Teoria Pixara — wyjaśniona
W 2013 roku YouTuber dostrzegł powiązanie między wszystkimi ukochanymi filmami Pixara, a to, co stało się znane jako Teoria Pixara – łącząca je linia pośrednia – stale się rozwija.
Zdjęcie: Woody, Sulley i WALL-E, o mój Boże! / Sulley: Hasbro/Getty Images; Tło: wektory filo/DigitalVision za pośrednictwem Getty Images
Niewiele innych studiów filmowych może pochwalić się takimi osiągnięciami jak Pixar. Ich poprzeczka sukcesu jest tak wysoka, że z 27 filmów fabularnych, które do tej pory wypuścili, 18 uzyskało w serwisie Rotten Tomatoes ponad 90 procent . Według jednej popularnej teorii wszystkie te filmy – od „Toy Story” po „Elemental” – mogą po prostu stanowić część jednego, połączonego wszechświata.
Pisarz/YouTuber Jon Negroni wymyślił teorię Pixara w 2013 roku i nadal ją rozwija w każdym nowym wydawnictwie studia. Co najmniej jeden film Pixara ukaże się w tym roku – Inside Out 2 ma pojawić się w kinach w czerwcu, a krążą pogłoski o możliwej, jeszcze nieokreślonej premierze w listopadzie – coraz bardziej złożona teoria Negroniego będzie nadal się rozwijać .
Jaki jest ten wielki pomysł?
Chronologicznie wszystko zaczyna się od Dobrego dinozaura (2015), którego akcja rozgrywa się w czasach prehistorycznych. Ale w historii alternatywnej , w której istnieje teoria Pixara, dinozaury nigdy nie wyginęły. Zamiast tego mieli szansę rozwinąć dalszą inteligencję (co jest ważną częścią teorii) i ostatecznie zaczęli współistnieć z ludźmi.
„Dobry dinozaur” (2015) to początek teorii Pixara. /Disneya/Pixara
Następnie widzowie przeskakują do Brave (2012), którego akcja rozgrywa się około X wieku, następnie Luca z 1959 roku (2021), a następnie Iniemamocni (2004), którego akcja rozgrywa się na początku lat 60. XX wieku . Pomiędzy Brave wprowadzającym magię do świata a Iniemamocnymi wprowadzającymi technologię retrofuturystyczną, zasiane zostało ziarno kolejnego etapu teorii: sztucznej inteligencji .
Zgodnie z teorią, technologia opracowana w Iniemamocnych ostatecznie prowadzi do rozwoju technologii AI, która żywi się prawdziwymi ludzkimi emocjami (patrz: Inside Out i Turning Red ), prowadząc do świata napędzanych uczuciami produktów konsumenckich, jak widać w Toy Story .
Zarówno ze względu na alternatywny rozwój dinozaurów, jak i obecność magii, ten stan emocjonalny rozszerza się, obejmując zwierzęta na świecie, które przyjmują ludzkie cechy emocjonalne, gdy są wystawione na kontakt z ludźmi, jak w Finding Nemo , Ratatouille , a nawet Up . A potem wszystko idzie nie tak...
Śmierć życia, jakie znamy
Kontynuacja fabuły tej teorii: Buy'n'Large, korporacja stojąca za całą tą technologią, rozrosła się i do czasu WALL·E, przejmie władzę nad światem. Szybko wymierający ludzie (w Coco i Soul pojawiają się sceny opowiadające o życiu pozagrobowym) postanawiają porzucić planetę Ziemię i zostawić za sobą wszystko – łącznie z samochodami , które zaczynają nabierać ludzkich cech. W rzeczywistości, ze względu na rozległą oś czasu, akcja trylogii Auta rozgrywa się w całości w środowisku przed WALL·E .
„WALL·E” (2008) to ważna postać w teorii Pixara. /Disneya/Pixara
Kiedy ludzie powrócili na Ziemię , zanim pojawiły się napisy końcowe WALL·E , wypłukiwanie ich emocji osiągnęło taki poziom, że nawet owady zaczynają zachowywać się jak ludzie, co widać w A Bug's Life . Następnie, w odległej przyszłości, wyewoluowały zwierzęta z Monsters Inc. Używali drzwi do podróży w czasie, aby pozyskać te jakże cenne emocje z przeszłości.
W końcu – i tragicznie – wszystko zatacza koło.
Według teorii Negroni Boo – niemożliwie urocza dziewczynka z Monsters Inc. – sama podróżuje w czasie w poszukiwaniu swojego potwornego przyjaciela Sulleya. Chociaż nigdy go nie odnajduje, zostaje wiedźmą z Brave (w jej warsztacie znajduje się rycina , która bardzo przypomina Sulleya).
Na końcu...
To wszystko oczywiście bzdury. Prawdziwe powiązanie między skądinąd niepowiązanymi filmami Pixara polega bardziej na tym, że koledzy filmowcy bawią się, wrzucając tu i ówdzie kilka żartów, niż na skrupulatnie zaplanowaną, absurdalnie zawiłą, obejmującą tysiąclecia próbę połączenia ponad dwudziestu filmów . Niemniej jednak jest to niezaprzeczalnie imponująca teoria, łącząca przypadkowe odniesienia w niezwykle przemyślany manifest.
Na koniec świata… i jeszcze dalej.
Dział: Wiadomoci
Autor:
Mike Rampton | Tłumaczenie: Kacper Sobierajski
Źródło:
https://www.mentalfloss.com/posts/pixar-theory-movies-explained