Blake Lively i Justin Baldoni: Co musisz wiedzieć
Od momentu, gdy Justin Baldoni ogłosił w 2019 roku, że adaptuje bestsellerową książkę „It Ends With Us” na film, rozpętała się powszechna histeria.
Zdjęcie: GettyImages
W ostatnich latach wyszło niewiele książek, które stały się tak dużym fenomenem kulturowym jak powieść Colleen Hoover, sprzedała się w 20 milionach egzemplarzy i stała się sensacją w internecie na TikToku, z ponad miliardem tagów w aplikacji. Kiedy Blake Lively, która zdobyła popularność w latach 2000 grając Serenę van der Woodsen w „Gossip Girl”, została obsadzona w roli głównej postaci, fani stali się jeszcze bardziej podekscytowani, opisując ją jako idealny wybór do roli Lily Bloom, młodej kobiety, która dorastała, będąc świadkiem przemocy domowej, a później sama znalazła się w podobnej sytuacji.
Lily, florystka z Bostonu, porusza się w skomplikowanym trójkącie miłosnym między swoim czarującym, ale toksycznym chłopakiem Rylem Kincaidem, granego przez Justina Baldoniego z „Jane the Virgin”, a współczującym pierwszym ukochanym, Atlasem Corriganem (Brandon Sklenar). Film, który miał premierę na początku sierpnia, stał się sukcesem kasowym, zarabiając ponad 350 milionów dolarów (280 milionów funtów) na całym świecie. Jednak pomimo finansowego sukcesu, wszystko nie toczyło się tak gładko za kulisami. Plotki o konflikcie między Baldonim a Lively zaczęły krążyć jeszcze przed premierą filmu. W zeszłym tygodniu Lively złożyła skargę prawną przeciwko swojemu koledze z planu, oskarżając go o molestowanie seksualne i rozpoczęcie kampanii oszczerstw przeciwko niej, co Baldoni stanowczo zaprzecza. Oto dotychczasowa historia:
Trasa promująca film „It Ends With Us”
Blake Lively pozowała do zdjęć na czerwonym dywanie ze swoim mężem Ryanem Reynoldsem i kolegą z planu Brandonem Sklenarem. Zdjęcie: GettyImages
Dla filmu o przemocy domowej, trasa promująca „It Ends With Us” prawdopodobnie nie była tym, czego można by się spodziewać. Były różowe dywany, kwiaty w nadmiarze oraz promocja nowej marki kosmetyków do włosów Lively i firmy produkującej gin jej męża. Zamiast zaangażowania na czerwonym dywanie, Lively skupiła się na modzie i florystyce.
Podczas premiery w Londynie dziennikarze zostali poproszeni, by pytania były „zabawne i lekkie”, a jeden z organizatorów wydarzenia powiedział mi, by „unikać pytań o przemoc domową”. Jedno z jej stwierdzeń, które padło na premierze w Nowym Jorku, „jesteś znacznie więcej niż tylko ofiarą lub tylko ocalałą”, wywołało falę krytyki w mediach społecznościowych. Ashley Paige, ocalała z przemocy domowej, skrytykowała język Lively i powiedziała BBC, że jej własna trauma „kształtowała moją tożsamość”.
Lively była również krytykowana za swoje wypowiedzi w innym niezręcznym filmie promującym trasę, w którym powiedziała: „Zabierz swoich przyjaciół, ubierz się we wzory w kwiaty i wybierz się, by to zobaczyć.” Paige oskarżyła Lively o promowanie filmu jak „sequel Barbie”.
Nieobecność Justina Baldoniego
Oprócz tego, że trasa promująca została opisana jako „nietrafiona”, ludzie zaczęli zadawać pytania, dlaczego Lively i Baldoni nie zostali sfotografowani razem na czerwonym dywanie podczas premiery filmu w Nowym Jorku 6 sierpnia. Para nie udzieliła także wywiadów razem podczas trasy promującej, a na londyńskiej premierze, na której Baldoni nie był obecny, zespół Lively ostrzegł mnie, bym „nie zadawał pytań o Justina”.
Internauci zauważyli także, że członkowie obsady, w tym Lively i autorka Hoover, nie śledzili Baldoniego w mediach społecznościowych. Ani Lively, ani Baldoni nie odnieśli się do plotek o konflikcie podczas trasy promującej, a jedynym odniesieniem do siebie nawzajem było stwierdzenie Baldoniego, który powiedział Today, że jego koleżanka z planu była „dynamicznie kreatywną osobą”. „Miała ręce w każdej części tej produkcji, a wszystko, czego dotknęła, stawało się lepsze”, powiedział o 37-latce.
Mieszane recenzje krytyków
Baldoni nie został sfotografowany z koleżanką z planu, Blake Lively, podczas premiery filmu „It Ends With Us” w Nowym Jorku. Zdjęcie: GettyImages
Chociaż film odniósł sukces kasowy, otrzymał mieszane recenzje od krytyków, z których niektórzy twierdzili, że romantyzuje przemoc domową. Była recenzja na dwa gwiazdki od Tima Robeya z „The Telegraph”, który nazwał film „nieprzyjemnym dramatem”, który „opakowuje przemoc domową w atrakcyjną romansową fabułę”. Zasugerował, że film „łączy przemoc i błyszczący romans w wielkim mieście, co prowadzi do bardzo wątpliwych efektów”.
Film wywołał również debatę na TikToku, z niektórymi osobami twierdzącymi, że ze zwiastunu nie wynika, że ta historia dotyczy toksycznego związku, a raczej sprawia wrażenie opowieści o miłości. Na podstawie tego nieporozumienia niektórzy ludzie stwierdzili, że film był traumatyczny, ponieważ nie wiedzieli, że zawiera sceny przemocy domowej
„Kampania oszczerstw”
Podczas trasy promującej film, Baldoni zatrudnił menedżera kryzysowego, Melissę Nathan, której poprzednimi klientami byli Johnny Depp i Drake. Krótko po trasie promującej film, Lively spotkała się z falą krytyki w mediach społecznościowych, dotyczącą jej wypowiedzi z tej trasy, a także starych wywiadów. Jednym z wywiadów, który się odnalazł, był ten udostępniony przez norweską dziennikarkę Kjersti Flaa, która zamieściła na YouTube film z jej rozmowy z Lively z 2016 roku. Film zatytułowany był „Wywiad z Blake Lively, który sprawił, że chciałam rzucić swoją pracę”.
Flaa od tego czasu powiedziała, że „nie miała nic wspólnego z Justinem Baldonim i jego kampanią oszczerstw”. Aktor Brandon Sklenar, który gra Atlasa w filmie, stanął w obronie Lively i napisał na Instagramie, że ludzie „demonizowali” kobiety zaangażowane w produkcję filmu w internecie. Powiedział, że „zasmuca go widok tak dużej ilości negatywności” i że ktoś bliski jemu, kto doświadczył związku podobnego do tego, w którym znalazła się Lily, przypisał filmowi „uratowanie swojego życia”.
Skarga prawna
Cztery miesiące po premierze filmu, Lively złożyła skargę prawną przeciwko Baldoniemu, w której oskarżyła go o molestowanie seksualne. W skardze wskazano również Wayfarer Studios, firmę produkcyjną Baldoniego, która wyprodukowała „It Ends With Us”, jako pozwanego. Dokument prawny oskarża Baldoniego i CEO Wayfarer Jameya Heatha o „powtarzające się molestowanie seksualne i inne niepokojące zachowania”. Zgłoszenia o niewłaściwym zachowaniu miały również pochodzić od innych członków obsady i ekipy filmowej, jak twierdzi skarga.
Skarga sugeruje również, że Lively, Baldoni i inne osoby zaangażowane w rozwój filmu uczestniczyły w spotkaniu w styczniu, które miało na celu omówienie „wrogiej atmosfery w pracy” na planie. Według skargi, na spotkaniu obecny był również jej mąż, aktor Ryan Reynolds. Podczas spotkania uczestnicy zgodzili się na listę żądań, w tym, aby Baldoni i Heath „nie opisywali już swoich genitaliów”, aby na planie zawsze obecny był koordynator intymności, gdy Lively występowała w scenach z Baldonim oraz by „żadne osoby zaprzyjaźnione” z producentami i reżyserami nie znajdowały się na planie podczas scen, w których Lively była nago. Lista żądań zawierała również sugestię, że Baldoni zapytał trenera Lively, ile waży, oraz że Baldoni i Heath rozmawiali z Lively o swoim „uzależnieniu od pornografii”.
Plan „zniszczenia” reputacji
America Ferrera, Amber Tamblyn i Alexis Bledel powiedziały, że „stoją w solidarności” z Lively. Zdjęcie: GettyImages
W skardze Lively twierdzi również, żepo spotkaniu Baldoni i jego zespół zaatakowali jej publiczny wizerunek. Oskarża go o zorganizowanie planu mającego na celu „zniszczenie” jej reputacji w prasie i internecie, w tym zatrudnienie menedżera kryzysowego, który poprowadził „wysublimowany, skoordynowany i dobrze finansowany plan odwetowy” przeciwko niej i wykorzystał „armię cyfrową”, aby zamieszczać treści w mediach społecznościowych, które wydawały się autentyczne.
„Aby zabezpieczyć się przed ryzykiem, że Lively ujawni prawdę o Baldonim, zespół Baldoniego-Wayfarer stworzył, posadził, wzmocnił i wypromował treści mające na celu zniszczenie wiarygodności Lively,” napisano w skardze. „Użyli tych samych technik, aby wzmocnić wiarygodność Baldoniego i stłumić wszelkie negatywne treści na jego temat”, dodano. W skardze Lively mówi, że doprowadziło to do „znacznej szkody”, która wpłynęła na „wszystkie aspekty” jej życia.
Zespół prawny Baldoniego powiedział BBC, że zarzuty są „kategorycznie fałszywe” i stwierdził, że zatrudnili menedżera kryzysowego, ponieważ Lively groziła, że zrujnuje film, jeśli jej żądania nie zostaną spełnione. Odpowiadając na skargę prawną, prawnik Baldoniego, Bryan Freedman, powiedział w sobotę: „To haniebne, że Lively i jej przedstawiciele wysuwają tak poważne i kategorycznie fałszywe oskarżenia wobec Baldoniego, Wayfarer Studios i jego przedstawicieli.” Freedman oskarżył Lively o składanie licznych żądań i gróźb, w tym „grożenie, że nie pojawi się na planie, grożenie, że nie będzie promować filmu”, co doprowadziłoby „ostatecznie do jego upadku podczas premiery, jeśli jej żądania nie zostałyby spełnione.”
Wsparcie dla Lively
Gwiazdy Hollywood, w tym America Ferrera, Amber Tamblyn i Alexis Bledel, publicznie wsparły Blake Lively po złożeniu przez nią skargi. Ferrera, Tamblyn i Bledel, które z Lively grały w filmie „Stowarzyszenie Wędrujących Dżinsów” z 2005 roku, wydały wspólne oświadczenie na Instagramie w niedzielę, mówiąc, że „stoją w solidarności” z nią.
„Podczas kręcenia 'It Ends with Us' widzieliśmy, jak zbierała odwagę, aby domagać się bezpiecznego miejsca pracy dla siebie i swoich kolegów z planu, a my jesteśmy wstrząśnięci, czytając dowody na przemyślaną i mściwą próbę zdyskredytowania jej głosu,” napisały. Colleen Hoover, autorka „It Ends With Us”, również wyraziła swoje wsparcie, opisując Lively jako „szczerą, uprzejmą, wspierającą i cierpliwą”.
Odebrana nagroda dla Baldoniego
Na początku grudnia Baldoni otrzymał nagrodę za solidarność z kobietami od Vital Voices, globalnej organizacji non-profit, która koncentruje się na wzmacnianiu pozycji kobiet. Organizacja odebrała nagrodę po tym, jak w skardze prawnej Lively pojawiły się zarzuty o „odrażające zachowanie” aktora, jego studia i zespołu PR, które miały być „sprzeczne z wartościami”, jakie ta organizacja wyznaje.
Po złożeniu skargi prawnej, współprowadząca podcast Baldoniego, Liz Plank, ogłosiła, że odchodzi z programu „The Man Enough”. Podcast ten reklamuje się jako tworzący „bezpieczne środowisko” do omawiania kwestii takich jak „męskość” w relacjach, a także „seks, sukces” i „zdrowie psychiczne”.
Baldoni pozwał New York Timesa za zniesławienie
31 grudnia prawnicy Baldoniego złożyli pozew o zniesławienie na kwotę 250 milionów dolarów przeciwko New York Timesowi za jego raportowanie o oskarżeniach Lively. Gazeta opublikowała artykuł 21 grudnia zatytułowany: „'We Can Bury Anyone': Inside a Hollywood Smear Machine.” (tłum. „Możemy pogrzebać każdego”: Wewnątrz Hollywoodzkiej Maszyny do oczerniania”)
Baldoni i dziewięciu innych powodów, w tym rzeczniczka prasowa Melissa Nathan, oskarżają gazetę o zniesławienie i naruszenie prywatności poprzez „fałszywe przedstawienie w świetle”. Pozew twierdzi, że gazeta „wybiórczo” wybierała i zmieniała komunikaty pozbawione niezbędnego kontekstu i celowo montowała je w sposób, który miał wprowadzać w błąd. Rzeczniczka New York Timesa powiedziała, że artykuł był „starannie i odpowiedzialnie opublikowany” i że gazeta zamierza „stanowczo się bronić”.
Baldoni składa pozew na 400 milionów dolarów przeciwko Lively
16 stycznia Baldoni złożył pozew przeciwko Lively i jej mężowi Ryanowi Reynoldsowi. Domaga się odszkodowania w wysokości 400 milionów dolarów (326 milionów funtów) za rzekome szantażowanie cywilne, zniesławienie i naruszenie prywatności. Jego prawnik, Bryan Freedman, stwierdził, że aktorka i jej współpracownicy rozpowszechnili „skrajnie edytowane, nieudowodnione, nowe i zmanipulowane informacje w mediach”.
Dodał również, że Lively i jej zespół „próbowali zniszczyć reputacje i źródła utrzymania z nikczemnie egoistycznych powodów”. W odpowiedzi zespół prawny Lively określił pozew jako „kolejny rozdział w podręczniku sprawcy”.
Dział: Kino
Autor:
Yasmin Rufo | Tłumaczenie: Julia Nawrocka - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/