Czy systemy kontrolujące teksty piosenek K-pop nadal mają znaczenie?
Nowy singiel G-Dragona uznany za nieodpowiedni do emisji przez KBS
Zdjęcie: pochodzące z mediów społecznościowych
G-Dragon, solista Kpopowy, akceptujący nagrodę podczas 2024 MAMA Award, Kyocera Dome, Osaka, Japonia
Najnowszy singiel piosenkarza G-Dragona, „Home Sweet Home”, z udziałem innych członków BIGBANG, Taeyanga i Daesunga, został uznany za nieodpowiedni do emisji przez KBS.
Decyzja ogłoszona w środę ożywiła obawy dotyczące tego, czy kryteria stosowane przez nadawców do oceny muzyki nadal mają znaczenie w dzisiejszym krajobrazie medialnym.
KBS uznało odniesienia do konkretnych marek w tekście piosenki za naruszenie artykułu 46 regulaminu nadawania. Zasada ta zabrania treści, które mogłyby być postrzegane jako reklama, co prowadzi do odrzucenia utworu przez nadawcę.
Po podjęciu decyzji artyści mogą poprawić lub pominąć oznaczone fragmenty swoich tekstów i przesłać je do ponownej oceny. Tylko utwory ponownie zatwierdzone w procesie przeglądu mogą być emitowane na platformach KBS, w tym w programach telewizyjnych i radiowych.
Wydany 22 listopada „Home Sweet Home” oznacza powrót G-Dragona zaledwie miesiąc po jego ostatnim singlu „Power”. Utwór był jednym z siedmiu utworów — pięć uznanych za nieodpowiednie, a dwa wykluczone z selekcji — uznanych przez KBS za nieodpowiednie do emisji spośród 180 piosenek, które zrecenzowano w tym miesiącu.
Ta decyzja jest następstwem serii głośnych odrzuceń przez KBS w ostatnich miesiącach. 6 listopada nowo wydany singiel debiutującej grupy BABYMONSTER „Clik Clak” został odrzucony za nawiązanie do konkretnych marek.
„Mantra” BLACKPINK Jennie i „Unconditional” NCT Jaehyuna również spotkały się z odrzuceniem w październiku z tego samego powodu.
KBS zakazał również piosenek z wulgarnymi tekstami. Wcześniej w tym roku „Wife” grupy K-pop (G)I-DLE uznano za nieodpowiednie do emisji z powodu „zbyt opisowych tekstów”, według nadawcy.
Solowy utwór Jimina z 2023 roku „Face-off” został uznany za nieodpowiedni pod względem wulgaryzmów, podczas gdy dziewięć z 11 piosenek z solowego albumu RM, „Right Place, Wrong Person”, otrzymało taką samą decyzję za używanie przekleństw, slangu lub wulgarnego języka.
Zdjęcie: pochodzące z mediów społecznościowych Siedziba główna KBS / Newsis
Czy to nadal aktualne?
KBS przeprowadza wewnętrzne przeglądy na podstawie przepisów dotyczących nadawania określonych przez Korea Communications Standards Commission. Normy te obejmują 15 kryteriów dotyczących wyłącznie tekstów piosenek, obejmujących takie kwestie, jak zniekształcanie faktów historycznych, podważanie porządku społecznego i promowanie antyspołecznych lub niezdrowych wartości.
W oświadczeniu KBS stwierdził, że jego wytyczne szanują „różnorodność kulturową i wolność twórczą”, jednocześnie zachowując „uczciwość i spójność w obradach”.
Nadawca dodał, że członkowie komisji ds. przeglądu biorą pod uwagę takie czynniki, jak gatunek i jakość produkcji, nie dokonując subiektywnych interpretacji tekstów piosenek.
Krytycy od dawna jednak kwestionują, czy obecne standardy oceny nadawców nadal pozostają istotne w erze streamingu, w której odbiorcy coraz częściej konsumują muzykę poza tradycyjnymi platformami.
Przejrzystość procesu oceny jest również stałym problemem, ponieważ trzej najwięksi nadawcy w Korei — KBS, MBC i SBS — stosują różne i często niespójne kryteria.
Taka krytyka sięga co najmniej 2011 r., kiedy ustawodawcy podczas audytu Zgromadzenia Narodowego stwierdzili, że orzeczenia „tłumią wolność twórczą i utrudniają wolność wypowiedzi poprzez nakładanie zakazów nadawania opartych na subiektywnych i koncepcyjnych standardach”, wzywając do „konkretnych wytycznych” w celu zapewnienia uczciwości i spójności.
Dział: Muzyka
Autor:
Pyo Kyung-min | Tłumaczenie: Zofia Stanisławska praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.koreatimes.co.kr/www/art/2024/12/398_387843.html