Jak media społecznościowe wpływają na mózg?
Przeciętna osoba spędza ponad 3 godziny dziennie na swoim telefonie, w tym około 2 i pół godziny w mediach społecznościowych. Choć może się to wydawać nieszkodliwą rozrywką, badania pokazują, że wielokrotne robienie czegokolwiek przez dłuższy czas może powodować zmiany fizjologiczne w mózgu. Nasuwa się pytanie, co tak naprawdę media społecznościowe robią z naszymi mózgami?
ZMIANY W UWADZE
Media społecznościowe mają zdolność zarówno przyciągania, jak i rozpraszania uwagi. Dzięki prostemu „odświeżeniu", stale nowe informacje są na wyciągnięcie ręki. Dzięki procesowi zwanemu „wzmocnieniem o zmiennym współczynniku", jesteś stale podekscytowany i nagradzany za oglądanie nowych postów. Badania pokazują, że ta zdolność do przyciągania uwagi ma niekorzystny wpływ na mózg. Dwie i pół godziny spędzone w mediach społecznościowych to mniej więcej tyle samo czasu, ile zajęłaby podróż do Nowego Jorku z Filadelfii, przebiegnięcie półmaratonu lub obejrzenie któregokolwiek z filmów o Harrym Potterze. Chociaż myśl o oglądaniu Harry'ego, Rona i Hermiony każdego dnia może wydawać się dobrą rzeczą, to, co robisz każdego dnia, może zmienić strukturę twojego mózgu i sposób, w jaki przetwarza informacje. Osoby intensywnie korzystające z mediów społecznościowych osiągają gorsze wyniki w testach poznawczych, zwłaszcza tych, które badają ich uwagę i zdolność do wielozadaniowości. W porównaniu do umiarkowanych i lekkich użytkowników mediów społecznościowych, intensywnie korzystający muszą włożyć więcej wysiłku w utrzymanie koncentracji w obliczu rozproszenia uwagi. Naukowcy postawili hipotezę, że ponieważ media społecznościowe są łatwo dostępne i konkurują o uwagę z obietnicą ciągłych nowych treści, użytkownicy mediów społecznościowych stają się mniej zdolni do ignorowania rozproszenia w ogóle. Prowadzi to nie tylko do gorszej wydajności poznawczej, ale także kurczy części mózgu związane z utrzymaniem uwagi. Ta zdolność mózgu do zmian nazywana jest neuroplastycznością i ma duży wpływ na uwagę i funkcje poznawcze.
ZMIANY W UKŁADZIE NAGRODY
Oprócz obniżenia zdolności do utrzymania uwagi na jednym wybranym temacie, media społecznościowe uzależniają nas od ekranów. Zapewniają natychmiastowe nagrody w postaci uwalniania dopaminy (hormonu szczęścia) za każdym razem, gdy publikujesz post lub otrzymujesz powiadomienie z aplikacji. Ta ciągła fala płytkich nagród powoduje, że mózg chce więcej tego, co spowodowało uwolnienie dopaminy, co prowadzi do uzależnienia od mediów społecznościowych. Badania pokazują, że skany mózgu osób intensywnie korzystających z mediów społecznościowych wyglądają bardzo podobnie do tych uzależnionych od narkotyków lub hazardu.
ZMIANY W PROCESACH PAMIĘCIOWYCH
Badania pokazują również, że intensywne korzystanie z mediów społecznościowych wiąże się z deficytami pamięci, zwłaszcza pamięci transaktywnej. Ten rodzaj pamięci obejmuje podejmowanie decyzji, które informacje są wystarczająco ważne, aby przechowywać je w mózgu, a które mogą zostać przekazane na zewnątrz. Główna cecha mediów społecznościowych, dzielenie się i przechowywanie swoich doświadczeń, może w rzeczywistości zmieniać, które wspomnienia zachowujesz, a które nie. W jednym z badań uczestnicy zostali poproszeni o zapisanie doświadczenia za pomocą notatek lub mediów społecznościowych, a inne grupy zostały poproszone o po prostu doświadczenie wydarzenia bez jego rejestrowania. Pod koniec badania ci, którzy nagrali lub udostępnili wydarzenie, osiągali gorsze wyniki i wykazywali większy deficyt pamięci niż ci, którzy doświadczyli wydarzenia bez jego nagrywania. Uzewnętrznienie doświadczenia pogorszyło pamięć uczestników, ponieważ ich mózg otrzymał wiadomość, że nie musi przechowywać informacji, które były przechowywane gdzie indziej. W rezultacie osoby te nie tylko straciły część pamięci o swoim pierwotnym doświadczeniu, ale mogły również doświadczyć długoterminowych deficytów w rozmiarze i funkcji ich mózgów. Istnieją niezliczone pozytywne aspekty mediów społecznościowych, w tym nowe przyjaźnie, możliwości kariery, ekspozycja i połączenie z nowymi kulturami i ruchami, by wymienić tylko kilka. Jednak nauka mówi nam, jak ważne jest, aby być świadomym i chronić się przed negatywnymi skutkami mediów społecznościowych, ponieważ dosłownie kurczą one mózg. Wniosek? Pomimo tego, jak media społecznościowe zmieniły Twoje życie na lepsze i bez względu na to, jak bardzo lubisz nosić przy sobie mini dozownik dopaminy, kluczem jest umiar.
Dział: Technologia
Autor:
Lizzie Lewis | Tłumaczenie: Martyna Riabkow
Źródło:
https://neurogrow.com/what-social-media-does-to-your-brain/