Mycie samolotów za pomocą największego robota na świecie
W taki sposób Norse Atlantic Airways chce zredukować emisje gazów i koszty za pomocą sztucznej inteligencji. Światowy, największy robot będzie mył, odśnieżał i ściągał lód z samolotów oraz silników, a także będzie przeprowadzał przeglądy techniczne.
W następnym roku rozpocznie się budowa największego na świecie robota w Gardermoen. Robot będzie odśnieżał i ściągał lód z samolotów, czyścił kadłuby samolotów, silniki oraz przeprowadzał przeglądy techniczne samolotów. Oszczędzi to wiele czasu i pieniędzy, a przede wszystkim będzie to dobre dla środowiska. (Zdjęcie: Avinxt / Norse)
Firmy Canrig, Simens oraz norweska firma Avinxt, wspólnie budują największego na świecie robota bazującego na zielonej technologii i sztucznej inteligencji. Ma to zastąpić wiele dni ręcznego i czasochłonnego procesu.
- ‘’Rozwiązanie firmy Avinxt jest jednym z wielu sposobów, który może zmniejszyć nasz ślad węglowy, przy jednoczesnym zredukowaniu kosztów. Firma Norse chce, żebyśmy pracowali razem z innymi firmami, aby znaleźć rozwiązania, które mogą zautomatyzować i usprawnić nasze działanie oraz żebyśmy mogli być bardziej efektywni, punktualni i opłacalni.’’ – mówi dyrektor operacji Thom-ArneNorheim dla NorseAtlantic Airways w komunikacie prasowym.
Według dyrektora generalnego i prezesa zarządu OveTrøena w Avinxt pierwsze roboty wybudowane będą na lotnisku w Oslo.
-‘’Dzięki bliskiej współpracy z Norse chcemy utorować drogę do początku w londyńskim Gatwick, gdzie Norse ma dużą bazę. Nie ma powodu, dla którego lotniska, linie lotnicze, siły powietrzne i firmy oferujące usługi naziemne miałyby nadal stosować ręczne, czasochłonne i kosztowne procesy, skoro możemy to robić szybciej, lepiej, bardziej ekologicznie i taniej, przyjmując nowe technologii” – stwierdza Trøen w komunikacie prasowym.
Mycie samolotów dobre dla środowiska oraz gospodarki.
Według Avinxt regularne zewnętrzne mycie samolotu daje mniejszy opór powietrza i redukuje zużycie paliwa włącznie do nawet dwóch procent. Przy regularnym myciu samolotu, kadłub będzie mniej wystawiony na zużycie, co z kolei skutkuje mniejszymi kosztami konserwacji. Regularne mycie silnika daje podobne korzyści. Przy użyciu kamer i sztucznej inteligencji do skanowania samolotu pod kątem zniszczeń kadłuba, Avinxt może także zidentyfikować ewentualne uszkodzenia kadłuba z dużą precyzją, podczas wykorzystania mniejszej ilości godzin. Dzisiaj to praca może zając wiele tygodni.
Recykling trującego glikolu.
Dzisiaj, kiedy myje się, odśnieża lub ściąga lód z samolotu, zostaje duża część zużytego płynu, która zostaje na ziemi. Przyczynia się to do zanieczyszczenia wód gruntowych i ziemi. Mało lotnisk ma urządzenie do zbierania i recyklingu trujących substancji.
Dlatego Avinxt oferuje zbieranie i recykling chemikaliów. Urządzenie, które będzie budowane razem z robotem, może zebrać i zredukować więcej niż 80 procent całej wody i chemikaliów. Recykling na miejscu eliminuje także konieczność transportu zużytych płynów.
-‘’Dzięki recyklingowi trującego glikolu i innych płynów na miejscu, redukujemy koszty linii lotniczych, które muszą odśnieżać i ściągać lód z samolotów przed odlotem. Dodatkowo daje to także znaczne korzyści dla środowiska. Nasze obliczenia pokazują, że zbierając i recyklingując zużyte płyny, można oszczędzić aż 1800 kilogramów CO2 za odladzanie jednego Boeinga 787 Dremleiner.’’ – mówi Trøen.
Po wielu latach testów, rozwoju i projekcie wstępnym razem z Avinor Oslo Lufthavn, Avinxt rozpocznie budowę pierwszego na świecie największego robota w 2024 roku.
Dział: Robotyka
Autor:
Tor Strand | Tłumaczenie: Antonina Nowicka