2023-07-23 16:35:24 JPM redakcja1 K

Gorączka Barbie: Sztuka czy reklama?

Barbie jest jedną z wielu marek, które w ciągu ostatniego roku stały się inspiracją dla filmów. Eksperci nazywają to „bezwstydnym miksem”.

Wielu w napięciu oczekiwało na nowy film Barbie. Premiera odbyła się w piątek. Zdjęcie: Jaap Buitendijk

Na całym świecie panuje obecnie gorączka Barbie. W piątek ten długo oczekiwany film trafił na ekrany kin.

Fenomen Barbie dotarł także do Oslo. 18.07.2023 roku miała miejsce przedpremiera w kinie Colosseum. Zdjęcie: Tom Balgaard/ NRK

Tym samym dołącza do rosnącego grona "brandopics" - czyli filmów i seriali opartych na markach.

Oto kilka z nich:

  • Barbie
  • Tetris
  • Air (Nike Air Jordan)
  • Flamin' Hot (Cheetos-potetgull)
  • The Playlist (Spotify)
  • Super Mario Bros. Film
  • Super Pumped: The Battle for Uber (Uber)
  • Made in Finland (Nokia)
  • Pinball: The Man Who Saved the Game
  • Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves

A te są już w drodze:

  • BlackBerry
  • Unfrosted: The Pop-Tart Story (Pop tart)
  • The Beanie Bubble (Beanie Babies)
  • Ferrari
  • Uno

Czy Hollywood wyczerpał już swoje pomysły?

"Teoria zakłada, że wyczerpały się już pomysły na superbohaterów i popularne książki, więc teraz przeszli na marki" - mówi Cecilie Rustad, znawczyni telewizji i filmu.

Nostalgia i kapitalizm

Rustad zwraca uwagę, że często filmowane są znane i ukochane produkty z dzieciństwa: Nike, Tetris, Cheetos... A teraz Barbie.

"To są produkty, z którymi większość z nas ma sentymentalne wspomnienia" - mówi.

Rustad określa "brandopics" jako hołd dla konsumpcji i przedsiębiorczości.

"To jest bardzo amerykańskie i kapitalistyczne. Zwykle bohaterem jest biznesmen, z wyjątkiem Barbie, gdzie główną rolę odgrywa sama zabawka" - dodaje.


Cecilie Rustad jest filmoznawcą. Mówi, że Barbie jest główną bohaterką tej nowej ekranizacji. Zdjęcie: Tordis Gauteplass


Chipsy Cheetos otrzymały swoją własną produkcję filmową tego lata. Zdjęcie: AP

Matt Damon wciela się w bohatera biznesowego, reprezentującego buty Nike Air Jordan w filmie "Air". Zdjęcie: Ana Carballosa

Filmowiec i krytyk filmowy Einar Aarvig ma teorię, dlaczego Hollywood tak bardzo skupia się na produktach.

"To może wynikać z nieco niepewnego rynku. Być może stawiają więc na sprawdzone, znane marki" - mówi.

Młodzi akceptują "sellout"

Producent Barbie, firma Mattel, nawiązała ponad sto współprac związanych z filmem: odzież, makijaż, obuwie i "Malibu Dream House" do wynajęcia na platformie Airbnb.


Można tam spędzić noc z okazji premiery filmu Barbie. Zdjęcie: Reuters

Na różowych dywanach na całym świecie aktorka Margot Robbie pojawiła się w sukienkach identycznych jak te, które miały prawdziwe lalki Barbie w przeszłości.

Mattel planuje sfilmować wszystkie sprzedawane przez siebie zabawki.

Ale nie przeszkadza to publiczności, uważa Aarvig.

"Nastąpiła zmiana pokoleniowa, a publiczność mniej obawia się tego, co kiedyś uznawano za bezczelne i sprzedane" - mówi.


Aktorka Margot Robbie na różowym dywanie. Zdjęcie: AP

Trond Blindheim jest ekspertem ds. marketingu na Høyskolen Kristiania. Określa on kampanię marketingową Barbie jako "bardzo skuteczną".

"Ale jest to coś, na co trzeba coraz bardziej uważać" - mówi.

Sztuka czy reklama?

Blindheim podkreśla, że umieszczanie produktów zawsze miało swoje miejsce na ekranie - jak w przypadku filmu "Risky Business", w którym Tom Cruise uczynił okulary Ray-Ban popularnymi. "To nie przeszkadzało w rozwoju fabuły filmu" - uważa.


Tom Cruise spopularyzował Ray-Ban w swoim czasie. Zdjęcie: Reuters

Teraz jednak sam produkt staje się głównym wątkiem.

Sztuka, czy reklama?

"To jest właśnie ukryta reklama, nie ma wątpliwości. Zgodnie z definicją, to czysta reklama" - mówi. „I uchodzi ona za niezauważoną przez wielu” - dodaje Blindheim.


Ekspert ds. marketingu, Trond Blindheim, uważa, że "brandopics" to ukryta reklama. Zdjęcie: www.mh.no


"Reklama, rozrywka, gry i wiele innych rzeczy miesza się w jeden koktajl. Publiczność ma trudności z rozróżnieniem składników".

Jednakże publiczność najprawdopodobniej chętnie skosztuje tego "koktajlu marek".

Przewiduje się, że film „Barbie” będzie wielkim hitem.

 



 

Dział: Kino

Autor:
Autor: Astrid Johanne Sørnes | Tłumaczyła: Dorota Kliś

Źródło:
https://www.nrk.no/kultur/barbie-feber_-kunst-eller-reklame_-1.16485272

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE