„Pingwin” z Colinem Farrellem to hipnotyzujący dramat kryminalny, który wykracza poza uniwersum Batmana: Recenzja Serialu
Nowy serial na platformie HBO twórców „The Batmana z 2022 roku, wziął wszystkich z zaskoczenia i zaprezentował ogromną jakość produkcyjną i kompleksowo napisany scenariusz. Z historią która przywodzi na myśl kultową Rodzinę „Soprano” czy nawet „Breaking Bad”.
Zdjęcie: HBO
Akcja Pingwina rozgrywa się tydzień po wydarzeniach z filmu Matta Reevesa The Batman z 2022 roku, ale nazywanie tego serialu genezą postaci byłoby zbyt płytkie. Zamiast tego miniserial (jak na razie) HBO - stworzony przez Lauren LeFranc - obraca się wokół powstania Oza „Pingwina” Cobba (w tej roli mocno ucharakteryzowany Colin Farrell), którego fiksacja na punkcie władzy rozkwita w coś tak groteskowego, że staje się nie do opanowania. Mistrzowskie studium przestępczości, produkcja jest pokręcona, niepokojąca i głęboko fascynująca. Historia przedstawiona przez LeFranc rozpoczyna się po ataku Człowieka-Zagadki na Gotham z końcówki filmu. Gdy najbardziej ubogie i nieuprzywilejowane dzielnice miasta zostały zdziesiątkowane i zalane, a szef Oza, Carmine Falcone, zginął. Oz decyduje, że jest to idealny czas żeby zaistnieć. Szybko układając ryzykowny, słabo przemyślany plan, zaczyna przejmować kontrolę nad podziemiem, podczas gdy Falconowie starają się zrestrukturyzować i utrzymać swoją wieloletnią kontrolę nad Gotham. Choć Oz jest złowrogi w swoim postępowaniu i ma dar przekonywania i manipulacji, nie spodziewa się dwóch rzeczy, gdy gorączkowo pracuje, by dostać się na szczyt. Pierwszą z nich jest spotkanie z Victorem Aguilarem (Rhenzy Feliz), nastolatkiem wysiedlonym przez powodzie, którego Oz początkowo zamierza przestraszyć, ale zamiast tego bierze go pod swoje skrzydła. Drugim jest powrót Sofii Falcone (hipnotyzująca Cristin Milioti), dla której Oz pracował w przeszłości jako kierowca. Zwolnienie Sofii z Arkham Asylum w przeddzień morderstwa jej ojca nie jest czymś, na co nawet Oz mógł się przygotować. Pomimo tego, że stracił tak wiele w ataku Człowieka-Zagadki, Vic jest łagodny, bojaźliwy i ma problem z jąkaniem się.
Jednak Oz wyczuwa w swoim nowym podopiecznym coś, co kiedyś w nim tkwiło - pragnienie, by gdzieś się odnaleźć. Oz wykorzystuje wrażliwość Vica, by zbudować z nim więź. W ciągu ośmiu odcinków ich relacja ojciec-syn pokazuje przebłyski tego, kim Oz mógłby być, gdyby Gotham i jego matka, Francis (fantastyczna rola zdobywczyni nagrody Tony Deirdre O'Connell), nie zahartowali go na długo przed osiągnięciem dojrzałości. Feliz wciela się w postać Vica z taką czułością, że pomimo wątpliwych moralnych działań, w których uczestniczy, widz może łatwo zapomnieć, jak diaboliczne są plany Oza. Chronicznie niedoceniany ze względu na swój wygląd, brak pozycji społecznej i niepełnosprawność, która powoduje, że utyka, Farrell portretuje człowieka, którego umysł pracuje na najwyższych obrotach. Zdeterminowany, by za wszelką cenę przejąć władzę w mieście, Oz manipuluje wszystkimi wokół siebie, w tym Victorem, którego pragnienie posiadania rodziny umacnia jego lojalność wobec szefa. Bardziej niż eksploracja sposobu myślenia Oza, który obejmuje między innymi jego obsesję na punkcie statusu, auto w kolorze śliwki, Eve (Carmen Ejogo), czyli pracownicę seksualną i jego towarzyszkę, serial ujawnia, co powstaje, gdy choroby społeczne pozostają niekontrolowane. Tak jak Pingwin jest historią Oza, jest to również opowieść Sofii. Oz został ukształtowany przez traumy i przeciwności losu, ale jako jego godny przeciwnik, Sofia kryje w sobie głęboką wściekłość i udrękę zakorzenioną w czymś zupełnie innym. Falconowie od dawna rządzą Gotham, a Sofia urodziła się w tych przywilejach i bogactwie. Jednak serial pokazuje, jak najwyższe i najniższe klasy nie mogą istnieć bez siebie nawzajem, i mogą mieć ze sobą więcej wspólnego niż im się wydaje.
Oz jest szybko myślący i potrafi błyskawicznie zaadaptować się do sytuacji, podczas gdy umiejętność Sofii objawia się inaczej. Chociaż po raz pierwszy pojawia się na ekranie w anielskim śnieżnobiałym garniturze, Sofia Milioti jest wyrachowaną, przemyślaną kobietą, która chce stanąć w centrum władzy. Zestawienie tej pary w całym serialu, w tym retrospekcje z ich kontrastującego dzieciństwa i ich reakcje na utratę lub zdobycie dominacji, jest jednym z najbardziej fascynujących aspektów Pingwina. Samo miasto Gotham jest tu również ważnym bohaterem. Pingwin pokazuje, jak korupcja, nadużycia i gromadzenie bogactwa mogą się rozprzestrzeniać, dławiąc życie niektórych obywateli, jednocześnie wywyższając innych. Prezentując wewnętrzne funkcjonowanie Gotham, od biura burmistrza po podziemia Oza, serial ujawnia korupcje, które przejawia się i rozwija na wszystkich poziomach. Choć w świecie Reevesa i LeFranca jest wiele warstw, nie można przecenić pracy charakteryzatora Michaela Marino, który przekształca Farrella w szefa gangu równie budzącego szacunek, co strach. Miasto i życie które wybrał ukształtowały Oza. Wie, że nie każdy go polubi, ale jego narcyzm pozwala mu wykorzystać współczucie innych na swoją korzyść. I pozwala mu iść naprzód, nawet będąc w podbramkowej sytuacji. Pingwin obraca się wokół fiksacji Oza, by osiągnąć władzę i status, jest to także opowieść o cyklach traumy. Ludzie tacy jak Oz i Sofia nie wyrastają znikąd; ich środowisko im sprzyja. Przestępcy muszą nauczyć się przystosowywać, by przetrwać w bardziej zmiennych warunkach. Ale doświadczenie ciągłego nacisku, wymusza nieuniknioną transformacje. W końcu diabły się nie rodzą, ale się tworzą.
Pingwin będzie miał swoją premierę w HBO i Max 19 września o 21:00 ET/PT, a pozostałe odcinki będą emitowane co tydzień w niedziele o 21:00 ET/PT, począwszy od 29 września.
Dział: Kino
Autor:
Aramide Tinubu | Tłumaczenie: Damian Mądry – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://variety.com/2024/tv/reviews/the-penguin-review-1236133718/