2023-12-11 03:03:49 JPM redakcja1 K

Sensacyjne odkrycie w kosmosie, 100 lat świetlnych od Ziemi odkryto układ planetarny, w którym krąży aż sześć planet.

Astronomowie po raz pierwszy odkryli nietypowy układ planetarny w pobliżu Ziemi. Składa się on z sześciu planet krążących w gwiazdozbiorze

Ilustracja przedstawiająca satelitę NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) orbitującego wokół Ziemi. (Zdjęcie: Goddard Space Flight Center NASA)

Astronomowie po raz pierwszy odkryli nietypowy układ planetarny w pobliżu Ziemi. Składa się on z sześciu planet krążących w gwiazdozbiorze. Orbity planet poruszają się w dziwnie zsynchronizowany sposób, co sprawia, że jest on niezwykle rzadki i wyjątkowy. Naukowcy porównują ich ruch do idealnego walca.

Jest "precyzyjny, bardzo uporządkowany", mówi Enric Pallé, astronom z Instytutu Astrofizyki Wysp Kanaryjskich.

O odkryciu poinformowano 29 listopada. Opiera się ono na danych z dwóch orbitujących satelitów, NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) i satelity Cheopesa Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Nowo odkryty układ znajduje się 100 lat świetlnych od Ziemi, czyli około 600 bilionów kilometrów, co jest bardzo blisko w przestrzeni kosmicznej. Astronomowie nazywają ten obiekt podstawowym celem do dalszych badań, ponieważ może on stanowić przykład formowania się innych układów w Drodze Mlecznej.

Uważa się, że wszystkie układy słoneczne powstały podobnie jak ten. Rzadko jednak zachowują tak pefekcyjną koordynację czasową. Olbrzymie planety mogą wręcz wyrzucać mniejsze planety z orbit, podobnie jak uderzenie meteoru. Takie rzeczy już miały miejsce w naszym Układzie Słonecznym.

Hugh Osborn z Uniwersytetu w Bernie w Szwajcarii mówi, że jego zespół był "zszokocwany i zachwycony" odkryciem. "Szczęka opadła mi na podłogę, to było naprawdę niesamowite wydarzenie" – mówi Osborn.

Brian S. McGrath | Tłumacz: Rodion Kasian