2023-06-18 19:51:06 JPM redakcja1 K

Muzeum odkrywa małego psa ukrytego we wczesnym obrazie Picassa

Konserwatorzy z Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku odkryli małego pieska ukrytego pod powierzchnią obrazu Pabla Picassa. Wizerunek uroczego psa w czerwonej kokardzie został ujawniony przez ekspertów muzeum podczas analizy technicznej obrazu hiszpańskiego artysty "Le Moulin de la Galette" przed wystawą jego wczesnych prac.

Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society/Elena Basso/Silvia Centeno/John Delaney

Otwarta w piątek 16 maja w Guggenheim nowa wystawa "Młody Picasso w Paryżu" obejmuje 10 obrazów i rysunków wykonanych przez Picassa po jego przybyciu do stolicy Francji w 1900 roku. "Le Moulin de la Galette" przedstawia tętniącą życiem scenę w tytułowym miejscu - słynnej paryskiej sali tanecznej, która została namalowana przez innych artystów, w tym Pierre'a-Auguste'a Renoira. Na obrazie widać morze par tańczących w wytwornych kapeluszach, oddanych szybkimi ruchami pędzla, z trzema postaciami siedzącymi przy stole na pierwszym planie.

Jednak badania przeprowadzone przed wystawą przez Guggenheim we współpracy z ekspertami z Metropolitan Museum of Art i National Gallery of Art w Waszyngtonie ujawniły żywego czwartego gościa przy stole, pokrytego ciemną farbą.

Konserwatorzy byli w stanie wygenerować obraz tego, jak pierwotnie wyglądał pies, wykorzystując fluorescencję rentgenowską, technikę obrazowania, która mapuje pierwiastki chemiczne w obrazie, w tym pigmenty, według starszego konserwatora obrazów Guggenheima, Julie Barten.

"To było dla mnie interesujące, że pośpiesznie zamalował tego psa, który byłby raczej atrakcyjnym aspektem kompozycji" - powiedziała Barten w rozmowie telefonicznej.

Muzeum zauważyło, że pies jest bardzo podobny do Cavalier King Charles spaniela. Chociaż Barten nie może z całą pewnością powiedzieć, dlaczego Picasso zdecydował się usunąć kankana ze sceny, zasugerowała, że malarz mógł uznać jego żywą twarz i "powabną" kokardkę za zbyt rozpraszające.

"Skradłby show" - powiedziała, dodając, że zakrycie psa pozwala widzom "uważniej przyjrzeć się wszystkim innym wspaniałym postaciom w kompozycji - doświadczyć przestrzeni na różne sposoby".

 

Trwające prace

Według badań Picasso wprowadził inne zmiany w dziele, w tym zmianę płci tańczącej pary i zamalowanie pustego krzesła. Modyfikowanie obrazów stało się później częścią regularnej praktyki Picassa, powiedział Barten, dodając, że "Le Moulin de la Galette" jest obecnie uważany za jeden z najwcześniejszych tego przykładów.

"Coraz bardziej widzimy, że była to część procesu pracy Picassa" - wyjaśniła. "Gdy opracowywał kompozycję, zamalowywał pewne elementy lub przekształcał je w nowe szczegóły kompozycji. I bardzo często pozostawiał aspekty leżących u podstaw oryginalnych kompozycji nadal widoczne dla widza, który przyglądał się bardzo uważnie ".

"Młody Picasso w Paryżu" to jedna z ponad 50 wystaw i wydarzeń odbywających się w tym roku na całym świecie z okazji półwiecza śmierci artysty w 1973 roku.

Picasso przybył do Paryża w wieku 19 lat podczas ostatnich tygodni światowych targów Exposition Universelle w 1900 roku, na których zaprezentowano jego wcześniejszy obraz "Ostatnie chwile", według Guggenheima. Osiadł w mieście cztery lata później i mieszkał przez większość swojego dorosłego życia we Francji.

"Le Moulin de la Galette" jest "centralnym punktem" wystawy Guggenheima, powiedziała Barten, która również odrestaurowała powierzchnię dzieła, usuwając dziesięciolecia brudu i nieoryginalnego lakieru.

"Obraz był naprawdę zasłonięty warstwą brudu" - powiedziała. Ale teraz, dodała Barten, "wszystkie subtelności w jego palecie i pracy pędzla... wszystkie bogate tkaniny, wyrażenia i gesty naprawdę ożyły".

Autor:
Lianne Kolirin, CNN and Jacqui Palumbo, CNN | Tłumacz: Jagoda Pyrzanowska

Źródło:
https://edition.cnn.com/style/article/hidden-dog-picasso-scli-intl/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE