Kultura „ppalli-ppalli” K-popu zmienia konsumpcję muzyki w USA dzięki szybkiemu streamingowi
Japońskie grupy idoli z „K-popowym DNA” robią postępy.
Tomorrow X Together (TXT) było jedną z najlepiej sprzedających się grup idoli K-popowych w Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie tego roku. / Dzięki uprzejmości Big Hit Music
Czy to z powodu znajomości koreańskiej kultury „ppalli-ppalli” (szybko-szybko) przez zagranicznych fanów K-popu? Według raportu agregatora danych muzycznych Luminate, 70 do 80 procent słuchaczy K-popu na amerykańskich platformach muzycznych włącza płytę w ciągu tygodnia od jej wydania.
Jest to szybsze niż w przypadku jakiegokolwiek innego gatunku, w tym hip-hopu i muzyki latynoskiej (60 do 70 procent), popu (50 do 60 procent) i country (40 do 50 procent), co podkreśla wysoką lojalność fanów K-popu.
Kim Do-heon, popularny krytyk muzyczny, interpretuje tę konsumpcję „ppalli-ppalli” jako wynik unikalnej kultury „streaming onslaught” rozprzestrzeniającej się na Stany Zjednoczone.
„Streaming onslaught” odnosi się do intensywnego i skoordynowanego wysiłku fanów muzyki K-pop, aby szybko i wielokrotnie przesłuchiwać nowe wydania ich ulubionych artystów, aby zwiększyć ich rankingi na listach przebojów.
W Stanach Zjednoczonych fani K-popu stosują tę samą taktykę na Spotify, największej platformie muzycznej na świecie, aby uzyskać zaskakujące pojawienie się na liście Billboard Hot 100 swoich ulubionych idoli.
K-pop został również zidentyfikowany jako gatunek z największą liczbą wersji CD wyprodukowanych w USA.
W pierwszej połowie tego roku grupy idoli K-popu takie jak Tomorrow X Together, Ateez, Twice i Stray Kids wydały średnio 14,7 wersji swoich płyt CD na album w USA.
Aby zwiększyć sprzedaż albumów, branża K-popu stosuje strategie marketingowe, takie jak zmiana zdjęć okładek albumów lub kart ze zdjęciami członków grupy idoli, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej listy utworów.
Na przykład, Ateez wydało 26 wersji swojego albumu The World EP. Final: Will w USA w grudniu ubiegłego roku, który znalazł się na szczycie listy Billboard 200. Jest to dwa razy więcej wersji niż średnia liczba wydań amerykańskich artystów (13 wersji).
Grupa Ateez znalazła się na szczycie listy albumów Billboard 200 w USA w zeszłym roku. / Dzięki uprzejmości KQ Entertainment
Grupy lokalne są bardziej popularne
Na japońskim rynku muzycznym grupy idoli z „K-popowym DNA” robią znaczące postępy. Grupa JO1, składająca się wyłącznie z japońskich członków, którzy przeszli szkolenie k-popowe, znalazła się na szczycie japońskiej listy sprzedaży pojedynczych albumów w pierwszej połowie roku dzięki albumowi Hitchhiker, który sprzedał się w ponad 523 000 egzemplarzy.
Jest to najwyższa sprzedaż jakiegokolwiek pojedynczego albumu dla grup idoli związanych z kpopem, przewyższająca najlepszy album Seventeen, 17 Is Right Here, który sprzedał się w około 423 000 egzemplarzy.
Inna lokalna grupa idoli k-popu, INI, sprzedała około 272 000 egzemplarzy swojego albumu Match Up, wydanego w lutym.
Zarówno JO1, jak i INI wywodzą się z programu przesłuchań telewizyjnych Produce 101 Japan, wyprodukowanego przez CJ ENM we współpracy z japońskimi lokalnymi agencjami.
Krytyk muzyczny Kim Sang-hwa powiedział: „Grupy idoli złożone wyłącznie z japońskich członków powiększają swoją bazę fanów, ponieważ ich występy, w tym taniec synchroniczny, są porównywalne z występami koreańskich grup idoli k-popu”.
Wraz z rozwojem K-popu zarówno w USA, jak i w Japonii, branża po raz pierwszy przekroczyła 1 bilion wonów (prawie 3 miliony złotych) sprzedaży zagranicznej w zeszłym roku, według Korea Culture and Tourism Institute.
Group JO1, japońska grupa idoli utworzona po pokazie przesłuchań w stylu K-pop. / Dzięki uprzejmości CJ ENM
Dział: Muzyka
Autor:
KTimes | Tłumaczenie: Zofia Stanisławska – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.koreatimes.co.kr/www/art/2024/08/732_379331.html