2024-04-22 16:45:46 JPM redakcja1 K

Dlaczego Hans Zimmer powinien zostać uznany za współczesnego Mozarta?

Zacznę od tego, że jestem zdecydowanie stronniczy i nie mam z tego powodu żadnego wstydu.

Zdjęcie: Bayerischer Rundfunk: Matthias Keller. 

Jedenaście moich ulubionych filmów i ścieżka dźwiękowa do dwóch najlepszych kinowych dzieł wszechczasów została skomponowana przez niego, a więc będę go wychwalać, aż utracę słuch. Hans Zimmer jest niezaprzeczalnie jednym z najbardziej znanych i płodnych w ilości swojej pracy kompozytorów XXI wieku. Jego dzieła można było oglądać w największych filmach ostatnich dwudziestu lat, takich jak „Król Lew’’, „Diuna’’, „Mroczny rycerz’’, „Interstellar’’ i „ Incepcja’’, z których wszystkie stały się współczesną klasyką. Nie brakuje mu też wyróżnień: w tym Oscara, trzech nagród Grammy i dwóch Złotych Globów. 

Zimmer ma charakterystyczne brzmienie, które jest natychmiast rozpoznawalne i często charakteryzuje się dużą teksturą i warstwami. Wykorzystanie przez niego szerokiej gamy instrumentów i dźwięków tworzy unikalne brzmienie, które chwalono za dynamiczną zdolność wywoływania potężnych emocji u publiczności. Jednym z najbardziej niezwykłych aspektów muzyki Zimmera jest to, jak wspiera i podnosi narrację filmu. Tak, właśnie temu ma służyć partytura, ale Zimmer poprzez swoją muzykę przekazuje emocje i myśli bohaterów, nie opierając się na dialogu. Wydobywa ton filmu prosto ze scenariusza i trafia prosto do twoich uszu. 

Hans Zimmer był pionierem w branży muzycznej, a jego wkład miał znaczący wpływ na sposób tworzenia muzyki filmowej. Unikalny styl komponowania Zimmera zainspirował wielu innych kompozytorów do eksperymentowania z różnymi dźwiękami i stylami oraz do tworzenia partytur o większej sile emocjonalnej. Zimmer był także zwolennikiem wykorzystania technologii w celu usprawnienia procesu twórczego i był zagorzałym zwolennikiem wykorzystania narzędzi cyfrowych do tworzenia muzyki. 

Zimmer skomponował muzykę do niektórych z najbardziej kultowych filmów ostatnich dwóch dekad, ale stworzył także muzykę do wielu innych projektów. Komponował muzykę do gier wideo, programów telewizyjnych i reklam. Miłośnicy gier mogą pamiętać go z Call of Duty: Modern Warfare 2. Na wypadek, gdyby moja mama to przeczytała: jest to gra, w którą 8-letni Ian na pewno nie zagrał do końca co najmniej 10 razy. Ciekawostka dla mądrych - Extraction Point to świetna muzyka do biegania. 

Kiedy Christopher Nolan poprosił Hansa Zimmera o napisanie utworów muzycznych do ,,Interstellar’’, nie poproszono go o napisanie tematu do epickiej opery kosmicznej. Dostał tylko jednostronicowy list, w którym napisano, że film opowiada o ,,ojcu, który zostawia dziecko, aby wykonać ważną pracę’’. Zaufaj Nolanowi, że nie podał żadnych szczegółów. 

Cornfield Chase - motyw przewodni ścieżki dźwiękowej, odtwarzany jest w scenie, w której Cooper (bohater filmu) przejeżdża przez pole kukurydzy, by złapać starego drona NASA. Cooper jest tu w swoim żywiole - jego ciekawość potęguje widok starego samolotu. Ciężarówka ostro skręca na pole i natychmiast zaczyna wjeżdżać w łodygi kukurydzy, oczyszczając ścieżkę i wyrzucając łuski w powietrze. Zbyt szybko potrafisz ogarnąć, co się dzieje, i naprawdę wierzysz, że jesteś tam z nim. Muzyka staje się coraz głośniejsza i intensywniejsza, gdy ciężarówka omija kombajn i wjeżdża z powrotem na pole, wciąż depcząc dronowi po piętach. Jesteś pochłonięty dreszczem pościgu, tak jak Cooper. Jest za daleko i nie zdaje sobie sprawy z klifu, z którego zaraz zjedzie. Muzyka osiąga głośne „crescendo IMAX’’. Krzyk Coopera gwałtownie Cię z tego wyciąga. Kiedy muzyka nagle się kończy, dron przelatuje obok i zakładasz najgorsze - zgubił go. Twoje tętno zwalnia i zniechęcony wracasz na swoje miejsce, a Cooper przejmuje kontrolę. Film koncentruje się na poszukiwaniach przez ludzkość poprzez gwiazdy nowego świata, który mógłbyś nazwać domem, a Cornfield Chase doskonale oddaje uczucie podziwu i zachwytu wynikające z tego założenia. Wszystko jednak, co dobre, kiedyś się kończy i Cornfield Chase nie jest wyjątkiem - utwór trwa nieco ponad dwie minuty. 

Nie potrafię wytłumaczyć mojej obsesji na punkcie czasu. Jest to dosłownie progresja jednego akordu, która gra w kółko z różnym poziomem intensywności, ale jest tak bliska magii, jak tylko mogę to opisać 

 

Zdjęcie: kadr z filmu „Interstellar’’ z 2014 roku. 

 

Zdjęcie: kadr z filmu „Incepcja’’ z 2010 roku. 

 

Zdjęcie: Brad Barket/Getty Images. 

Jeśli kiedykolwiek widziałeś film akcji od 2010 roku, prawdopodobnie rozpoznasz charakterystyczny efekt dźwiękowy „BRAAAM’’. Od premiery Incepcji zwiastuny filmów akcji wykorzystują je jako zaimprowizowane sygnały przeciwmgielne. „Tron: Dziedzictwo’’, „Transformers 3’’ - wszystkie mają ten dudniący dźwięk. Od tego czasu oceniam filmy w skali: „Jak dobrze byłbym w stanie znaleźć ląd, gdyby leciało to przez głośnik’’. Ten film jest bezkonkurencyjny.  

Pomimo mojej miłości doInterstellar’’,Incepcja’’ jest prawdopodobnie najbardziej kultową ścieżką dźwiękową 2010 roku. Po 24 sekundach zwiastuna słychać dźwięk - jak pociąg towarowy (pochwała, jeśli rozumiesz odniesienie). „BRAAAM’’ to dźwiękowe wezwanie do broni - natychmiast rozpoznawalne i całkowicie niezapomniane. Wkrada się do każdej sceny akcji o wysokiej stawce, w każdym innym filmie w nieubłagany sposób, podobnie jak pomysły zIncepcji’’ Nolana. 

Ostinato (wzory rytmiczne, które są uporczywie powtarzane dla mniej uzdolnionych muzycznie) w dużej mierze składają się na jego partytury. Są niezwykle potężnym narzędziem, które Hans opanował i zamienił w swój charakterystyczny styl. Jeśli wsłuchasz się uważnie, w kluczowych momentach filmu usłyszysz Non, je ne żale rien Édith Piaf. Skopiowałbym oraz wkleił tutaj teksty i przeprowadziłbym na ich podstawie rozwlekłą analizę, ale prawie nie zdałem egzaminów GCSE z języka angielskiego z powodu analizy tekstu. Możesz więc znaleźć tłumaczenia według własnego uznania. 

Piosenka gra, aby obudzić bohaterów ze snu. Piaf śpiewa o pozostawieniu przeszłości za sobą, co w kontekście filmu jest niezwykle ironiczne. Niepowodzenie Cobba (DiCaprio) w pozbyciu się myśli o żonie powstrzymuje go przez cały film. Imię Mal oznacza po francusku „Zły’’. Teraz uwielbiam inteligentne opowiadanie historii Nolana, ale w przypadku filmu, który istniał w Limbo przez prawie 10 lat, nazwał on „antagonistę’’ złym? Kto na Ziemi to zatwierdził? Mal jest dosłownie powracającym wspomnieniem, które istnieje tylko w umyśle Cobba. Gra ją Marion Cotillard, która zagrała także Edith Piaf w „La môme’’, francuskim filmie biograficznym.Incepcja’’ trwa 2 godziny i 28 minut, a Je Ne Regrette 2 minuty i 28 sekund. Nolan uwielbia czuć się mądry. Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę. To „BRAAAM’’, o którym wspomniałem wcześniej? Na każdym poziomie snu czas zwalnia, podobnie jak wynik. „BRAAAM’’ pochodzi ze spowolnionej wersji Je Ne Regrette. To mała rzecz, która pomaga połączyć film w całość. 

Najpopularniejszy utwór Time to arcydzieło. To moja ulubiona piosenka do wykonywania wszelkich przyziemnych zadań, niezależnie od tego, czy jest to powtórka materiału, gra w szachy, czy jeszcze większa powtórka materiału. Słuchałem tego tak często, że prawie wkradło się do mojego Spotify Wrapped w zeszłym roku. Odblokowuje jakiś szalony tryb skupienia umysłu, który pozwala mi odrabiać zadania domowe z fizyki, jakbym był opętany przez samego Einsteina. Spędziłem tygodnie na narzekaniu, że uniwersytet wpędzi mnie w długi, ale chętnie wydałbym 120 funtów, żeby pójść i posłuchać jego występu na żywo w O2. Dzieje się to jednak w samym środku sezonu egzaminacyjnego. Nie potrafię wytłumaczyć mojej obsesji na punkcie Time. Jest to dosłownie progresja jednego akordu, która gra w kółko z różnym poziomem intensywności, ale jest tak bliska magii, jak tylko mogę to opisać. Słowa po prostu nie są w stanie sprawiedliwie tego oddać. Jeśli zdam egzaminy, dosłownie zawdzięczam to Time. Chcę, żeby zagrano tę piosenkę na moim pogrzebie, podczas gdy Morgan Freeman wygłasza przemówienie o życiu. Kiedy ludzkość staje w obliczu ostatniego dnia przed wyginięciem, to musi się sprawdzić. Kiedy stanę się starym człowiekiem, pełnym żalu i czekającym na samotną śmierć, to zagra, gdy moje oczy zamkną się po raz ostatni. 

Hans Zimmer współpracował także z wieloma artystami i muzykami, co pomogło mu w dalszym poszerzaniu jego muzycznego życiorysu. Zimmer współpracował z wieloma znanymi artystami, w tym z Pharrellem Williamsem, Eltonem Johnem i U2. Ponadto miał przyjemność pracy z wieloma reżyserami filmowymi, w tym z Christopherem Nolanem, Ridleyem Scottem i Stevenem Spielbergiem. Ta współpraca pozwoliła Zimmerowi odkrywać różne style i gatunki muzyczne oraz tworzyć unikalne i mocne ścieżki dźwiękowe do różnych projektów. 

Pozwólcie, że zmienię ton, żeby nie zakończyć chorobliwą nutą, Hans Zimmer to najlepszy kompozytor XXI wieku. Jego unikalny styl kompozycji, szeroka gama projektów, kolaboracji i wpływ na branżę czynią go molochem współczesnego kina. Dyskografia Zimmera rozciąga się od równin „Diuny’’ i „Króla Lwa’’ po rozległą pustkę kosmosu w „Interstellar’’. Nie można zaprzeczyć, że tworzy wyłącznie arcydzieła, wykorzystując wszystko, z czym ma do czynienia. To wszystko są uzasadnione powody, aby uznać go za numero uno, ale ma też bardzo fajne imię i myślę, że to tylko zwiększa jego wartość. 

Dział: Muzyka

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE