2023-11-22 18:34:30 JPM redakcja1 K

Golden retrievery znają sekret długiego życia

Badania wykazały, że jedna z ulubionych ras psów w Ameryce może znać sekret dłuższego życia. Jednak u golden retrieverów, które są trzecią najpopularniejszą rasą w Stanach Zjednoczonych, zaraz po buldogach francuskich i labradorach, ryzyko śmierci z powodu raka wynosi aż 65% i nie jest jasne dlaczego.

GORODENKOFF/GETTY

Nowe badanie opublikowane w czasopiśmie „GeroScience” przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis miało na celu sprawdzenie, czy istnieją czynniki genetyczne, które mogą zwiększyć ich przeżywalność. Odkryli, że psy faktycznie posiadają gen mający wpływ na długie życie.

„Zakładamy, że większość golden retrieverów ma genetyczną predyspozycję do zachorowania na raka, ale skoro niektóre z nich dożywają 14, 15 lub nawet 16 lat, pomyśleliśmy, że może istnieć inny czynnik genetyczny, który pomaga ograniczać działanie złych genów. Gen, który ujawnił nam się podczas badań, to HER4” – powiedział w komunikacie dotyczącym ustaleń Robert Rebhun, współautor badania i kierownik katedry onkologii w Szkole Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis.

Gen ten występuje również u ludzi i należy do tej samej rodziny, co HER2 – który jest powiązany z szybkim wzrostem komórek nowotworowych. Wiadomo również, że pewne odmiany tego genu wydłużają długość życia o około dwa lata.

W badaniu naukowcy porównali DNA ponad 300 golden retrieverów – tych, które dożyły 14. roku życia, z tymi, które zmarły przed 12. rokiem życia. Odkryto, że psy, które żyły dłużej, miały pewne warianty genu HER4 – te same, które zwiększają długość życia. Psy żyją średnio od 10 do 13 lat. W badaniu zauważono także różnice pomiędzy samicami i samcami. Naukowcy odkryli, że wariant genu miał większy wpływ na długowieczność u samic niż u samców.

„Prawie dwa lata to znaczna różnica w przypadku długości życia psa” – stwierdziła w komunikacie współautorka Danika Bannasch, kierownik katedry genetyki w Szkole Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis. „Czy nie wszyscy chcielibyśmy, aby nasze ukochane zwierzaki żyły dwa lata dłużej? Dwa lata u psów rasy golden to dodatkowe 15–20% długości życia, co odpowiada 12–14 latom u ludzi”.

Odkrycie to nie jest jednak ważne tylko dla golden retrieverów i ich wskaźnika przeżywalności raka. Ponieważ ludzie również cierpią na te same rodzaje nowotworów co psy, może to oznaczać przełom również w tym obszarze badań. „Jeśli odkryjemy, że ten wariant genu HER4 odgrywa ważną rolę w powstawaniu i postępie raka u golden retrieverów lub faktycznie może modyfikować ryzyko choroby u populacji o zwiększonym ryzyku zachorowania na nowotwór, możliwe byłoby wykorzystanie tego odkrycia w przyszłych badaniach nad rakiem u ludzi” – powiedział Rebhun.

Naukowcy wciąż nie są pewni, dlaczego golden retrievery są narażone na duże ryzyko zachorowania na raka. Wiadome jest, że będzie w to zaangażowanych „wiele genów” – powiedziała Bannasch, ale fakt, że gen związany z najdłuższym życiem był także genem odpowiedzialnym za rozwój raka, „był naprawdę interesujący”.

Dział: Nauka