Muzeum Rubina zwróci nepalskie relikwie, które rzekomo zostały skradzione
Uważa się, że dwa relikty ze zbiorów muzeum, które wracają do Nepalu, zostały zabrane z miejsc kultu religijnego przez przemytników.
Jednym z reliktów, które mają zostać zwrócone, jest 14 wieczna rzeźba przedstawiająca apsarę, czyli ducha z girlandą, która pierwotnie była częścią ozdobnego okna klasztoru w Katmandu. Zdjęcie: Muzeum Sztuki Rubina
Muzeum Sztuki Rubina ogłosiło w poniedziałek, że zwróci Nepalowi dwie rzeźby po tym, jak badacze pracujący doszli do wniosku, że przemytnicy ukradli rzeźbione drewniane artefakty z miejsc kultu religijnego. „Jesteśmy bardzo wdzięczni” – powiedział w oświadczeniu pełniący obowiązki konsula generalnego Nepalu, Bishnu Prasad Gautam. „Proaktywna reakcja i przemyślana współpraca ze strony Rubina pozytywnie przyczyniły się do krajowych wysiłków Nepalu na rzecz odzyskania utraconych artefaktów”. Muzeum uznało organizację non-profit o nazwie Nepal Heritage Recovery Campaign za odegranie roli w repatriacji poprzez zwrócenie uwagi na pytania dotyczące historii przedmiotów. We wrześniu na koncie na Twitterze powiązanym z kampanią odbudowy pojawiły się obawy, że drewniane relikty zostały skradzione. Kampania odbudowy przyczyniła się do zwrotu w zeszłym roku co najmniej siedmiu zabytków z instytucji kulturalnych, w tym Metropolitan Museum of Art i Dallas Museum of Art. Muzeum Rubina w swoim oświadczeniu stwierdziło, że te dwa zabytki były pierwszymi obiektami w jego zbiorach, które uznano za uzyskane nielegalnie.
Instytucja ma obecnie pięć lat na pełny przegląd swoich artefaktów, który polega na uzupełnieniu luk w wiedzy na temat zapisów pochodzenia. „Mamy stały obowiązek dokładnego badania dzieł sztuki i przedmiotów, które kolekcjonujemy i wystawiamy. Kradzież obiektów archeologicznych nadal stanowi poważny problem w świecie sztuki” – stwierdził w oświadczeniu Jorrit Britschgi, dyrektor wykonawczy muzeum. „Uważamy, że naszym obowiązkiem jest zajmowanie się i rozwiązywanie problemów związanych z dobrami kulturowymi, w tym pomoc w ułatwieniu zwrotu dwóch przedmiotowych obiektów”.Jednym z zabytków jest górna część 14 wiecznej drewnianej torany (ozdobnej bramy w architekturze buddyjskiej i hinduskiej) z kompleksu świątynnego w Patanie zwanego Yampi Mahavihara. Innym jest rzeźba przedstawiająca apsarę z girlandą (żeński duch chmur i wód) z 14 wieku, która pierwotnie stanowiła część ozdobnej dekoracji okiennej klasztoru Itum Bahal w Katmandu. Uczeni pracujący dla muzeum odkryli, że girlanda zaginęła z klasztoru w 1999 roku, cztery lata przed jej zakupem przez fundację Shelley and Donald Rubin Cultural Trust, reprezentującą założycieli Muzeum Rubina.
Rzeczniczka Sandrine Milet wspomniała, że oba artefakty zakupiono w drodze prywatnej sprzedaży, ale odmówiła podania nazwisk handlarzy, twierdząc, że chcą pozostać anonimowi. Departament Archeologii Nepalu ustali, czy obiekty wróciły na swoje pierwotne miejsce, czy do muzeum narodowego. W grudniu urzędnicy rządowi zwrócili rzeźbę przedstawiającą hinduską boginię Lakshmi-Narayan na cokół świątyni w Patan po zwróceniu jej przez Dallas Museum of Art. Podczas uroczystej procesji uczestnicy wyciągali ręce, aby dotknąć artefaktu, uznawanego za żywego boga, i przykładali palce do czoła, aby przekazać błogosławieństwo. Roshan Mishra, dyrektor Muzeum Taragaon w Katmandu, ma nadzieję, że podobna ceremonia powita obiekty wracające z Muzeum Rubina. Pomógła Nepalskiej Kampanii Odzyskiwania Dziedzictwa nagłośnić wysiłki mające na celu zapewnienie zwrotu drewnianych reliktów.„Jestem bardzo szczęśliwy” – powiedział Mishra w wywiadzie. „Jeśli muzea takie jak Rubin będą aktywnie repatriować swoje artefakty, myślę, że innym muzeom łatwiej będzie pójść za ich przykładem”.
Dział: Wydarzenia
Autor:
Zachary Small | Tłumaczenie: Anastasiia Slyvko – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.nytimes.com/2022/01/10/arts/design/rubin-museum-returning-nepalese-relics.html