Poszukiwanie skarbów w ogrodzie Edvarda Muncha: Znaleziska mogą ujawnić codzienne życie artysty
Podczas gdy w ogrodzie Edvarda Muncha w Åsgårdstrand odkrywana jest jego historia, dochodzi do zarówno ciekawych, jak i ważnych historycznie odkryć.
Więcej warstw historii: Bjørn Anders Fredriksen z Norweskiego Uniwersytetu Nauk Środowiskowych i Bio, oraz archeolog Trude Aga Brun odkrywają historię Muncha. FOTO: GRY EIRIN SKJELBRED / NRK
W skrócie:
W ogrodzie Edvarda Muncha w Åsgårdstrand trwają prace wykopaliskowe, aby odkryć więcej informacji na temat historii i życia codziennego artysty. Eksperci znaleźli wiele interesujących przedmiotów, m.in. tubki po farbie, kulę kalibru 22, ceramikę, guziki, sprzączki, korki i pozostałości farby. Wszystko, co znalezione, łącznie z odpadami, może pomóc opowiedzieć historię i dostarczyć nowej wiedzy o Munchu, której nie można znaleźć w podręcznikach historii.
Munch pragnął ogrodu użytkowego, i znaleziono dowody na to, że w jego ogrodzie rosły agresty, porzeczki, czarne porzeczki oraz warzywa. Prace wykopaliskowe stanowią część wstępnego projektu mającego na celu zbadanie, jakie możliwości stwarza ogród, i mamy nadzieję, że odkrycia przyczynią się do nowego doświadczenia domu Muncha jako muzeum. Czy to będzie przywrócenie czy odtworzenie ogrodu zależy od dokładności dokumentacji.
Streszczenia dokonuje usługa AI firmy OpenAi. Jakość treści jest sprawdzana przez dziennikarzy NRK przed publikacją. W 1898 roku najbardziej znany artysta-malarz Norwegii zakupił swoją pierwszą nieruchomość.
34-letni wtedy Edvard Munch zakochał się w malowniczym Åsgårdstrand, nieco ponad milę na północ od Tønsberg.
Mały żółty domek z dużym ogrodem stał się miejscem, w którym artysta wraz z rodziną spędzał gorące letnie dni.
Mówi się, że światowej sławy artysta namalował właśnie w tym ogrodzie kilka swoich najsłynniejszych dzieł.
W tym „Dziewczęta na moście” (obraz wyżej), cztery dziewczyny w Åsgårdstrand oraz Taniec życia.
W niektórych częściach ogrodu można skutecznie pracować przy użyciu koparki.
Cały obszar jest objęty ochroną.
W niektórych miejscach eksperci postępują ostrożnie, używając łopaty i wykrywacza metalu jako odpowiednich narzędzi w poszukiwaniu skarbów. I znajdują je.
Fragment fajki kredowej pokazuje, że ktoś palił tytoń w ogrodzie Muncha. Czy to sam artysta wziął sobie bucha?
Kopanie w odpadach domowych artysty.
Ostatnio w ogrodzie było dużo krzyku. -Wtedy znaleźliśmy tubki z farbą. Musiały należeć do Muncha, mówi entuzjastycznie Trude Aga Bruun. Truls Waarhus jest nie mniej entuzjastyczny. Jest odpowiedzialny za korzystanie z wykrywacza metalu i znalazł wiele interesujących przedmiotów. Na przykład kula kalibru 22. Górna część butelki szampana. Kawałki fajki kredowej. Ceramika, guziki, sprzączki, korki i pozostałości farb.
-To wyjątkowe uczucie trzymać przed sobą coś, przy czym bawił się Edvard Munch– mówi.
Truls Waarhus przeszukuje za pomocą wykrywacza metalu ogród Edvarda Muncha w Åsgårdstrand. FOTO: GRY EIRIN SKJELBRED / NRK
Wszystko, co znajdą, jest interesujące. Nawet resztki odpadów mogą przyczynić się do opowiedzenia historii. To, co odkrywają, składa się na nową wiedzę. O tym nie przeczytasz w podręcznikach historii. - Nawet kość zwierzęcia ze śmieci może coś powiedzieć o tym, co zjadł na obiad. Gdyby tylko wiedział, w co my się teraz zagłębiamy, ten szanowny Munch, śmieje się Bruun.
Eksperci wykorzystali stare fotografie a także obrazów, które namalował Munch. Bjørn Anders Fredriksen, starszy wykładowca na Uniwersytecie NMBU (Norweski Uniwersytet Nauk Środowiskowych i Bio) z obrazem „Kwitnące drzewo morelowe”. To ma przedstawiać ogród, taki, jakim widział go sam Munch. FOTO: GRY EIRIN SKJELBRED / NRK
Okolica nasycona historią
Jednak kopanie nie polega na przypadkowym poszukiwaniu skarbów. Tutaj planuje się ekscytujące rzeczy. Pracownicy muzeum przeanalizowali szereg starych dokumentów, fotografii, listów i uchwał samorządowych, aby dowiedzieć się więcej na temat związku Muncha i jego rodziny z ogrodem.
Solfrid Sakkariassen, odpowiedzialna za opiekę nad domem Muncha. FOTO: GRY EIRIN SKJELBRED / NRK
Prace wykopaliskowe są częścią wstępnego projektu mającego na celu zbadanie dostępnych możliwości.
– Projekt ma wiele warstw. Wszystko, począwszy od zrozumienia, jak to wyglądało, aż po powiązanie tego z jego życiem – wyjaśnia Solfrid Sakkariassen. Jest doradcą i jest odpowiedzialna za twórczość Muncha w muzeum.
Powszechnie znane:
Już wie się sporo o tym, co działo się w ogrodzie i jak poprzedni właściciel chciał go urządzić. Munch chciał bowiem mieć ogród użytkowy, wyjaśnia ekspert.
–Miał agresty, porzeczki, czarne porzeczki i grządki warzywne, opowiada.
Edvard Munch sfotografowany jako młody mężczyzna. Miał 34 lata, kiedy kupił nieruchomość w Åsgårdstrand.
Na razie wykopano tylko tzw. próbne trasy na działce w Åsgårdstrand. Czy to będzie przywrócenie czy odtworzenie ogrodu, zależy od solidności dokumentacji.
-Mamy nadzieję, że to może przyczynić się do nowego doświadczenia domu Muncha jako muzeum i połączenia domu i ogrodu w spójną nieruchomość.
Fakty o Munchu:
Edvard Munch urodził się 12 grudnia 1863 roku w Løten. Po krótkim czasie rodzina przeniosła się do Oslo. Był norweskim malarzem i grafikiem. Swoje pierwsze dojrzałe dzieło namalował mając zaledwie 20 lat. Dzieło nosiło tytuł „Poranek”. Artysta znaczną część swojej kariery spędził za granicą, m.in. w Paryżu, Nicei i Berlinie. Munch jest odpowiedzialny za dekoracje auli na Uniwersytecie w Oslo. Sala została otwarta w 1916 roku i uważana jest za główne dzieło w norweskim malarstwie monumentalnym. Do jego najbardziej znanych dzieł należą „Krzyk”, „Madonna”, „Chore dziecko”, „Dziewczęta na moście”. Edvard Munch zmarł 23 stycznia 1944 w Oslo w wieku 80 lat. Cały swój dobytek przekazał gminie Oslo. Został pochowany na cmentarzu Våra Frelsera w Oslo.
Dział: Malarstwo i Rysunek
Autor:
Gry Eirin Skjelbred, Nils Fridtjof Skumsvoll | Tłumaczenie: Ludwika Kabat
Źródło:
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/graver-opp-edvard-munchs-hage-i-asgardstrand-1.16611868