Ocena włączających metod nauczania, które wspierają naukę dla wszystkich
Obecnie, mierzymy się z bezprecedensowym globalnym kryzysem nauki. Zamknięcia szkół z powodu pandemii COVID-19 pogłębiło ten kryzys, a uaktualnione obliczenia wskazują na to, że ubóstwo edukacyjne mogło wzrosnąć do 70% w krajach o niskich i średnich dochodach.
https://s35691.pcdn.co/wp-content/uploads/2021/11/day-picture-id1163588010.jpg
Rządy muszą podjąć znaczące, zdecydowane i silne działania, aby przyspieszyć regenerację nauki i zbudować lepsze systemy wspierające naukę dla wszystkich.
Regeneracja nauki i jej przyspieszenie nie są możliwe bez silnego skupienia się na wspieraniu nauczycieli i efektywnego nauczania. Ważne jest, aby rządy zapewniły wysokiej jakości możliwości rozwoju, które pomogą nauczycielom polepszyć swoje metody nauczania i spełnić potrzeby uczniów. Jednakże, nie można poprawić czegoś, czego się nie rozumie. Zapewnienie odpowiednio dopasowanego i wysokiej jakości rozwoju zawodowego zaczyna się od dobrego zrozumienia co dzieje się w klasie i czego potrzebują nauczyciele.
Teach Primary: Śledzenie i poprawa jakości nauczania
Zwracając uwagę na kluczową rolę nauczycieli i nauczania, w 2019 roku, Grupa Banku Światowego wprowadziła Teach Primary, ogólnodostępne narzędzie do obserwacji klasy i zaprogramowane do pomocy w śledzeniu i poprawie jakości nauczania. Teach wychwytuje praktyki nauczania, które budują poznawcze i społeczno-emocjonalne umiejętności uczniów. Narzędzie mierzy zarówno czas, który nauczyciele spędzają na nauce, jak i jakość metod nauczania włączając w to: jak nauczyciel tworzy kulturę sprzyjającą nauce; czy uczy on w sposób, który pogłębia zrozumienie uczniów i zachęca do krytycznego myślenia; i jak wspiera on rozwój społeczno-emocjonalnych umiejętności uczniów. Teach Primary można zastosować jako urządzenie diagnostyczne lub narzędzie do oceniania, aby uzyskać szybki ogląd jakości nauczania w całym systemie. Dodatkowo, można je połączyć z programem rozwoju zawodowego do identyfikacji obszarów wymagających poprawy u nauczycieli i zapewnienia im ukierunkowanego wsparcia.
Od jego wprowadzenia, Teach Primary jest używany w ponad 36 krajach i 42 500 szkół na całym świecie, angażując 180 000 nauczycieli i ponad 3,6 miliona uczniów. Program dostarczył cenne informacje o jakości nauczania, które pomogły w rozwoju polityki dialogu i w wypracowaniu ukierunkowanych interwencji, aby wspierać nauczycieli. W Mozambiku, na przykład, Teach został użyty jako część systemu diagnostycznego po to, aby zrozumieć praktyki nauczania klas podstawowych i ostatecznie pomógł wpłynąć na zaprojektowanie Aprender+, nowego programu do rozwoju zawodowego nauczycieli, skupionego na poprawianiu wyników czytania uczniów w klasach 1-2. W Pendżabie, prowincji Pakistanu, dostosowana wersja narzędzia została zintegrowana z systemem rozwoju zawodowego dla nauczycieli i dostarcza nauczycielom spersonalizowaną informację zwrotną za sprawą ponad 30 000 tygodniowych obserwacji. Natomiast w Gujamie, Teach Primary służy do oceny stopnia, w jakim zmieniły się praktyki nauczania w odpowiedzi na wprowadzenie nowego programu nauczania.
Wsparcie edukacji włączającej
Zapewnienie wszystkim uczniom wsparcia w nauce i osiąganiu sukcesów w klasie nigdy nie było tak ważne. W 2021 roku zestaw narzędzi Teach przeszedł proces korekty, aby ulepszyć sposób uchwycenia włączających praktyk nauczania, które wspierają naukę wszystkich uczniów. Proces ten obejmował odwzorowanie oryginalnego narzędzia Teach w modelu Universal Design for Learning (UDL), uważanym za autorytatywne odniesienie do edukacji włączającej. Program UDL opiera się na trzech kluczowych zasadach – skupiających się na poprawie projektowania procesów szkoleniowych i dostępu poznawczego dla zróżnicowanej grupy uczniów, – które obejmują wiele sposobów reprezentacji, działania i ekspresji, i zaangażowania dla uczniów. To pomogło określić, gdzie oryginalne narzędzie Teach mogłoby lepiej uchwycić praktyki nauczania, które zwiększają szanse wszystkich dzieci na uzyskanie dostępu do nauki.
Druga edycja narzędzia Teach Primary i powiązane z nim materiały zawierają szereg znaczących zmian. Co istotne, zaktualizowany program obejmuje nowe zachowania, które mierzą stopień, w jakim nauczyciele przejawiają uprzedzenia lub podważają stereotypy związane z niepełnosprawnością, a także stopień, w jakim wyjaśniają oni treści lekcji przy użyciu różnych form reprezentacji. Poprawione narzędzie i Podręcznik Obserwatora zawierają również uaktualnione przykłady, które lepiej oddają różne sposoby, na które nauczyciel może wspierać naukę uczniów. Na koniec, lista obejmująca aspekty jakości strukturalnej w klasie została dołączona do Podręcznika Obserwatora jako element opcjonalny. Lista zawiera informacje na temat liczby dzieci z niepełnosprawnościami w klasie, ułatwienia dostępu środowiska fizycznego i dostępności do materiałów do nauki dla wszystkich uczniów, aby pomóc użytkownikom Teach w całości zrozumieć do jakiego stopnia wszyscy uczniowie mają możliwości nauki i osiągania sukcesu.
Jak w przypadku pierwszej edycji Teach Primary, wszystkie materiały uzupełniające z nowej edycji są dostępne za darmo na naszej stronie. Pakiet materiałów zawiera zasoby wspierające każdy etap stosowania narzędzia, w tym prowadzenia wstępnych rozmów z interesariuszami, gromadzenia nagrań wideo, aby umieścić program w szerszym kontekście i analizowania i raportowania wyników.
Ponieważ kraje przyspieszają wysiłki na rzecz regeneracji nauki i dążą do lepszej odbudowy, kluczowe będzie skupienie się na wspieraniu efektywnego nauczania wszystkich uczniów. Używanie narzędzia Teach pomaga krajom w opracowaniu danych statystycznych, które rzucają światło na to, co dzieje się w klasie, ostatecznie pomagając zrozumieć jak najlepiej wspierać nauczycieli w czasie po pandemii i później.
Dział: Technologia
Autor:
Ana Teresa Del Toro Mijares, Emma Carter, Carla Agustina Froy, Ezequiel Molina / Tłumaczenie: Aleksandra Rutkowska
Źródło:
https://blogs.worldbank.org/education/measuring-inclusive-teaching-practices-support-learning-all