Sztuka na morze- brak planu wodoszczelności
Posiadacze jachtów chętnie biorą ze sobą drogie dzieła sztuki na morze, które dumnie pokazują swoim gościom. Problemem jednak jest to, że sól i wilgoć łatwo niszczą dzieła- i to robi nawet nieświadomy personel.
Sunięcie dookoła na super jachcie może zapewnić wystarczającą dawkę szczęścia, przynajmniej na chwilę. (Zdjęcie: Edminston)
Chociaż przyszedł raport, że najbogatsi kolekcjonerzy sztuki na świecie wydają mniej na naprawdę drogie dzieła sztuki, a długo było to normalne, aby brać ze sobą swój drogi dobytek na morze.
Możliwość pokazania sztuki dla odwiedzających, stanięcie przed swoim ulubionym obrazem i mówienie czegoś w stylu „jest to warte więcej niż ta łódź” przyciąga niektórych właścicieli dużych jachtów.
Problem sztuki na morzu
Nie jest to jednak całkowicie bezproblemowe, aby wciągnąć swoje dzieła sztuki na morze.
Słone wiatry i wilgoć mogą dołożyć się do tego, a także personel na podkładzie - który często nie wie, ile sztuka jest warta.
„Niewiedza załogi jest największym niebezpieczeństwem na morzu”, mówi historyk sztuki Pandora Mather-Lees dla Robb Report.
„Zwykle nie znają kulturowej wartości sztuki lub jej emocjonalnej wartości dla właściciela.”
Załoga niszczy dzieła sztuki
Ma miejsce wiele przykładów horroru na morzu. Na szczycie listy znajduje się tutaj dzieło za 110 milionów dolarów w salonie super jachtu, gdzie sprzątaczka wytarła z obrazu coś, co wyglądało jak płatki śniadaniowe w obrazie, gdzie płatki były częścią dzieła sztuki.
Innym przykładem, gdzie właściciele super jachtów całkowicie chcieliby zapomnieć, to walka na poduszki wśród załogi, co spowodowało, że lampa za 120 000 dolarów została pęknięta. Lub inne artystyczne kryształowe rzeźby, które zostały umieszczone w zmywarce.
Wyłożenie swoich oryginałów w takich niebezpiecznych środowiskach na morzu jest dlatego czymś, przed czym wielu się waha. Zamiast stawiać na oryginaly, przywożą kopie.
Często właściciele jachtów mają dobre kontakty i udaje im się wypożyczyć dzieła sztuki za małe sumy, lub nawet bez kosztów.
„To działa w wielu sytuacjach- aby stworzyć specyficzna atmosferę lub dlatego, że właściciele znajdują się w sytuacji przejściowej”, mówi dalej Mather-Lees.
Dział: Rynek sztuki
Autor:
Johan Augustin | Tłumaczenie: Paulina Wilczek praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.dagensps.se/weekend/bat-sjoliv/konst-till-havs-ingen-vattentat-plan/