Liczba niezależnych sklepów z płytami w Wielkiej Brytanii osiąga najwyższy poziom od 10 lat
Według grupy branżowej liczba niezależnych sklepów z płytami w Wielkiej Brytanii jest najwyższa od 10 lat.
Jimmy Broklesby powiedział, że sklep, w którym obecnie pracuje, sprzedaje wiele płyt winylowych oraz CD. (Zdjęcie: Jimmy Broklesby)
Stowarzyszenie branży rozrywki cyfrowej i handlu detalicznego (ERA) przekazało, że obecnie w Wielkiej Brytanii funkcjonuje 461 niezależnych sklepów z płytami – o 122 więcej niż 10 lat temu.
Natomiast liczba sklepów fizycznie sprzedających muzykę – takich jak supermarkety i sieci specjalistyczne – spadła o 8 tysięcy w porównaniu z 2014 rokiem.
Oznacza to, że zaledwie 8% całej sprzedaży muzyki odbywa się w formie fizycznej.
Rocznik 2024 ERA, zawierający statystyki dotyczące sektorów muzyki, wideo i gier, wykazał, że brytyjski rynek muzyczny był wart 2,2 miliarda funtów w zeszłym roku.
Ogromną część tego – bo 84% – przypisano subskrypcjom strumieniowym.
Okazało się również, że popyt na płyty winylowe wzrósł szesnasty rok z rzędu – z 6,5 miliona sprzedanych – co przełożyło się na ogólną sprzedaż powyżej 170 milionów funtów.
Stwierdzono, że 2,2 miliona tych płyt zostało sprzedanych za pośrednictwem niezależnych sklepów, a 110 milionów funtów całkowitej sprzedaży wygenerowała sprzedaż starszych albumów, a nie nowych wydań.
24‑letni Jimmy Broklesby pracuje w sklepie muzycznym w Frome w Somerset, gdzie sprzedaje płyty winylowe i płyty CD.
„Sprzedaż winyli jest dość spójna i oczywiście wzrosła dla nas w przeciągu kilku lat. Ale na co dzień to płyty CD są naszym dominującym produktem sprzedażowym” – powiedział.
„Wydaje się ich więcej, niż ludziom się wydaje: wznowienia, edycje rocznicowe, warianty specjalne i wszystkie tego typu rzeczy zwiększają liczbę płyt, które sprzedajemy.”
Jimmy powiedział, że sklep ma wielu klientów, którzy kupują winyle od lat 60., ale jest też „znacznie młodszy tłum, który naprawdę lubi artystów takich jak Olivia Rodrigo i The 1975”.
Bethan Currie (28 lat) prowadzi konto na TikToku, gdzie prezentuje swoją kolekcję winyli, która – jak powiedziała – „zdecydowanie liczy się w setkach”.
Bethan Currie powiedziała, że jej TikToki pozwoliły nawiązać nowe znajomości online. (Zdjęcie: Bethan Currie)
„Nie chodzi tylko o słuchanie muzyki, chodzi o sam akt wyjścia w poszukiwaniu albumu, który naprawdę chcesz zdobyć” – powiedziała.
„Na TikToku jest bardzo duża społeczność skupiona wokół kolekcjonowania winyli. To naprawdę urocze.”
„Myślę, że to również sprawa społeczna – ludzie na TikToku chcą pokazać, co mają i rozmawiać o muzyce, którą lubią.”
Dyrektor generalny ERA, Kim Bayley, powiedziała: „Mimo że w dużej mierze zarządzane są przez właścicieli‑managerów, pokonały konkurencję ze strony największych i najlepiej finansowanych firm w kraju”.
„Niezależni znaleźli swoją niszę i tu zostaną.”
„Pokazuje to, że pomimo ogromnego sukcesu strumieniowego przesyłania muzyki, wielu fanów woli kupować muzykę w sklepach stacjonarnych.”
Popyt na płyty winylowe wzrósł już szesnasty rok z rzędu. (Zdjęcie: Jimmy Broklesby)
W ramach starań w promowaniu niezależnych sklepów, ERA co roku w kwietniu organizuje Dzień Sklepów z Płytami.
W innych krajach Barbie była najpopularniejszym filmem oglądanym w domach, EA Sports FC 24 była najlepiej sprzedającą się grą konsolową, a The Highlights The Weeknd był największym albumem tego roku.
Inne godne uwagi wnioski:
- Wideo było największym sektorem rozrywki, w porównaniu z grami i muzyką.
- 82% osób, które streamują wideo na żądanie, korzystało z serwisu Netflix.
- Smartfony były najczęściej używanym urządzeniem do słuchania muzyki, po raz pierwszy wyprzedzając radio samochodowe.
- Najlepszą piosenką roku okazał się utwór Flowers Miley Cyrus.
Dział: Muzyka
Autor:
Jared Evitts & Millie Trenholm | Tłumaczenie: Mateusz Misiak