2024-02-17 13:56:30 JPM redakcja1 K

Zidentyfikowano płynny środek 1700-letniego jaja

Odkryto, że znalezione w Wielkiej Brytanii jajo, datujące na około 1700 lat wstecz, nadal zawiera płynne białko i żółtko.

Według BBCThe Guardian, Oksfordzki zespół Badań Archeologicznych mówi, że 12 grudnia uzyskali model 3D wnętrza jaja, za pomocą skanera mikro-CT i odkryli, że znajdujący w środku białawy płyn, to prawdopodobnie mieszanka żółtka i białka.

W roku 2016 została w Aylesbury w Anglii znaleziona studnia, w której wraz z jajem znajdował się tkany, drewniany kosz, skórzane buty i drewniana misa. Odkryto wówczas w sumie cztery jaja. Trzy z nich były uszkodzone i wydzielały silny odór siarkowy, ale jedno z nich wydobyto nienaruszone.

Naukowcy sądzą, że jaja służyło jako rodzaj ofiary. Studnia, w której je znaleziono, była częścią zakładu odlewniczego, jednak od końca III wieku n.e. prawdopodobnie była wykorzystywana jako miejsce modlitw i składania ofiar.

W zeszłym roku, badacze znaleźli sposób na przeskanowanie jaj, identyfikując w ten sposób znajdujący się w nim biało-żółty płyn.

Mówi się, że to jajo jest, do teraz, jedynym ptasim jajem z czasów Starożytnego Rzymu, które zachowało środek w płynnej postaci. Jego wnętrze prawdopodobnie zachowało się ze względu na ilość wody, jaka znajdowała się w studni, w momencie odkrycia.

- „Do tej pory nie widzieliśmy nic podobnego” – powiedzieli naukowcy. - „Zadziwiająco, wygląda ono jak nowe jajo.”

Obecnie, jajo jest przechowywane w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. W tym muzeum badacze próbują znaleźć sposób na wydobycie jego zawartości, bez naruszania skorupy.

- „To jajo, to jedno z najciekawszych i najbardziej wyzywających odkryć archeologicznych” – stwierdzili naukowcy i dodali, że dalsze badania mogą doprowadzić do większej ilości informacji na temat starożytnych ptaków.