2024-01-20 11:52:43 JPM redakcja1 K

Problemy z księżycowym lądownikiem

Zdjęcie: CHANDAN KHANNA—AFP/GETTY IMAGES

Rakieta LIFTOFF Vulcan Centaur została wystrzelona 8 stycznia. Krytyczny wyciek paliwa został zauważony kilka godzin później.

8 stycznia z przylądka Canaveral na Florydzie wystrzelono rakietę Vulcan Centaur firmy Astrobotic Technology. Na jej pokładzie znajdował się lądownik księżycowy zbudowany dla NASA przez Astrobotic. Był to pierwszy amerykański lądownik księżycowy, który poleciał w kosmos od ponad 50 lat. Ale niedługo po starcie misja została jednak przerwana.

Astrobotic miało nadzieję, stać się pierwszym prywatnym przedsiębiorstwem, który wyląduje na Księżycu. Kilka godzin po starcie ogłoszono wyciek paliwa w lądowniku. Zespół odkrył „awarię układu napędowego” i „krytyczną utratę paliwa”. Co uniemożliwiłoby lądowanie na Księżycu.

„Biorąc pod uwagę sytuację, priorytetowo potraktowaliśmy maksymalizację nauki i danych, które możemy przechwycić” - powiedziała firma w oświadczeniu.

Astrobotic jest jedną z dwóch firm, które otrzymały prawie 80 milionów dolarów dofinansowania od NASA. (Drugą jest Intuitive Machines. Jej uruchomienie planowane jest na przyszły miesiąc.) Program NASA ARTEMIS wyśle astronautów na Księżyc po raz pierwszy od 1972 roku. Prywatne firmy dostarczą narzędzia na Księżyc przed planowanym przybyciem astronautów w 2026 roku.

Zdjęcie: ISAAC WATSON—NASA
Pomimo niepowodzenia tej misji, agencja NASA pozostaje pełna nadziei. „Każdy sukces i niepowodzenie to okazja do nauki i rozwoju” - mówi Joel Kearns, zastępca administratora NASA.

Lądownik księżycowy FIRMY Astrobotic Technology może zabrać sprzęt NASA na Księżyc przed misjami agencji kosmicznej ARTEMIS.

Zatrzymaj się i pomyśl! Co sprawia, że ta historia jest warta opublikowania? Dlaczego ważne jest, aby wiedzieć o misji, mimo że nie powiodła się?

Cristina Fernandez | Tłumaczenie: Karolina Klebba