ABBA, czyli zespół, który odmienił Konkurs Piosenki Eurowizji
Piosenka „Waterloo” zespołu ABBA w 2005 roku została uznana za najlepszą w historii Eurowizji. Jej zwycięstwo w konkursie 51 lat temu jest jednym z najbardziej pamiętnych wydarzeń w jego historii.

ABBA (1976)
Zdjęcie: wikipedia.org
ABBA to szwedzki zespół, który zadebiutował w 1972 roku singlem „People Need Love”. Grupa powstała z połączenia dwóch par: Benny’ego Anderssona i Anni-Frid Lyngstad oraz Björna Ulvaeusa i Agnethy Fältskog. Nazwa zespołu pochodzi od pierwszych liter imion jego członków.
Przełomowym momentem w karierze ABBY był udział w Konkursie Piosenki Eurowizji w 1974 roku. Ich występ na tle pozostałych uczestników na tym widowisku muzycznym wyróżniał się swoim nowoczesnym brzmieniem i energią. Wygrana zespołu miała ogromny wpływ na popularność Eurowizji i pokazała, że jest w nim również miejsce dla innowacyjnej muzyki i gatunków dotychczas na niej niepopularnych. Po 19. edycji konkursu, „Waterloo” szybko stało się wielkim hitem i tym samym otworzyło zespołowi drogę do międzynarodowej kariery, a sama ABBA stała się najpopularniejszym zwycięzcą Eurowizji w historii. Wielu krytyków twierdzi, że do dzisiaj nikomu nie udało się powtórzyć ich sukcesu.
Sama piosenka „Waterloo” mówi o uczuciu miłości, które jest porównywane do porażki Napoleona w bitwie pod tytułową miejscowością w 1815 roku. Po sukcesie w 1974 roku ABBA kilkukrotnie wydała kolejne albumy, które przyniosły nam przeboje znane w całej Europie takie jak: „Mamma Mia”, „S.O.S.” czy „Dancing Queen”. Ten ostatni dotarł na szczyt listy Billboard również w USA. Dzięki temu zespół stał się światową ikoną popkultury i muzyki lat 70. i 80. Ich ponadczasowa twórczość, która łączy pop z elementami rocka i disco oraz ich charakterystyczne, chwytliwe melodie do dziś wprawiają wielu fanów w dobry nastrój.
W Polsce ABBA zagościła tylko raz, w 1976 roku. Ich przyjazd w ówczesnych realiach politycznych był wydarzeniem o wielkiej wadze, przez co wzbudził ogromne zainteresowanie wśród Polaków. Zespół nagrał wtedy godzinny koncert w studiu TVP. Według relacji dziennikarzy, w momencie transmisji koncertu w telewizji, ulice świeciły pustkami. Agnetha Fältskog tę wizytę skomentowała słowami: „Wiedziałam, że Polska to ubogi kraj, ale nie wiedziałam, że jest tu tak źle”. Krążyły wtedy plotki, że do Szwecji, w zamian za występ ABBY, wysłane zostały dwa wagony zielonego groszku.
Problemy w związkach małżeńskich obu par doprowadziły do podwójnego rozwodu w zespole. Z powodu rosnących napięć między członkami w 1982 roku doszło do zawieszenia działalności. Do tego momentu ABBA sprzedała 400 milionów płyt, ustanawiając rekordy w branży muzycznej. Po rozpadzie, muzycy skupili się na projektach solowych lub muzyce teatralnej. W 1999 roku premierę miał musical oparty na piosenkach ABBA pt. „Mamma Mia!”, który odniósł światowy sukces, zostając wystawionym na West Endzie i Broadwayu, a także doczekawszy się wersji kinowej. W 2021 roku grupa powróciła z nowym albumem – „Voyage”.
Sukces ABBY w 1974 roku jest często przywoływany przy okazji konkursów Eurowizji jako symbol przełomowego momentu, który podniósł popularność i atrakcyjność tego wydarzenia muzycznego. Ich zwycięstwo pokazało również jak Konkurs Piosenki Eurowizji może być drzwiami do światowej kariery. W obliczu kolejnych konkursów, historia ABBY pozostawała inspiracją dla uczestników i przypomnieniem o potencjale tego festiwalu do odkrywania nowych talentów i trendów muzycznych.
Dział: Muzyka
Autor:
Autor: Dawid Smajdor – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
Tekst autorski