2024-08-17 22:10:08 JPM redakcja1 K

Koncept idola, który się nigdy nie zmienia, urzekł generację MZ

Okrągłe, duże oczy, ostry nos, skóra, która całkowicie uniknęła nabycia wad przychodzących z czasem. Brak szkodzących kontrowersji z życia osobistego, takich jak sekretne związki czy jazda pod wpływem alkoholu. Dosłownie „Idealny Idol”. Ostatnio na świecie młodzież jest urzeczona takim wirtualnym idolem.

Plakat Isegye dol/Parable Entertainment 

Wirtualni idole z awatarami 2D lub 3D stworzonymi dzięki grafice komputerowej i sztucznej inteligencji, aktywni w cyfrowym świecie. Ludzie znajdujący się za postacią organizują koncerty i transmisje na żywo, a cała reszta powstaje dzięki użyciu (AI). Wirtualni idole, którzy byli wcześniej uważani za subkulturę z małą ilością entuzjastów, ewoluują zyskując na popularności. Granice pomiędzy światem cyfrowym i prawdziwym w muzyce popularnej także zaczynają się zacierać. Zwłaszcza kiedy świat przechodził przez pandemię koronawirusa, zaczęły powstawać fandomy, które obserwują nawet duże filmy rozrywkowe, czy ten duży wzrost będzie kontynuowany w przyszłości. Według firmy Global Information, która zajmuje się badaniem rynku międzynarodowego oczekuje się, że rynek youtuberów i idoli wirtualnych wzrośnie 3,7-krotnie od 1082,79 mln dolarów w zeszłym roku do 4044,33 mln dolarów w roku 2029. Najpopularniejsza na świecie wirtualna idolka o imieniu Hatsune Miku rozpoczęła swoją działalność w 2007 roku. 

Prowadzenie Hatsune Miku rozpoczęło się od wykorzystania oprogramowania do syntezy głosu, po zyskaniu popularności, postać o turkusowych oczach z dwoma kitkami zaczęła sprzedawać powiązane z postacią produkty i pojawiać się w reklamach telewizyjnych. Rozpoczęła również gromadzenie fanów, zamieszczając różne treści na kanale YouTube, a od sierpnia stała się „Wielką Idolką”, zyskując ponad 3 miliony subskrypcji. W kwietniu tego roku, jako pierwsza wirtualna piosenkarka stanęła na scenie największego festiwalu muzycznego w Stanach Zjednoczonych, Coachelli. Poza Japonią została ona uznana za globalną gwiazdę. Branża wirtualnych idoli, której pionierką jest Hatsune Miku spowodowała tektoniczne przesunięcie w japońskim przemyśle rozrywkowym. Według Genie Music, obecnie w Japonii istnieje około 12000 wirtualnych kanałów YouTube, z łączną liczbą subskrybentów wynoszącą około 450 mln (uwzględniając duplikaty). Liczba obserwujących japońskich wirtualnych idoli jest 3,7 razy większa niż cała populacja Japonii (122,63 mln). W tym kraju, firmy, które szkolą wirtualnych artystów, takie jak Anicolor i Cover, notowane są na giełdzie tokijskiej. Ocenia się, że wartość wirtualnych idoli jest uznawana na rynku. 

Plakat Plave/Plave 

Kultura wirtualnych idoli rozprzestrzenia się także w Korei. Sześcioosobowy wirtualny girlgroup Isegye Idol i pięcioosobowy boygroup Plave zyskują popularność głównie wśród pokolenia MZ. Wydany w grudniu 2021 roku album Isegye Idol „Re:Wind” wspiął się na 1. miejsce listy Gaon Download Chart, a ich drugi album „Kidding”, również nalazł się na 3. miejscu koreańskiej listy przebojów Billboard. W przypadku PLAVE, którzy zadebiutowali z marcu zeszłego roku ich piosenka „Way 4 Luv” zajęła 1. miejsce w krajowym programie muzycznym. Dodatkowo 17 lipca liczba odtworzeń utworów wydanych przez Plave przekroczyła miliard odtworzeń, co stanowi najkrótszy rekord w historii „Bilions Club” Melona. W zeszłym roku w styczniu Kakao Entertainment połączył siły ze spółką zależną Netmarble, Metaverse Entertainment, aby zadebiutować wirtualnymzespołem girlgroup Mawe, który w przeciwieństwie do Isegye Idol i Plave, został stworzony bez użycia „prawdziwych ludzi”, sztuczna inteligencja uczy się ludzkich głosów i ruchów za pomocą technologii deep learning. Od sierpnia Mave ma ponad 250000 subskrybentów na YouTube

Rynek wirtualnych idoli wykracza poza rynki muzyczne i nadawcze, rozszerzając działalność na koncerty offline i biznes związany z własnością intelektualną (IP). Na koncert offline Isegye Idol, który odbył się we wrześniu poprzedniego roku, sprzedano 20000 biletów (cena od 55000 do 99000 KRW (koreańskich wonów)). Na pierwszy solowy koncert Plave, który odbył się w Olympic Hall w parku olimpijskim w Seulu, w kwietniu tego roku, bilety wyprzedały się w 10 minut, a ludzie mówią, że oglądanie takiego wyprzedanego koncertu wirtualnego idola jest jak „zebranie gwiazdy z nieba”. Eksperci zwracają uwagę na to, że bycie „własnym wiecznym idolem”, wpływa na  ich popularność. Osoba zainteresowana z Genie Music wyjaśnia – „Wirtualni idole, którzy rozpoczynają działalność jako nastolatki, pozostają tacy sami pomimo upływu czasu. Nigdy się nie zmieniają i komunikują się z fanami częściej niż jakakolwiek inna grupa idoli, konsekwentnie organizując z nimi spotkania. Dlatego mają też taki silny krąg fanów”. W przypadku Isegye Idol, aby zapewnić fanom różnorodne treści, na platformie Kakao Webtoon został wydany webtoon (komiks internetowy) „Magiczne dziewczyny”. 

Ten webtoon zaczął zbiórkę funduszy w celu wydania fizycznej książki na początku tego roku i w ciągu 24 godzin zebrano około 2,53 miliarda KRW w postaci darowizn. Kim Young-bi, dyrektor generalny Parable Entertainment, który prowadzi Isegye Idol mówi – „Dzięki rozwojowi festiwali, koncertów i działalności handlowej, w zeszłym roku odnotowaliśmy sprzedaż o wysokości 13 miliardów KRW, co stanowi 43% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem” – dodaje – „W przyszłości zwiększymy nasze wejście na rynek globalny i rozwiniemy naszą działalność w zakresie IP”. Oczekuje się, że rynek wirtualnych idoli przez jakiś czas będzie nadal szybko rósł wraz ze wzrostem globalnego fandomu i liczby uczestników rynku, takich jak agencje rozrywkowe i firmy, które zajmują się sztuczną inteligencją. Global Information spodziewa się, że wielkość rynku artystów wirtualnych w USA i Kanadzie wzrośnie od 144,32 mln dolarów w zeszłym roku do 596,75 mln dolarów w roku 2029. W tym samym okresie chiński rynek wirtualnych idoli i youtuberów zwiększy się od kwoty 247,22 mln dolarów do 1,130,9 mld dolarów. 

Dział: Wydarzenia

Autor:
Chae Je-u | Tłumaczenie: Alicja Kempara – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.chosun.com/economy/weeklybiz/2024/08/15/ARTJ2WSVPVDWBOKCCQALQW3INA/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE