Uziemienie samolotów spowodowane awarią komputera
Grupa ponad 120 amerykańskich ustawodawców przekazała Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), że awaria komputera, która zakłóciła 11 tysięcy lotów, była „całkowicie nie do przyjęcia” i zażądała od agencji wyjaśnienia, jak będzie unikać przyszłych incydentów
Przewodniczący komisji ds. transportu Izby Reprezentantów Sam Graves i najwyższy demokrata komisji Rick Larsen powiedzieli liście od komisji i innych współpracowników Izby do sekretarza transportu Pete'a Buttigiega, że zamierzają „prowadzić czujny nadzór nad planem Departamentu Transportu, by zapobiec ponownemu wystąpieniu takich awarii”.
Ustawodawcy chcą szczegółów na temat tego, co poszło nie tak z bazą danych komunikatów pilotażowych, która doprowadziła do pierwszego ogólnokrajowego uziemienia odlatujących lotów od czasu ataków z 11 września 2001 roku.
Domagają się, by Buttigieg przedstawił „szacowany koszt dla komercyjnych linii lotniczych i pasażerów z powodu opóźnień wynikających z awarii”, mimo że Buttigieg powiedział, że rząd nie będzie rekompensował pasażerom opóźnień spowodowanych przez problem komputerowy FAA.
Ustawodawcy Izby Reprezentantów domagają się przedstawienia informacji i szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące przyczyn awarii systemu, reakcji FAA na problem i wbudowanej w system redundancji.
Przedstawiciele Buttigieg'a i FAA nie skomentowali natychmiast tej sytuacji.
W czwartek FAA podała, że jej wstępna analiza wykazała, że awaria komputera była spowodowana błędem proceduralnym związanym z uszkodzonym plikiem danych. FAA nie odpowiedział na pytania dotyczące szczegółów problemu.
Ponadto, starszy doradca przewodniczącej senackiej komisji ds. handlu Marii Cantwell w piątek poprosił FAA o przedstawienie informacji do 20 stycznia na temat awarii bazy danych NOTAM (Notice to Air Missions), zgodnie z e-mailem, który widziała agencja Reuters.
W e-mailu napisano, że pełniący obowiązki administratora FAA Billy Nolen w środę przeprowadził telekonferencję z liniami lotniczymi doradzając poszczególnym przewoźnikom i pilotom, że mogą zdecydować, czy będą latać, pomimo awarii systemu NOTAM.
„Dlaczego linie lotnicze zostały postawione w sytuacji, w której mogły mieć możliwość wyboru wykonywania lotów, gdy system NOTAM był wyłączony?” - zapytano w mailu.
Email senackiej komisji powiedział również, że wydaje się, iż uziemienie faktycznie trwało od 7:21 do 10:06 , ale Buttigieg powiedział, że zostało ono zniesione po 90 minutach
„Kiedy sekretarz transportu Buttigieg zatweetował około 8:50 rano, że uziemienie zostało zniesione, czy system NOTAM był w tym momencie w pełni operacyjny?”
Wcześniej w piątek, szef Delta Air Lines Ed Bastian powiedział, że incydent pokazał, że FAA potrzebuje więcej funduszy, by rozwiązać problemy ze starymi komputerami.
W senackim mailu zapytano „jakich dodatkowych zasobów potrzebuje FAA, by szybko zaktualizować system NOTAM?”
List Izby zauważył, że najnowszy wniosek budżetowy FAA obejmował prawie 30 milionów dolarów na wymianę „zabytkowego sprzętu”, który obecnie obsługuje system, który uległ awarii.
„W połączeniu z awarią z tego tygodnia, pojawiają się istotne pytania o to, jak długo te problemy istniały i co jest potrzebne, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takich problemów” - napisano w liście Izby.
Dział: Technologia
Autor:
David Shepardson | Tłumaczenie: Natalia Warda