Indyjski hit filmowy konkuruje z hollywoodzkim przebojem, a chińska produkcja odnosi nieoczekiwany sukces
Indyjski film sensacyjny Maharaja ma mieć premierę w Chinach w piątek, a przedpremierowe pokazy już się rozpoczęły. Film ma obecnie wysoką ocenę 8,7/10 w chińskim serwisie recenzenckim Douban i jest uważany za jeden z najwyżej ocenianych filmów indyjskich ostatnich lat.
Plakat (w środku) indyjskiego filmu sensacyjnego pt. „Maharaja”, Pekin. Zdjęcie: VCG
„Niezaprzeczalną zaletą filmu Maharaja jest jego wyraźna ekspresja kulturalna i unikalne metody narracyjne” – powiedział dziennikowi „Global Times” Wang Peiyu, krytyk filmowy Doubana. Dodał również, że: „Jako film z elementami suspensu wykorzystuje techniki montażowe, aby sprytnie ukryć ważne działania głównego bohatera. Przeplata liczne wątki poboczne, aby zmylić widza, a przez montaż równoległy stwarza wrażenie jednoczesności i skrupulatnie buduje zawiłość narracji”.
Premiera filmu w Chinach zbiega się z premierami jego dwóch głównych konkurentów – nadchodzącego hollywoodzkiego przeboju Gladiator II, który przyciąga uwagę niesamowitą produkcją z globalnym wpływem. Jest też chiński niespodziewany hit – film familijny Her Story, który szybko zyskał popularność dzięki przyziemnym, a jednocześnie emocjonalnym środkom wyrazu i nowatorskiemu stylowi narracji. Przyciągnął dużą chińską publiczność sposobem opowiadania historii, a także silną lokalną atmosferą pełną emocji.
Wielu chińskich kinomanów stwierdziło, że Maharaja jest w stanie przełamać bariery językowe i kulturowe, a tym samym przemówić do chińskiej publiczności. Wang zauważył, że przez cały czas trwania filmu publiczność jest celowo wprowadzana w błąd, a jej uwaga jest odwracana, tylko po to, aby nagle pod koniec prawda została ujawniona, wprawiając tym samym widzów w oszołomienie. Podkreślił, że to wywrotowe podejście do narracji nie tylko nadaje filmowi poczucie wyrafinowania, ale także wyróżnia go w swoim gatunku, pozycjonując jako prawdziwy hit kinowy.
Li, która oglądała film, powiedziała „Global Timesowi”, że film podtrzymuje tradycję najnowszego kina indyjskiego, które skupia się na kwestiach społecznych, a jednocześnie uwzględnia przekonania religijne i koncepcje moralne zaczerpnięte z kultury indyjskiej. „Dla chińskiej publiczności takie filmy zapewniają intelektualną stymulację, ale także dają szansę zrozumienia kultury indyjskiej z innej perspektywy. W ostatnich latach filmy indyjskie stopniowo zyskują silną pozycję na chińskim rynku. Filmy takie jak Dangal czy Secret Superstar pobudzają widzów do rozmów na temat szczerych emocji i problemów społecznych”.
Mając tę samą perspektywę co Li, Wang stwierdził, że indyjskie filmy z ostatnich lat nie tylko osiągają dobre wyniki kasowe, ale także konsekwentnie zdobywają chińską publiczność swoją odrębną tematyką i poruszaniem głębokich problemów społecznych. „Filmy takie jak Maharaja często mają silny aspekt moralny, który jest ściśle powiązany z tradycyjnymi indyjskimi wartościami. Jest to jedna z kluczowych różnic w porównaniu ze świeckimi lub indywidualistycznymi stylami narracji, które można znaleźć w wielu zachodnich filmach” – powiedział Wang. Zwrócił także uwagę, że wiele zachodnich filmów sensacyjnych, takich jak Zaginiona dziewczyna czy Labirynt, skupia się bardziej na elementach psychologicznych, poruszając tematy zdrady i sprawiedliwości, rzadko zagłębiając się w tła kulturowe.
W porównaniu do hollywoodzkich hitów takich jak Gladiator II, które przyciągają uwagę swoim wpływem i produkcją, filmy takie jak Maharaja są atrakcyjne ze względu na swoje unikalne elementy regionalne i filozoficzne, co czyni je szczególnie pociągającymi dla widzów poszukujących różnorodnych kultur i głębokich tematów.
Dział: Kino
Autor:
Jiang Li | Tłumaczenie: Julia Kopycińska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.globaltimes.cn/page/202411/1323768.shtml