2024-04-12 17:27:30 JPM redakcja1 K

Sala bankietowa z zachowanymi freskami odkopana wśród ruin Pompejów

„Czarny pokój" z freskami inspirowanymi wojną trojańską opisany jako najbardziej zaskakujące odkrycie w południowych Włoszech.

Nowo odkryty fresk z Pompejów przedstawiający Helenę Trojańską po raz pierwszy spotykającą księcia Troi, Parysa. Zdjęcie: Parco Archeologico di Pompei press office/AFP/Getty Images

Sala bankietowa z zachowanymi freskami przedstawiającymi postacie inspirowane wojną trojańską została odkopana wśród ruin Pompejów, co zostało opisane jako jedno z najbardziej niezwykłych odkryć dokonanych kiedykolwiek na stanowisku archeologicznym w południowych Włoszech.

Pokój o długości 15 metrów i szerokości 6 metrów został znaleziony w dawnej prywatnej rezydencji przy Via di Nola, która była najdłuższą drogą starożytnych Pompejów, podczas wykopalisk na obszarze dziewiątego okręgu wykopalisk. „Czarny pokój”, tak zwany ze względu na kolor ścian, które prawdopodobnie miały maskować sadzę z płonących lamp naftowych, był: „wyrafinowanym miejscem do rozrywki w miłych chwilach", stwierdzili eksperci.

„Czarny pokój” odkryty w Pompejach. Zdjęcie: Parco Archeologico Di Pompei/Reuters

Jego ściany zdobią dzieła sztuki przedstawiające mityczne greckie postacie, w tym jedno przedstawiające Helenę Trojańską po raz pierwszy spotykającą Parysa, księcia Troi. Fresk zawiera psa i grecką inskrypcję, która brzmi „Alexandros” czyli drugie imię księcia. Według greckiej legendy, ucieczka tej pary zapoczątkowała wojnę trojańską w XII wieku p.n.e.

Inny fresk przedstawia greckiego boga Apolla próbującego zdobyć księżniczkę Kasandrę. Próbując ją uwieść, Apollo obdarzył ją mocą przewidywania przyszłości, ale kiedy go odrzuciła, przeklął ją, aby nikt nie wierzył w jej przepowiednie. W rezultacie nie była w stanie zapobiec tragicznym wydarzeniom bitwy, którą przepowiedziała. Po tym, jak została zgwałcona podczas zdobywania Troi, stała się niewolnicą.

Gabriel Zuchtriegel, dyrektor parku archeologicznego w Pompejach, powiedział, że mitologiczne postacie miały wyraźną funkcję zabawiania gości i dostarczania tematów do rozmów podczas uczt. „Mitologiczne pary dostarczały pomysłów na rozmowy o przeszłości i życiu, tylko pozornie o czysto romantycznym charakterze – stwierdza – w rzeczywistości odnoszą się one do relacji między jednostką a losem. Kasandra, która widzi przyszłość, ale nikt jej nie wierzy, Apollo, który stoi po stronie Trojan przeciwko greckim najeźdźcom, ale będąc bogiem, nie może zapewnić zwycięstwa, Helena i Parys, którzy pomimo politycznie niepoprawnego romansu są przyczyną wojny, a może tylko pretekstem”.

Fresk odkryty w „czarnym pokoju”. Zdjęcie: Parco Archeologico Di Pompei/Reuters

Dzieła sztuki to „styl pompejański trzeci”, czyli styl ozdobny, datowany na okres od 15 p.n.e. do 40-50 r. n.e. „Zawsze trudno jest ocenić jakość, ale to, co widzimy, to wysoki stopień dbałości o szczegóły, ekspresję i cienie" - powiedział Zuchtriegel - jest to niezwykle imponujące, podobnie jak tematyka prac”. Tymczasem mozaikowa podłoga w pokoju zawiera ponad milion małych białych płytek.

Pokój otwiera się na dziedziniec z długimi schodami prowadzącymi na pierwsze piętro nieruchomości, pod którymi znaleziono ogromny stos materiałów budowlanych. Na łukach schodów ktoś narysował węglem dwie pary gladiatorów i to, co archeolodzy w oświadczeniu nazwali: „czymś co może być stylizowane na ogromnego fallusa”.

Wykopaliska w okręgu IX, dzielnicy miasta, w której znajdowało się skupisko domów i warsztatów, przyniosły wiele innych odkryć od rozpoczęcia prac w lutym ubiegłego roku, w tym dom zawierający ciasną piekarnię, w której, jak się uważa, niewolnicy byli przetrzymywani by wypiekali chleb.

W jednym z pomieszczeń piekarni znaleziono szczątki trzech ofiar erupcji Wezuwiusza w roku 79. Fresk z martwą naturą przypominający pizzę został również znaleziony na ścianie w korytarzu domu. W grudniu znaleziono 13 figurek w pozycji pionowej w stylu szopki bożonarodzeniowej na czymś, co prawdopodobnie było półką w korytarzu domu. Archeolodzy stwierdzili, że figurki są dowodem na istnienie pogańskich rytuałów w mieście, zanim zostało zniszczone przez Wezuwiusza.

„Pompeje to prawdziwa skrzynia skarbów, która nigdy nie przestaje nas zaskakiwać i budzić zdumienia, ponieważ za każdym razem, gdy kopiemy, znajdujemy coś pięknego i istotnego" - powiedział włoski minister kultury Gennaro Sangiuliano. Ruiny Pompejów zostały odkryte w XVI wieku, a pierwsze wykopaliska rozpoczęły się w 1748 roku. Pompeje są drugim najczęściej odwiedzanym stanowiskiem archeologicznym na świecie.

Autor:
Angela Giuffrida, The Guardian | Tłumaczenie: Jakub Wyrwas

Żródło:
https://www.theguardian.com/science/2024/apr/11/banquet-room-with-preserved-frescoes-unearthed-among-pompeii-ruins

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE