Ghosted: Filmy które ,,są za słabe dla kina"
Nowy film Dextera Fletchera Apple TV+ Ghosted, w którym występują Chris Evans i Ana de Armas, reprezentuje nową falę precyzyjnie zaprojektowanych, stworzonych do streamingu filmów, które są wystarczająco dobre, aby oglądać je tylko z kanapy, pisze Nicholas Barber.
(Zdjęcie: Apple TV +)
Kiedy reżyserzy promują swoje filmy, zwykle mówią o tym, jak bardzo są szczęśliwi, że umieścili na ekranie swoją osobistą wizję. Inaczej niż Dexter Fletcher, kiedy promował Ghosted, komedię akcji Apple TV+ z Chrisem Evansem i Aną de Armas. Omawiając film w podcaście Alexa Zane'a A Trip to the Movies, Fletcher wspomniał o swoich planach na sekwencję otwierającą, w której De Armas będzie jechała przez góry przez trzy minuty.
Kierownictwo Apple Studios zawetowało sekwencję, ponieważ, jak powiedzieli, jeśli ,,coś się nie wydarzy w ciągu pierwszych 30 sekund, dane pokazują, że ludzie się wyłączą".
Fletcher nie miał nic przeciwko. ,,Nie możesz zrobić filmu do streamingu w taki sam sposób, w jaki robisz kinowy [tj. Film przeznaczony do premiery kinowej" - nalegał. Istnieją różne wskaźniki i inne podejście. Musi być, nawet dlatego, że ludzie mogą się bardzo szybko wyłączyć... Filmowe doświadczenie jako filmowca... staje się: ,,Ok, muszę się dostosować, aby zatrzymać publiczność".
Bezpośrednie przesyłanie strumieniowe filmów może trzymać nas na kanapie i z dala od pilota, ale to nie znaczy, że są dobre
Teraz już wiemy. Streaming umożliwia dokładniejsze monitorowanie naszych nawyków oglądania niż kiedykolwiek wcześniej, więc podczas gdy tradycyjnie robione filmy nadal trafiają do Netflix, Prime Video, Apple TV + i innych usług przesyłania strumieniowego, istnieje cała nowa fala filmów precyzyjnie zaprojektowanych zgodnie z wcześniej niedostępnymi ,,danymi" i ,,metrykami": błyszczące, wysokobudżetowe aktualizacje tego, co kiedyś nazywano filmami ,,direct-to-video".
Najważniejszą kategorią statystyczną, powiedział Fletcher, jest ,,ukończenie", czyli liczba widzów, którzy oglądają film od początku do końca. Najwyraźniej Ghosted osiągnął ,,naprawdę wysoką liczbę" w tej kategorii, więc Apple Studios uznało to za triumf. Ale czy dane poprawiły film pod jakimkolwiek innym względem? Jednogwiazdkowa recenzja w The Guardian potępiła go jako ,,treść podyktowaną przez algorytm w najgorszym, zawstydzającym branżę najgorszym wydaniu, tak beztrosko i bez życia sklecone razem, że jesteśmy skłonni uwierzyć, że jest to pierwszy film stworzony w całości przez sztuczną inteligencję". I ta recenzja nie była niczym niezwykłym. Na Rotten Tomatoes, stronie internetowej, która zbiera pozytywne i negatywne recenzje, Ghosted zdobył 28%, co wydaje się tym bardziej żałosne, biorąc pod uwagę, że cztery poprzednie filmy w reżyserii Fletchera - Rocketman, Eddie the Eagle, Sunshine on Leith i Wild Bill - wszystkie uzyskały od 81 do 100%. Filmy przesyłane bezpośrednio do strumienia mogą trzymać nas na kanapie i z dala od pilota, ale to nie znaczy, że są dobre.
W rzeczywistości oznacza to, że są one ekranowym odpowiednikiem śmieciowego jedzenia: łatwe do spożycia po ciężkim dniu pracy, ale nie do końca odżywcze. Oprócz Ghosted, niektóre znane przykłady takiej paszy dla gałek ocznych to Shotgun Wedding, rom-com Prime Video z Jennifer Lopez i Joshem Duhamelem oraz kilka brutalnych kaparów Netflix, w tym Red Notice z Dwaynem Johnsonem, Ryanem Reynoldsem i Gal Gadot oraz Murder Mystery i Murder Mystery 2 z Adamem Sandlerem i Jennifer Aniston. W każdym przypadku twórcy filmu zastosowali ten sam przepis: wziąć dwie lub trzy atrakcyjne gwiazdy, które mogą, ale nie muszą mieć chemii, umieścić je w kilku słonecznych, malowniczych miejscach, niezależnie od tego, czy te lokalizacje mają sens pod względem spiskowania, posypać akrobacjami i wybuchami, zachować ton lekki i dowcipny, a uzupełnić to wszystko prostym, chwytliwy tytuł.
Żadna z tych bezbarwnych, pod-bondowskich zabaw nie sprawiłaby, że publiczność gromadziłaby się w kinie, ale jak sugeruje Fletcher, widzowie mają inne wymagania, gdy klikają w domu we wtorkowy wieczór. Ghosted i jego koledzy z filmów direct-to-streaming zapewniają beznadziejny, niewymagający eskapizm, który cała rodzina może zgodzić się przesiedzieć. Jakkolwiek strasznie są recenzowane, mają wystarczająco dużo uroku, abyśmy zadali pytanie: ,,Jak źle może być"
Dwie godziny później możemy odpowiedzieć na to pytanie słowami: ,,Naprawdę bardzo źle". Ale to nie ma znaczenia. Do tego czasu osiągniemy ,,ukończenie", a w świecie streamingu liczą się wszystkie dane.
Ghosted jest już dostępny do przesyłania strumieniowego na Apple TV+.
Dział: Kino
Autor:
Nicholas Barber | Tłumaczenie: Zuzanna Mrówczyńska
Źródło:
https://www.bbc.com/culture/article/20230504-ghosted-the-films-too-bad-for-the-cinema