2024-01-31 19:01:11 JPM redakcja1 K

Oppenheimer i Barbie to wybuchowa kombinacja na Oscarach, a także kilka poważnych wpadek

Po połączeniu sił w celu uratowania letniego box office'u, dwugłowy potwór znany jako „Barbenheimer” sprawdzi, czy może zrobić to samo dla oglądalności telewizyjnej, zapewniając wybuchowy popkulturowy tandem w roku, w którym nominacje do Oscara wydawały się być bardzo dobre, wraz z kilkoma pozornie nieuniknionymi rażącymi niedopatrzeniami.

Zdjęcie: Andrew Eccles for Variety

Z drugiej strony, ogłoszone we wtorek nominacje do 96. Oscarów podkreśliły, że Hollywood, a nawet jego główna nagroda, w coraz większym stopniu reprezentują globalny przemysł. Spośród 10 filmów nominowanych do nagrody po raz pierwszy więcej niż jedna w tym samym roku przypadła filmowi nakręconemu w języku innym niż angielski: „Anatomia Upadku” (francuski), „Poprzednie życie” (koreański) i „Strefa interesów” (niemiecki).

W historii Oscarów czternaście filmów nieanglojęzycznych było nominowanych do nagrody za najlepszy film, a jedynym zwycięzcą był południowokoreański „Parasite” (2020).

Po częstym pomijaniu filmów, które rezonowały z publicznością na masową skalę, branża doceniła również prawdziwe hity kasowe w postaci „Oppenheimera” i „Barbie”, które zgromadziły odpowiednio 13 i 8 nominacji. „Barbie” uplasowała się za dziwacznym Biedne istoty (z 11) i historyczną epopeją Martina Scorsese „Czas krwawego księżyca” (10).

Biorąc pod uwagę nacisk na próbę ożywienia oglądalności Oscarów po tym, jak oglądalność spadła do historycznych minimów podczas pandemii, zapewnienie widzom większego zainteresowania nominowanymi wydaje się rozsądne i praktyczne, choć nie zawsze tak było w ostatnich latach.

Z tego powodu większość uwagi z pewnością skupi się na „Barbie” – której wynik zawierał poważne pominięcia – i „Oppenheimerze”, postrzeganym jako faworyt po wygranej na Critics Choice Awards i Złotych Globach. Otwarty w ten sam weekend lipca epicki film Christophera Nolana o rozwoju bomby atomowej i feministyczne spojrzenie Grety Gerwig na popularną lalkę Mattel zarobiły na całym świecie 2,4 miliarda dolarów (z czego Barbie stanowiła około 60%). („Barbie” była dystrybuowana przez Warner Bros., które podobnie jak CNN jest częścią Warner Bros. Discovery). 

Ryan Gosling, Margot Robbie and Greta Gerwig on the set of "Barbie"

Ryan Gosling, Margot Robbie i Greta Gerwig na planie filmu „Barbie”. Zdjęcie: Jaap Buitendijk/Warner Bros. Pictures

Jako dowód na to, jak rzadkie były takie hity w wyścigu o najlepszy tytuł, sam „Oppenheimer” z grubsza dorównał łącznej sumie kasowej ostatnich pięciu zwycięzców, z których dwa, „CODA” i „Nomadland”, były dystrybuowane głównie za pośrednictwem streamingu podczas pandemii.

Mimo to gwiazda „Barbie” Margot Robbie i reżyserka Greta Gerwig znalazły się wśród osób pominiętych na liście nominowanych, przy czym nieobecność Robbie, jako dosłownej twarzy Barbie, była prawdopodobnie najbardziej zaskakująca. Gerwig otrzymała ukłon w kategorii scenariusza (podobnie jak Celine Song, reżyserka „Poprzednie życie”), ale jedyne wyróżnienie za reżyserię dla kobiety przypadło Justine Triet z „Anatomii Upadku”.

Jednym z problemów Akademii było rozszerzenie do 10 nominacji dla najlepszego filmu, przy jednoczesnym utrzymaniu kategorii najlepszego reżysera dla pięciu pretendentów – recepta, która praktycznie gwarantuje wiele narzekań.

Zmiana, wprowadzona 15 lat temu w celu dodania większej liczby (i miejmy nadzieję, że bardziej popularnych) filmów po tym, jak „Mroczny Rycerz” nie został wybrany, spowodowała nieuniknione „pominięcia”, ponieważ nominacje za najlepsze zdjęcia i reżyserię tradycyjnie idą w parze.

W długiej historii Akademii zwycięzcy w kategorii najlepszy film/reżyseria pokrywali się w prawie 75% przypadków, w tym w trzech z ostatnich czterech lat. Złym znakiem dla „Barbie” jest to, że tylko sześć filmów wygrało ten pierwszy, nie będąc przynajmniej nominowanym do drugiego, a ostatnim z nich był Green Book w 2019 roku.

Writer/director Cord Jefferson on the set of his film AMERICAN FICTION

Scenarzysta/reżyser Cord Jefferson na planie filmu American Fiction. Zdjęcie: Claire Folger/Orion Releasing

Trzeba przyznać, że Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej, która głosuje nad przyznaniem nagród, doceniła świeżą krew, w tym debiut reżyserski Corda Jeffersona American Fiction i romans „Poprzednie życie”, którego gwiazda, Greta Lee, znalazła się wśród innych znaczących pominięć.

Siedem z 20 nominacji aktorskich trafiło do osób różnych ras, w tym rdzennej aktorki Lily Gladstone za „Killers” i trio w kategorii aktorki drugoplanowej: America Ferrera, Da'Vine Joy Randolph i Danielle Brooks, których film, musicalowa adaptacja „Kolor purpury”, został przeoczony.

Lista ta obejmowała również Colmana Domingo za film Netflixa „Rustin”, podczas gdy Leonardo DiCaprio nie znalazł się wśród pretendentów do „Killers”, co jest uzasadnionym (i rzadkim) przypadkiem, gdy głosujący nie są oszołomieni siłą gwiazd.

Rustin.  (L to R) Jeffrey Mackenzie Jordan as Courtney and Colman Domingo as Bayard Rustin. Cr. Parrish Lewis/Netflix © 2023

Colman Domingo (w środku) jako przywódca praw obywatelskich Bayard Rustin w filmie Netflix Rustin. Parrish Lewis/Netflix

Mimo to nominacje przeszły do historii w inny sposób, z ukłonami w stronę starszych mężów stanu, takich jak Scorsese i kompozytor John Williams, który dodał do swojej rekordowej sumy nominacji, stając się najstarszym nominowanym w historii w wieku 91 lat. 

81-letni Scorsese otrzymał swoją 10. nominację dla najlepszego reżysera (wygrał raz, za „Infiltrację”), wyprzedzając Stevena Spielberga i ustępując jedynie 12 nominacjom zebranym przez Williama Wylera, które obejmowały „Najlepsze lata naszego życia” i „Ben Hur”. 

Jodie Foster również znalazła się w kategorii drugoplanowej za rolę w filmie „Nyad”, co oznacza jej piątą nominację – pierwszą otrzymała za „Taksówkarza” Scorsese w 1977 roku, a ostatnią za „Nell” w 1995 roku. 

Zły rok dla filmów superbohaterskich rozciągnął się również na kategorię efektów wizualnych, w której prequel „Strażnicy Galaktyki” Marvela (jedyny hit w grupie) został doceniony, ale „Marvels” i „Ant Man i Osa”:” Kwantomania” oraz „Flash” i „Aquaman” DC nie zostały wyróżnione.

Ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się 10 marca i będzie transmitowana przez ABC.

Dział: Wiadomoci

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE