„Barbenheimer”: kasowy debiut rozbudza nadzieję, że kino powróciło
Londyn (CNN) – Letnie hity kinowe Barbie i Oppenheimer dały pogrążonemu w kłopotach przemysłowi filmowemu duży zastrzyk energii, rozpalając nadzieję na to, że widzowie znów zakochają się w dużym ekranie trzy lata po tym jak pandemia zmusiła kina do zamknięcia. W weekend otwarcia filmy zebrały łącznie 511 milionów dolarów według Boxoffice.com, które czerpie dane z Warner Bros., producentów Barbie, i Universal Studios, które wyprodukowało Oppenheimera.
Na czele rankingu znalazła się Barbie, zarabiając globalnie trzysta trzydzieści siedem milionów dolarów w porównaniu do Oppenheimera, który zarobił 174 miliony. Dało to różowemu filmowi największy jak dotąd weekend otwarcia w 2023 roku i największy w historii debiut kobiecego reżysera. Timothy Richards, dyrektor naczelny Vue International, największego prywatnego właściciela kin w Europie, powiedział w niedzielnym oświadczeniu, że był to największy weekend pod względem sprzedaży biletów od czterech lat. „Vue odnotowało najwyższą weekendową frekwencję od czasu Avengers: Endgame w 2019 roku” – powiedział Richards, dodając, że był to „niezwykle ekscytujący moment dla branży”.
Wynik ten jest zwieńczeniem tygodni intensywnego marketingu dla obu filmów, a w szczególności dla Barbie, komediowo-egzystencjalnego dramatu reżyserki Grety Gerwig o poszukiwaniu przez kultową lalkę sensu, znaczenia i pogodzenia się z seksizmem w prawdziwym świecie. Brazylijski Burger King stworzył burgery z różowym sosem, Crocs wypuścił linie rózowych chodaków, a Airbnb w kalofornii stworzył naturalnej wielkości Wymarzony Domek Barbie w Malibu do wynajęcia. Kontrast z Oppenheimerem od Universal Studios nie mógł być ostrzejszy. Film wyreżyserowany przez Christophera Nolana podąża śladem amerykańskiego fizyka J. Roberta Oppenheimera, od młodego geniusza po dyrektora amerykańskiego Projektu „Manhattan”, w ramach którego kierował pracami nad bombą atomową.
Jednak nieoczekiwane połączenie podsyciło zainteresowanie obu filmów. Największa na świecie sieć kin ACM powiedziała w zeszłym tygodniu, że 60,000 osób kupiło bilet na oba filmy, żeby zobaczyć je jednego dnia. Dla kin dotkniętych słabą sprzedażą biletów i falą trwałych zamknięć od początku pandemii, popkulturowa sensacja wywołana przez „Barbenheimera” – wspomagana i wspierana przez chałupniczy przemysł memów – może być lekarstwem na ich nieszczęście. „Fenomen „Barbenheimera” był katalizatorem czegoś czego nie widzieliśmy od lat w tej branży: zamiast napędzać kulturową rozmowę na temat zobaczenia filmu, stała się globalną kampanią marketingową dotyczącą chodzenia do kin”, powiedziała dla CNN Daniel Loria, dyrektor wydawniczy Boxoffice.com. Michael O’Leary, prezes National Association of Theatre Owners w stanach Zjednoczonych, powiedział także: „Ludzie dostrzegli coś wyjątkowego i chcieli być tego częścią”. Nie wiadomo jednak czy sukces obu filmów przełoży się na ożywienie branży filmowej. Wysoko budżetowe filmy takie jak Flash DC Comics oraz Indiana Jones i Artefakt Przeznaczenia Disneya, osiągnęły tego lata gorsze wyniki, natomiast trwający strajk hollywoodzkich aktorów i scenarzystów w sprawie wynagrodzeń i warunków pracy tymczasowo wstrzymał produkcję większości filmów. Pandemia zebrała ogromne żniwo finansowe. Cineworld, druga co do wielkości sieć kin na świecie i właściciel kin Regal, ogłosiła we wrześniu upadłość po odnotowaniu łącznej straty w wysokości 3,3 miliarda dolarów w latach 2020 i 2021. Do tej pory Cineworld zamknął 51 swoich kin w Stanach.
Dział: Kino
Autor:
Anna Cooban | Tłumaczenie: Martyna Riabkow
Źródło:
https://edition.cnn.com/2023/07/24/business/barbie-oppenheimer-box-office-combined/index.html