2024-04-04 12:39:07 JPM redakcja1 K

Nie wszystkie pandy są czarno-białe. Niektóre mają inny odcień, a naukowcy wiedzą już dlaczego

Dzięki uderzającemu ubarwieniu panda olbrzymia jest gatunkiem natychmiast rozpoznawalnym.

Qizai, brązowa panda wielka w niewoli, która była w centrum badań naukowych, widziana jest 28 maja 2021 r. Li Yibo/Xinhua/Getty Images.

Istnieje jednak garstka pand olbrzymich, które nie są czarno-białe. Te majestatyczne stworzenia o brązowo-białym futrze zamieszkują jedno pasmo górskie w Chinach. Według nowych badań naukowcy mogli rozwikłać tajemnicę niezwykle rzadkich pand o nietypowym umaszczeniu.
Prace, które obejmowały badanie genetyki wielu pand na wolności i w niewoli, sugerują, że pandy o brązowo-białej sierści są wynikiem naturalnej zmienności, a nie oznaką chowu wsobnego w malejącej populacji.

Pierwszą brązową pandą znaną nauce była samica o imieniu Dandan. Lokalny strażnik znalazł chorego niedźwiedzia w powiecie Foping w górach Qinling w prowincji Shaanxi w marcu 1985 roku. Panda była przetrzymywana w niewoli aż do śmierci w 2000 roku.
Od czasu odkrycia Dandan kilkadziesiąt lat temu, zgłoszono 11 obserwacji udokumentowanych za pośrednictwem oficjalnych źródeł wiadomości lub osobistych relacji udostępnionych autorom najnowszego badania, które ukazało się w czasopiśmie PNAS 4 marca.
"Powtarzające się przypadki brązowych pand sugerują, że cecha ta może być dziedziczna. Jednak do tej pory podstawy genetyczne leżące u podstaw brązowo-białego koloru sierści pozostają niejasne" - napisali autorzy.

Lepsze zrozumienie charakterystycznego ubarwienia może pomóc w wysiłkach na rzecz hodowli pand brązowo-białych w niewoli, powiedział starszy autor dr Fuwen Wei, profesor ekologii dzikiej przyrody i biologii konserwatorskiej w Instytucie Zoologii Chińskiej Akademii Nauk w Pekinie. Według Czerwonej Księgi Gatunków Zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody status pandy olbrzymiej jako gatunku jest zagrożony.

Katie Hunt | Tłumaczenie: Joanna Gałka