2024-04-17 09:14:07 JPM redakcja1 K

Kiedy głos staje się formą sztuki

Głos jest jednym z naszych najważniejszych środków wyrazu, nie tylko podczas mówienia, ale także w muzyce. Od rocka po muzykę klasyczną, daje wiele zaskakujących możliwości.

Źródło: ndr 

Dla mnie azjatycki śpiew gardłowy, znany również jako śpiew overtone, jest jednym z najbardziej imponujących dźwięków ludzkiego głosu. Ustawiając gardło, podniebienie miękkie i język w określony sposób, śpiewak wytwarza dwa dźwięki, które można usłyszeć w izolacji w tym samym czasie. Niższy dźwięk i wyższy ton.

Tworzenie nowych doznań dźwiękowych za pomocą pewnych technik wokalnych

Śpiew overtone istnieje również w muzyce zachodniej. Anna-Maria Hefele jest prawdopodobnie najbardziej znaną wirtuozką w tej dziedzinie, przynajmniej w Niemczech. W filmie nagranym dziesięć lat temu zademonstrowała swoją technikę - i pokazała, jak używa overtonów do tworzenia melodii pieśni ludowej nad leżącym tonem. Film ten ma ponad 22 miliony wyświetleń na YouTube. O połowę mniej osób kliknęło w klip zespołu Snarky Puppy, w którym solistka Lalah Hathaway przez krótki czas śpiewa na dwa głosy. Pozostali członkowie zespołu śmieją się z niedowierzaniem. To szalone, co niektórzy wokaliści potrafią zrobić ze swoimi głosami. Zwłaszcza, gdy osiągają ekstremalne skale. Rekord najwyższej zaśpiewanej nuty należy do brazylijskiej Georgii Brown, której zakres rozciąga się do dziesięciotonowego G.

Różnorodność głosu we wszystkich gatunkach

Z kolei Amerykanin Tim Storms jest uważany za najgłębszy bas świata; jego zakres wokalny wynosi niewiarygodne dziesięć oktaw i sięga poniżej 0,2 herca. Jest to zakres mierzalny elektronicznie, ale ledwo słyszalny dla ludzi i prawdopodobnie odbierany tylko przez słonie.

Kompozytorzy wykorzystują różnorodność ludzkiego głosu we wszystkich gatunkach muzycznych. Czy to w śpiewie klasycznym, chórze, operze czy piosence - a nawet w jazzie, popie, rocku i heavy metalu, z ich całkowicie odmiennymi ideałami dźwiękowymi. Głos jest dość rażącym instrumentem, który może być również wykorzystywany do naśladowania innych instrumentów. Na przykład w beatboxie, gdzie wokal staje się perkusją.

Głos pełen niespodzianek

Jednym z najbardziej wszechstronnych wynalazców i naśladowców dźwięków wokalnych jest Szwajcar Andreas Schaerer. Prawdziwy akrobata wokalny, wykorzystuje swój głos do wykonywania wspaniałych solówek na trąbce. Podobnie jak w duetowej improwizacji z kontrabasem. We współczesnej muzyce klasycznej Sarah Maria Sun jest jedną z wokalistek, które nieustannie poszerzają możliwości swojego głosu.

Głos może nie tylko śpiewać i mówić, ale także gruchać, bulgotać, czkać lub brzęczeć i wiele więcej. Mało który kompozytor wykorzystał tę różnorodność z taką przyjemnością jak Helmut Lachenmann w swoim utworze Consolation z 1969 r. W każdym razie głos jest pełen niespodzianek i zawsze jest coś nowego do odkrycia. Do dziś nic się nie zmieniło.

Przypis tłumaczki: Film Anny Marii Hefele można zobaczyć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=vC9Qh709gas

Dział: Muzyka

Autor:
Marcus Stäbler, NDR | Tłumaczenie: Monika Cisek

Żródło:
https://www.ndr.de/kultur/musik/Wenn-die-Stimme-zur-Kunstform-wird,tagderstimme106.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE