31.05.2025 JPM Redakcja

„Moje dziesięciolecia marzeń”: Taylor Swift teraz jest właścicielką całego swojego katalogu muzycznego

CNN — Taylor Swift jest teraz dumna z posiadania całego swojego katalogu muzycznego, mniej więcej sześć lat po tym, jak sprzeciwiła się sprzedaży swoich oryginalnych nagrań przez jej byłą wytwórnię płytową.

Zdjęcie: Kevin Mazur/TAS18/Getty Images

Swift ogłosiła tę wiadomość w liście opublikowanym w piątek na swojej stronie internetowej, pisząc, że „cała muzyka, jaką kiedykolwiek stworzyłam... teraz należy... do mnie.”

Zdobywczyni nagrody Grammy sprecyzowała, że jest właścicielką wszystkich swoich teledysków, filmów koncertowych, okładek albumów i fotografii, a także nieopublikowanych piosenek. Kupiła swoją muzykę „bez żadnych zobowiązań, bez partnerstw, z pełną autonomią” od Shamrock Capital, firmy private equity, która nabyła prawa do jej oryginalnych nagrań.

„Mówienie, że to spełnienie mojego największego marzenia, to w zasadzie bardzo powściągliwe określenie” — napisała Swift, dodając, że udało jej się „odkupić” swoją muzykę od Shamrock po sukcesie trasy koncertowej Eras Tour.

„Nie potrafię wam wystarczająco podziękować za pomoc w ponownym połączeniu mnie z tą sztuką, której poświęciłam całe życie, a której nigdy wcześniej nie posiadałam” — napisała Swift.

Podziękowała również Shamrock Capital „za to, że byli pierwszymi, którzy dali mi szansę na wykupienie mojej muzyki”, opisując swoje relacje biznesowe z firmą jako „uczciwe, sprawiedliwe i pełne szacunku.”

„Dla nich to była po prostu transakcja biznesowa, ale ja naprawdę czułam, że dostrzegli, czym to dla mnie jest: moimi wspomnieniami, moją ciężką pracą, moim charakterem pisma i dziesięcioleciami marzeń” — napisała.

Sprzedaż praw do oryginalnych nagrań sześciu pierwszych albumów Swift producentowi Scooterowi Braunowi i jego firmie Ithaca Holdings w 2019 roku była kontrowersyjna — Swift twierdziła, że została zaskoczona i nie dano jej możliwości wykupienia swojego katalogu w tamtym czasie, podczas gdy Braun utrzymywał, że jej zespół był wcześniej świadomy planowanej transakcji. To skłoniło piosenkarkę do odzyskania praw do swojej muzyki na swój sposób — poprzez zobowiązanie się do ponownego nagrania tych albumów.

„Cieszę się z jej sukcesu” — powiedział Braun w oświadczeniu dla CNN w piątek.

CNN zwróciło się do Shamrock Capital o komentarz.

Co dalej z „Taylor’s Version” albumu „Reputation” oraz jej debiutanckiego albumu

Swift podpisała kontrakt z Universal Music Group w 2018 roku, w ramach którego prawa do oryginalnych nagrań należały do niej od tego momentu.

Następnie wydała tak zwane albumy „Taylor’s Version” dla „Red”, „Speak Now”, „Fearless” i „1989”. Do każdego albumu „Taylor’s Version” dołączała kilka wcześniej nieopublikowanych piosenek, które nazwała „z archiwum”.

Wielu tzw. Swifties z niecierpliwością oczekiwało na wydanie ponownie nagranych wersji albumu „Reputation” z 2017 roku oraz jej debiutanckiego, zatytułowanego po prostu „Taylor Swift” z 2006 roku. Swift podała w piątkowym oświadczeniu aktualizację dotyczącą statusu tych dwóch projektów, pisząc, że jeszcze nie ukończyła ponownego nagrywania „Reputation”, ale wersja „Taylor’s Version” jej debiutanckiego albumu jest już gotowa.

Swift napisała w liście, że być może pewnego dnia „te dwa albumy nadal będą miały swoje chwile, by powrócić, gdy nadejdzie odpowiedni czas”, pod warunkiem, że byłoby to coś, na co jej fani „byliby podekscytowani”.

„Ale jeśli to nastąpi” — dodała — „to nie będzie z miejsca smutku czy tęsknoty za tym, co chciałabym mieć. To będzie po prostu świętowanie.”

Jej cztery ponownie nagrane albumy odniosły ogromny sukces. Wydany w 2023 roku „1989 (Taylor’s Version)” stał się jej 13. albumem numer 1 na liście Billboard 200. Albumy „Taylor’s Version” dla „Red”, „Speak Now” i „Fearless” również osiągnęły pierwsze miejsce na tej liście w momencie premiery.

Część tego sukcesu można przypisać wcześniej niepublikowanym piosenkom dołączonym do każdego albumu „Taylor’s Version”. Na przykład „Is It Over Now?” z „1989 (Taylor’s Version)” spędziła tydzień na pierwszym miejscu listy Billboard Hot 100.

Swift napisała w piątek, że nie nagrała jeszcze nawet „ćwiartki” albumu „Reputation”, ponieważ album „był tak specyficzny dla tamtego okresu mojego życia, że za każdym razem napotykałam na przeszkodę, gdy próbowałam go odtworzyć.”

Jednak zasugerowała, że jeśli jej fani „będą zainteresowani tym pomysłem”, być może pewnego dnia wypuści utwory z archiwum z tamtego albumu.

Wieloletnia walka Swift o ponowne nagranie swoich pierwszych sześciu albumów wywołała trwającą dyskusję w przemyśle muzycznym na temat praw i własności artystów — coś, o czym Swift wspomniała w swoim liście.

„Jestem ogromnie podbudowana rozmowami, które ta saga ponownie wzbudziła w mojej branży wśród artystów i fanów” — napisała. „Za każdym razem, gdy nowy artysta mówi mi, że w swoim kontrakcie wynegocjował prawa do posiadania swoich oryginalnych nagrań właśnie z powodu tej walki, przypominam sobie, jak ważne było, aby to wszystko się wydarzyło.”

Swift zakończyła słowami wdzięczności dla tych, którzy „byli ciekawi czegoś, co kiedyś uważano za zbyt branżowe, by o tym szeroko rozmawiać.”

„Nigdy nie dowiecie się, jak wiele to dla mnie znaczy, że wam na tym zależało. Każdy, nawet najmniejszy wkład się liczył i doprowadził nas do tego miejsca” — dodała. „Dzięki wam, waszej życzliwości, współpracy i wsparciu, najlepsze rzeczy, które kiedykolwiek były moje… w końcu naprawdę są.”

Dział: Muzyka

Autor:
Alli Rosenbloom, CNN | Tłumaczenie: Zuzanna Ligus — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://edition.cnn.com/2025/05/30/entertainment/taylor-swift-owns-catalog-masters-music?iid=cnn_buildContentRecirc_end_recirc

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE