2023-12-06 14:10:58 JPM redakcja1 K

Naukowcy ostrzegają przed przemysłem kopalnianym na Księżycu

W najbliższej przyszłości można spodziewać się trendu „gorączki księżycowej”.

Tak NASA wyobraża sobie możliwą przyszłą bazę. (Zdjęcie: NASA)

Drastycznie wzrasta zainteresowanie prowadzeniem działalności handlowych w przestrzeni kosmicznej. Kilka firm chce utworzyć sieci satelitów na orbicie okołoziemskiej, na co astronomowie wrazili ostry sprzeciw, ponieważ może to utrudnić obserwację gwiazd. Według Science, naukowcy ostrzegają teraz przed możliwym przyspieszeniem przemysłu wydobywczego na Księżycu. Co właściwie ma być tam wydobywane? I co zdaniem badaczy należy chronić?

Duże zainteresowanie

„Przemysł kopalniany na Księżycu staje się rzeczywistością” – przekazał tego lata serwisowi informacyjnemu Space.com Angel Abbud‑Madrid, pracujący w Centrum Zasobów Kosmicznych w Colorado School of Mines. Część Artemis, księżycowego programu NASA, obejmuje prywatne podmioty poszukujące sposobów wydobywania minerałów i substancji, jakie tam się znajdują.

NASA twierdzi, że następne lądowanie na Księżycu nastąpi w 2025 roku. Według agencji kosmicznej celem jest zbudowanie bazy księżycowej i stacji kosmicznej na orbicie wokół Księżyca. Zdaniem badaczy, z którymi rozmawiał serwis Science, może to wywołać „gorączkę księżycową”, podczas której różne firmy mogłyby zakłócać działanie kluczowych ośrodków naukowych tam stacjonujących.

Głębokie kratery z cennymi minerałami

„Musimy zwrócić uwagę, jak wyjątkowe są to miejsca, a mogą one zostać utracone na zawsze” – w rozmowie z Science mówi astronom Richard Green, pracujący w grupie księżycowej Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU). Te wyjątkowe miejsca znajdują się między innymi głęboko w dużych kraterach księżycowych. Według NASA jest tam zimno i ciemno, przez co miejsca te bardzo dobrze nadaje się do umieszczenia niezwykle czułych teleskopów.

Występuje w nich także lód, który może być ważnym surowcem zarówno do pozyskiwania wody pitnej, jak i podstawą przy produkcji paliwa rakietowego. Lód ten może być niewyobrażalnie stary i nieść ze sobą historię wody zarówno na Ziemi, jak i w Układzie Słonecznym.

Na powierzchni Księżyca znajdują się również minerały i substancje, które mogą stać się bardzo cenne – w tym hel‑3. Jest to izotop helu występujący obficie w pyle na powierzchni Księżyca, pochodzący z wiatru słonecznego. Obecnie nie jest on szczególnie potrzebny, ale według ESA wielu postrzega hel‑3 jako idealne paliwo dla ewentualnych przyszłych reaktorów termojądrowych.

NASA już wcześniej zwróciła uwagę, że na Księżycu występuje również wiele metali rzadkich, dla których wykorzystanie znaleźć można na przykład w elektronice. Grupa kierowana przez Richarda Greena pracuje obecnie nad określeniem tego, jakie obszary księżycowe powinny być chronione. Pojawia się jednak pytanie, czy grupa uzyska zgodę na utworzenie w przyszłości własnych, chronionych obszarów na Księżycu.