2024-03-26 10:56:35 JPM redakcja1 K

Olbrzymi gatunek węża znaleziony w amazońskim lesie

Naukowcy pracujący w amazońskim lesie deszczowym odkryli nowy gatunek węża podejrzewając, że może to być największy wąż na świecie.

Zespół naukowców udał się na obserwację anakond, o których mówi się, że są największymi istniejącymi zwierzętami. Zdjęcie:!Profesor Bryan Fry/The University of Queensland.

Grupa naukowców z University of Queensland udała się do ekwadorskiej części Amazonii, by odnaleźć anakondę północną zieloną (Eunectes akayima), której istnienie nie zostało do tej pory udokumentowane. Była to odpowiedź na zaproszenie plemienia Waorani, którego członkowie zauważyli anakondę - potencjalnie największego węża na świecie.
           Badacze dołączyli do myśliwych, którzy wybrali się na ekspedycję trwającą 10 dni do Bameno do regionu Baihuaeri Waorani. Podczas wyprawy przepłynęli rzekę łodzią, by jak powiedział profesor Bryan Fry, biolog z University of Queensland: „Odnaleźć kilka anakond chowających się na mieliznach w celu schwytania ofiary”. Anakondy to ogromne i niejadowite węże – dusiciele, które gromadzą się w ciepłych miejscach, blisko wody w Południowej Ameryce. „Rozmiar tych stworzeń był niesamowity. Jedna anakonda rodzaju żeńskiego miała rozmiar aż 6,3 metra długości” powiedział profesor Fry o znalezisku podczas kręcenia nadchodzącej produkcji National Geographic „Pole to Pole with Will Smith”. Zespół naukowców przyznał również, że słyszeli anegdoty o wężach przebywających nieopodal mających 7,5 metrów długości i 500 kilogramów wagi. Według Brytyjskiego Muzeum Historii Naturalnej zielone anakondy to najcięższe węże na świecie. Muzeum podaje, że najcięższy osobnik ważył 227 kilogramów i mierzył 8,34 metra długości oraz 1,11 metra szerokości. Mimo, że inny gatunek węża jak pyton siatkowy zazwyczaj jest dłuższy i sięga 6,25 metra to anakondy są tymi, które ważą więcej. Naukowcy sugerują, że nowo wykryty gatunek północnej zielonej anakondy oddzielił się genetycznie od południowego gatunku już ponad 10 milionów lat temu i różni się genetycznie o 5,5%. „To dość pokaźna różnica, dla porównania ludzie różnią się genetycznie od szympansów o około 2%” - skomentował profesor Fry. Odkrycia są opisane w dzienniku „MDPI Diversity”.
           Następnym krokiem będzie porównanie genetyki anakondy zielonej z innymi gatunkami by poddać je ocenie jako gatunki wskaźnikowe dla ekosystemu. Zespół naukowców również ostrzegł przed wieloma zagrożeniami, z którymi Amazonia musi się zmierzyć. „Wycinanie lasów Amazonii na potrzeby rolnictwa spowodowało utratę od 20 do 31% naturalnego środowiska, a do końca 2050 roku poziom wylesienia może sięgnąć nawet do 40%”. Degradacja środowiska, pożary lasów, susze, zmiana klimatu zagraża takim gatunkom jak anakondy, które egzystują w tak rzadkim ekosystemie.

Amy Woodyatt | Tłumaczenie: Jarosław Badura