane, czuły się nieco mniej wykluczone niż ci, którzy nie byli. Poza tym z pewnością nie poprawiało to ich nastroju.

Robot na demencję

Jeden robot, którego mogłeś już widzieć, to foka-robot Paro. Komunikuje się z ludźmi i został stworzony, aby pomóc wyzdrowieć ludziom z demencją. Kilka lat temu norwescy naukowcy przetestowali Paro na osobach zmagających się z tą chorobą.

Wiele osób z demencją uważa, że ​​robot działała dobrze, ale nie wszyscy badacze lub pielęgniarki uważają, że jego użycie było właściwe. Osoby z demencją nie zawsze są świadome, że robot jest tylko robotem.

Źródła:

Badania, o których tutaj piszemy, zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Scientific Reports.

Uniwersytet Tsukuba podsumował wyniki w komunikacie prasowym.

Aldring og helse napisał o robocie-foce Paro w 2016 roku.

NRK napisał o niektórych krytycznych uwagach pod adresem Paro w 2016 roku.

forskning.no napisał w 2015 roku o ludziach, których głaskała miękka szczotka i czuli się mniej odrzuceni.

Dział: Technologia