2024-03-15 10:04:49 JPM redakcja1 K

Dziesięciu Wspaniałych Zdobywców Oscara za najlepszą piosenkę oryginalną

Drodzy słuchacze, Tydzień Oscarowy przed nami! 96. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się w tę niedzielę i z pewnością wiecie, na którą kategorię The Amplifier czeka najbardziej: najlepsza oryginalna piosenka. Dzisiejsza playlista to krótka, ale wypełniona gwiazdami, wycieczka po historii tej kategorii.

Billie Eilish. Valerie Macon/Agence France-Presse — Getty Images

Najlepsza oryginalna piosenka, nagrodzona po raz pierwszy na siódmej dorocznej ceremonii, od dawna odzwierciedla ewoluujący styl muzyki popularnej - rzadki zaszczyt, którego dostąpili zarówno Irving Berlin, jak i Eminem. Jak może zaświadczyć dwukrotny zwycięzca Elton John, może to być pewna ścieżka do EGOT, ale doświadczona autorka piosenek Diane Warren, która została nominowana 15 razy, ale nigdy nie wygrała, powie wam, że może to być również irytujące.

Warren w tym roku ponownie dostała nominację, za The Fire Inside w wykonaniu Becky G, napisane do Flamin’ Hot: Smak Sukcesu, - debiutu reżyserskiego Evy Longorii - ale konkuruje z filmem, który w tym roku odniósł największy sukces komercyjny, Barbie. (Słyszeliście o nim?) Film szczyci się najwybitniejszymi rywalami: niezwykłym „I' m Just Ken” w wykonaniu Ryana Goslinga (napisany przez Marka Ronsona i Andrew Wyatt) oraz delikatną i nostalgiczną balladą Billie Eilish What Was I Made For?, która w ubiegłym miesiącu zdobyła nagrodę Grammy w kategorii piosenka roku.

It Never Went Away Jona Batiste'a lub Wahzhazhe (A Song for My People) Scotta George'a zawsze mogą się zdenerwować, jeśli piosenki z „Barbie” podzielą się głosami, ale stawiam na Eilish. I'm Just Ken to niewątpliwie wesoła piosenka, lecz moim skromnym, sceptycznym zdaniem, nadmiernie podkreśla wadę filmu, jaką jest rzekomy czarny charakter, który zdecydowanie emanuje największym charyzmatem. (Teraz się schowam.) Piosenka Eilish jest wzruszająca i świetnie wykonana; z całym szacunkiem dla Warren, myślę, że jest najbardziej godnym zwycięzcą. A jeśli potrzebujesz kolejnego powodu, aby kibicować 22-letniej piosenkarce, zwycięstwo sprawiłoby, że Eilish byłaby najmłodszą osobą, która kiedykolwiek zdobyła dwa Oscary za oryginalną piosenkę, ponieważ wygrała już za ścieżkę dźwiękową do Bonda z 2021 roku, No Time to Die. (Jej 26-letni brat, Finneas, z którym współtworzyła obie piosenki, zostałby drugim najmłodszym dwukrotnym zwycięzcą.)

Dzisiejsza playlista przypomni kilku poprzednich zwycięzców [w kategorii] oryginalnej piosenki i jest świadectwem różnorodności stylistycznej tej kategorii. Czy jest to pierwsza playlista zawierająca zarówno The Way We Were Barbry Streisand, jak i Hard Out Out for a Pimp Three 6 Mafii? Jest to z pewnością pierwsza playlista Amplifier, która zawiera obydwie piosenki.

Spoglądam na szafirowe niebo,

Lindsay

1. Judy Garland: Over the Rainbow

Trudno się nie zgodzić. Over the Rainbow - nie, w oficjalnym tytule nie ma „somewhere" - wygrało [w kategorii] najlepszej oryginalnej piosenki na dwunastym rozdaniu Oscarów, był to dopiero szósty przypadek otrzymania tej nagrody. Twórca tekstów Yip Harburg, który napisał piosenkę [przy współpracy] z Haroldem Arlenem, powiedział, że jego inspiracją była myśl o młodej dziewczynie z Kansas, która „w życiu, poza tęczą, nie widziała nic kolorowego".

2. Bob Dylan: Things Have Changed

Bob Dylan zdobył swojego pierwszego i jedynego Oscara za ten ponury, bluesowy numer z filmu Cudowni Chłopcy (2000) Curtisa Hansona - pokonując Björk, która tamtego wieczoru wykonała swój nominowany utwór I’ve Seen It All, w swojej ikonicznej, łabędziej sukience. „Ludzie są szaleni, a czasy dziwne", śpiewa znużony Dylan na ponadczasowym przeboju ze swojej dyskografii z XXI wieku. „I’m locked in tight, I’m out of range/I used to care, but things have changed.”

3. Keith Carradine: I’m Easy

Keith Carradine zagrał fikcyjnego piosenkarza folkowego o imieniu Tom Frank we wspaniałym musicalu Roberta Altmana Nashville z 1975 roku, a czarująca scena, gdy wykonuje tę piosenkę w barze - a wiele kobiet na widowni myśli, że to o nich - jest klasykiem. Wydana pod nazwiskiem aktora, akustyczna ballada napisana do filmu stała się hitem także w prawdziwym świecie, znalazła się na 17. miejscu na [liście przebojów] Hot 100 i zdobyła jedynego Oscara, przyznanego temu filmowi.

4. Isaac Hayes: Ścieżka dźwiękowa z „Shaft”

Zgadza się, Isaac Hayes zdobył Oscara za najlepszą oryginalną piosenkę w 1972 roku za tą ponadczasowo fajną ścieżkę dźwiękową. Jego wygrana tamtego wieczoru była historyczna: był nie tylko pierwszą czarnoskórą osobą, która otrzymała tą nagrodę, ale także pierwszą czarnoskórą osobą, która wygrała Oscara w nie aktorskiej kategorii. W 1972! Bardzo, bardzo, bardzo późno.

5. Doris Day: Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)

Wyznanie: Dopiero gdy niedawno obejrzałam przerobioną wersję filmu Człowiek, który wiedział za dużo z 1958 roku, zdałam sobie sprawę z tego, że ta piosenka, która stała się klasykiem, została do niego napisana. Im więcej wiesz, tym lepiej!

6. Bruce Springsteen: Streets of Philadelphia

„The Boss" zdobył Oscara za pierwszą w karierze piosenkę, którą napisał do filmu; za tą smutną, nastrojową piosenkę z Filadelfii, wyciskacza łez z 1993 wyreżyserowanego przez Jonathana Demme. Pierwotna wersja która tej pory nie została wydana, której fragment można usłyszeć w filmie, zawierała wkłady legend jazzu - Ornette'a Coleman i Little Jimmy'ego Scotta, - ale w singlu Springsteen zdecydował się na bardziej oszczędną aranżację, bliższą duchowi jego oryginalnego demo.

7. Stevie Wonder: I Just Called to Say I Love You

Czasami piosenka nagrodzona Oscarem deklasuje i jest bardziej ponadczasowa niż film, do którego została napisana, tak jak I Just Called to Say I Love You, jedna z kilku piosenek, które Stevie Wonder dołożył do ścieżki dźwiękowej komedii romantycznej Gene'a Wildera Kobieta w czerwieni z 1984 roku. Singiel jest oczywiście dosyć znany, ale ja lubię tą rozszerzoną wersję ze ścieżki dźwiękowej, która kończy się dwuminutową zabawą Wondera vocoderem.

8. Barbra Streisand: The Way We Were

Mimo, że Oscara za ten hit z 1973 roku (i nagrodę Grammy za piosenkę roku) otrzymali autorzy tekstu Alan Bergman, Marilyn Bergman i Marvin Hamlisch, jest to kluczowy pokaz siły Bab.

9. Three 6 Mafia: Hard Out Here for a Pimp

W historii trzy rapowe piosenki otrzymały Oscara: Lose Yourself Eminema z filmu 8 Mila, Glory autorstwa Common i John Legend ze ścieżki dźwiękowej do filmu Selma i, niezapomniane, hit w wykonaniu Three 6 Mafia napisany do kryminału z 2005 Pod Prąd. Juicy J, DJ Paul i Frayser Boy, raper z Memphis, przyjęli nagrodę z entuzjazmem niespotykanym od czasów Roberto Benigniego. Następnie gospodarz wieczoru Jon Stewart powiedział: „Wiecie co? Myślę, że bycie gangsterem stało się trochę łatwiejsze”.

10. Billie Eilish: No Time to Die

W ciągu sześciu dekad istnienia franczyzy, ścieżki dźwiękowe do Bonda otrzymały sześć nominacji do najlepszej oryginalnej piosenki, ale dopiero w erze Daniela Craiga jedna z nich wygrała (Skyfall Adele z 2012 roku). Od tamtego czasu każda kolejna piosenka do filmów o Bondzie zdobyła Oscara: Writing's on the Wall Sama Smitha ze Spectre z 2015 roku, a w 2021 roku No Time to Die w wykonaniu Billie Eilish. Czy Eilish stworzy historię wygrywając drugiego Oscara za najlepszą oryginalną piosenkę tej niedzieli? Co będzie, to będzie.

Dział: Hollywood

Autor:
Lindsay Zoladz | Tłumaczenie: Maria Ludwikowska

Żródło:
https://www.nytimes.com/2024/03/05/arts/music/amplifier-newsletter-best-song-oscar.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE