2023-04-06 13:20:40 JPM redakcja1 K

Twórcy Super Mario ujawniają, co naprawdę myślą o filmie

CNET usiadło, aby porozmawiać z legendarnym twórcą Mario, Shigeru Miyamoto i kultowym maestro muzycznym Mario, Kojim Kondo.

Twórca Mario, Shigeru Miyamoto (w środku), twórca ścieżki dźwiękowej i efektów specjalnych Mario, Koji Kondo (po prawej) oraz artysta wirtualnej kamery Nintendo, Takumi Kawagoe na premierze filmu Super Mario Bros. 
Alex J. Berliner/Getty Images

Film Super Mario Bros. ma swoją premierę dzisiaj, 40 lat po tym, jak kultowi hydraulicy po raz pierwszy zadebiutowali w klasycznej grze arkadowej Mario Bros. z 1983 roku. Film animowany, stworzony we współpracy z Nintendo i studiem Illumination, to jasna i radosna gra stworzona z myślą o fanach w każdym wieku. To świadectwo trwałego miejsca Mario jako najsłynniejszej postaci z gier wideo wszechczasów.

Jednak dwie osoby najbardziej odpowiedzialne za jego miejsce w sercach graczy na całym świecie pozostają skromne. Shigeru Miyamoto pomagał tworzyć Mario wraz z weteranem Nintendo, Gunpei Yokoi, i do dziś bierze udział w grach Mario, podczas gdy Koji Kondo stworzył dźwięk dla megahitu NES Super Mario Bros. i dziesiątek późniejszych klasyków Nintendo, wymyślając niektóre z najbardziej kultowych ścieżki dźwiękowe i efekty dźwiękowe we współczesnej kulturze. 

Ich wspólny wpływ wpłynął na znaczną część nowego filmu animowanego, który przenosi serię Mario na nowe wyżyny, od uwielbianej obsady postaci, w tym Peach, Toad, Bowser i Donkey Kong, po wszystkie wskazówki dźwiękowe i melodie ze ścieżki dźwiękowej, które cofają widzów w czasie do kiedy po raz pierwszy usłyszeli, jak Mario otwiera blok pytań.

Miałem to szczęście, że mogłem usiąść z obiema legendami gier i porozmawiać przez tłumaczy o nowym filmie Super Mario Bros. – zwieńczeniu 40 lat ich karier – i o tym, co to oznacza dla przyszłości Nintendo. Spoiler: Więcej filmów animowanych może być w drodze. 
 

Nintendo/Iluminacja 
 

Przeniesienie Mario na duży ekran

Nintendo po raz pierwszy trafiło na duży ekran, kiedy licencjonowało swoje ukochane postacie do filmu aktorskiego Super Mario Bros. z 1993 roku, niesławnie dziwacznej adaptacji zabarwionej science-fiction, która zdezorientowała zarówno fanów, jak i zwykłych kinomanów. Nintendo było, co zrozumiałe, znacznie bardziej praktyczne w nowym filmie Mario. Podczas produkcji firma kreatywnie współpracowała ze studiem Illumination — które stworzyło popularne filmy Despicable Me i Minions. 

Nowy film Super Mario Bros. to wesoła i zachwycająca zabawa wypełniona znanymi wrogami, grzybami, blokami przedmiotów i rurami osnowy. Oprócz niektórych przewijanych ujęć, które przypominają klasyczną akcję platformową Mario, film jest pełen efektów dźwiękowych i motywów dźwiękowych zaczerpniętych prosto z gier, które ich oryginalny kompozytor Kondo wybrał dla kompozytora filmu Briana Tylera do zaimplementowania.  

Nintendo upewniło się, że postacie zachowują się tak, jak oczekują tego fani po latach grania w gry Mario: Mario jest dzielny, Bowser jest nikczemny, a Peach opiekuńcza – ale także bohaterska. Od pierwszych rozmów Miyamoto z dyrektorem generalnym Illumination, Chrisem Meledandrim, który wyprodukował film wraz z Miyamoto, wywnioskował, że trzeba dostosować postacie do bardziej dramatycznych ról, aby pasowały do ​​medium filmowego. Peach nie mogła być damą, a nikczemny Bowser musiał być wystarczająco złowrogi, by zmieścić się na srebrnym ekranie.

„Rozmawialiśmy o potrzebie oddzielenia ról tych postaci w grze od ich ról w dramacie” – powiedział Miyamoto. „Chciałem przekazać ich rolę w dramacie, to naprawdę wydobyło bardziej ludzką stronę tych postaci”.

Nintendo skorzystało również z okazji, aby rozwinąć wiedzę o Mario – coś, co mogło się wydarzyć tylko w nowym medium. 

Po wojnach konsolowych Nintendo planuje eksperyment filmowy

Około 10 lat temu Nintendo właśnie wypuściło konsolę Wii U i wytyczało własną ścieżkę po dziesięcioleciach rywalizacji z Segą, Microsoftem i Sony, aby stworzyć najpotężniejszą konsolę. 

„Byliśmy poza tym i byliśmy w punkcie, w którym naprawdę skupiamy się na dostarczaniu unikalnych doświadczeń Nintendo” – powiedział Miyamoto. „Mniej więcej wtedy pomyśleliśmy, że być może możemy wyjść poza gry i naprawdę przedstawić Nintendo jako markę, którą ludzie będą się cieszyć i kochać”.

To wtedy Nintendo zaczęło eksplorować nowe obszary, takie jak gry mobilne, parki rozrywki, a teraz także filmy. To ostatecznie zmieniło paradygmaty, w ramach których Nintendo działało, gdy tylko tworzyło gry. Konkretnie, każda nowa gra Mario zaczynała się zasadniczo od nowego podejścia do kultowego hydraulika i starali się nie dopracowywać postaci, aby nie ograniczać wolności Mario w następnej grze.

„Pomysły takie jak czy Mario ma rodzinę, jakie jedzenie lubi?” — powiedział Miyamoto. „To wszystko nie jest konieczne do gry i dlatego nie dopracowaliśmy tych szczegółów”.

To już za oknem: nowy film Super Mario Bros. zaczyna się od naszych ulubionych braci w naszym świecie, szczególnie w nowojorskiej dzielnicy Brooklyn (która jest kanonicznie miejscem akcji gry Mario Bros. z 1983 r.), którzy starają się utrzymać swoje raczkujące biznes hydrauliczny żyje. 

Mario i Luigi wracają do swojej licznej i hałaśliwej włoskiej rodziny na obiad składający się z makaronu i grzybów (którego Mario nienawidzi, zapowiadając później kilka zabawnych gagów) i dokucza im ich porażka — zwłaszcza ich tata. Tak, Mario ma problemy z tatą i to jest punkt fabularny.

W rzeczywistości inne postacie mają teraz historie, takie jak Peach i Donkey Kong. Bowser ma swoje własne problemy (zobaczysz!).
 

Jack Black udziela głosu złoczyńcy Bowserowi. 
Alex J. Berliner/Getty Images

Kondo szanuje występ (i piosenkę) Jacka Blacka

Wśród wielu motywów Mario, które Kondo stworzył przez dziesięciolecia, wysłał wyselekcjonowaną listę do kompozytora Briana Tylera, który wykorzystał je do stworzenia melodii i kompozycji do filmu, które zadowoliły największego artystę dźwiękowego Nintendo. Kondo stworzył także oryginalne kultowe efekty dźwiękowe, które znalazły się w filmie (po adaptacji przez Skywalker Sound), ale była jedna część dźwięku, nad którą nie pracował: piosenka, którą Jack Black’s Bowser śpiewa w rozpaczliwej miłości. 

„Nie byłem w ogóle zaangażowany w tworzenie muzyki do projektu, ale myślę, że [Jack Black] ma świetny styl śpiewania i świetny głos” - powiedział Kondo. „Za każdym razem, gdy śpiewał [piosenkę], rozśmieszał mnie”.

We wcześniejszych wywiadach Kondo zauważył, że musiał ręcznie zaprogramować dźwięki w oryginalnej grze Super Mario Bros. Od tego czasu technologia przeszła długą drogę, czemu przypisuje ulepszenie własnych dzieł.

„Jeśli spojrzysz na ewolucję muzyki do gier, która zbiega się z ewolucją sprzętu i dostępnych narzędzi, a potem oczywiście, jeśli spojrzę na moje własne kompozycje i to, jak poprawiły się one na przestrzeni lat, myślę, że jest tam równoległość” – powiedział Kondo.

Nie żeby to zmieniło jego cel, którym „zawsze było ulepszenie rozgrywki dla gracza” – powiedział Kondo.
 

Twórca Mario, Shigeru Miyamoto, był mocno zaangażowany w tworzenie filmu. 
Alex J. Berliner/Getty Images

Miyamoto potrzebował Mario, aby był zabawny, więc stworzyli skrypty w dwóch językach

Film Super Mario Bros. zawiera mnóstwo żartów wśród szybkich wydarzeń fabularnych, które są mieszanką slapsticku i dobrych wizualnych gagów. Poczucie humoru w filmie było kluczowe i osobiście dla Miyamoto. Dla niego sięga to marzeń o karierze przed pracą w grach wideo.

„Sam w pewnym momencie chciałem zostać artystą mangi, więc humor jest bardzo ważny” - powiedział Miyamoto.

Aby mieć pewność, że zarówno humor, jak i rozmowy między postaciami przypadną do gustu, Nintendo dużo rozmawiało z filmowcami podczas pisania scenariusza. Oznaczało to pisanie zarówno angielskiego, jak i japońskiego dialogu w tym samym czasie, gdy Nintendo i Illumination ustalały, w jaki sposób bohaterowie będą wchodzić w interakcje. Miyamoto nie wiedział, czy dowcipy trafią do publiczności, dopóki nie usłyszał ich reakcji podczas pokazów przedpremierowych w zeszłym tygodniu.

„To był pierwszy raz, kiedy pokazaliśmy to szerszej publiczności, a śmiech, w którym, jak mamy nadzieję, wyląduje żart, był naprawdę dużą ulgą do usłyszenia i zaobserwowania” – powiedział Miyamoto. 

Animacja przebija akcję na żywo – i miejmy nadzieję, że znowu tak będzie

Przepraszamy, Super Mario Bros. z 1993 roku – Nintendo od dłuższego czasu sprzedaje animacje w swoich filmach. Kiedy firma wypuściła swoją pierwszą konsolę do gier 3D w 1997 r., Nintendo 64, która pojawiła się wraz z przełomową grą Super Mario 64, było całkiem jasne, na jakim nośniku firma została sprzedana. 

„W tym momencie naprawdę poczuliśmy, że animacja jest prawdopodobnie najlepszym podejściem do przeniesienia Mario na duży ekran” – powiedział Miyamoto.

W przeciwieństwie do wyprawy Mario do akcji na żywo, Nintendo wydaje się być zadowolone z animowanego filmu Super Mario Bros. i zostawiło dużo miejsca na końcu filmu na więcej przygód (w tym scenę w połowie napisów z ulubioną postacią poboczną Mario ). Co to oznacza dla przyszłych filmów?

„Jest wiele rzeczy, których nie mogę powiedzieć, więc chcę się skupić na tym filmie” – powiedział Miyamoto. „Chcielibyśmy kontynuować współpracę z Illumination".
 

Alex J. Berliner/Getty Images

Doświadczenie Mario stworzone dla pokolenia Twitcha

Częścią tworzenia filmu o Mario jest wybór, co adaptować z gier i jak to zrobić. Nintendo wykorzystało ścieżki dźwiękowe i efekty, aby przywrócić widzom wspomnienia gier Mario, w które grali — w moim przypadku to muzyka Mario Kart zachwycająco pogrążyła mnie w filmie. Chcieli, aby widzowie poczuli taki sam dreszczyk emocji, jak podczas oglądania ludzi grających w grę Mario.

„Kiedy patrzysz na grę Mario, sposób, w jaki została zaprojektowana, jest naprawdę czysty i prosty, ponieważ nawet jeśli tak naprawdę nie grasz w tę grę i po prostu siedzisz obok niej, rozumiesz, co się dzieje” – powiedział Miyamoto.

Podczas gdy Nintendo wyraźnie unikało żartów przeznaczonych tylko dla starszych odbiorców, dorośli nadal będą się dobrze bawić oglądając Super Mario Bros., zwłaszcza ze względu na niezliczone odniesienia do klasycznych gier (i być może legendarnego aktora głosowego). Nintendo chciał, aby film był dla wszystkich, od dzieci aż po osoby po pięćdziesiątce, które dorastały z grami, a twórca Mario nie wiedział, jak film wyląduje, dopóki nie usiedli z fanami, aby obejrzeć filmy. „Widząc reakcje, które pojawiały się podczas projekcji, poczułem wielką ulgę” – powiedział Miyamoto. 

I wreszcie - tak, Miyamoto i Kondo są użytkownikami iPhone'a

Biorąc pod uwagę przedsięwzięcia Nintendo w grach mobilnych, byłem ciekawy, co zarówno Miyamoto, jak i Kondo sądzą o smartfonach – i okazuje się, że obaj używają iPhone’a  13 Pro . W rzeczywistości twórca Mario jest mocno osadzony w ekosystemie Apple.

„Mam iPhone’a do pracy i iPhone’a do użytku osobistego, mam iPada do pracy i mam iPada do użytku osobistego” – śmieje się Miyamoto. Ale bardziej interesuje go Apple niż tylko jako dostawca atrakcyjnych technologii osobistych – widzi podobieństwa między firmą, w której spędził większość swojej kariery, a największą firmą technologiczną na świecie.

„Naprawdę czuję, że sposób, w jaki Apple myśli o rzeczach i sposób, w jaki podchodzi do nich Nintendo, ma wspólną cechę” – powiedział Miyamoto. Przytoczył doświadczenia, które opracowali dla przenośnej konsoli Nintendo DS, w tym audioprzewodnik po Luwrze w Paryżu, ale powiedział, że możliwości smartfonów przekonały Nintendo do spróbowania wypuszczenia nowych gier na iPhone'y. „Innym przykładem jest Pikmin Bloom, który zapewnia rozgrywkę, którą można uzyskać tylko z urządzeniem, które zawsze masz przy sobie”.

Miyamoto przyznał, że można uzyskać tego rodzaju rozgrywkę na najnowszej konsoli mobilnej swojej firmy, Nintendo Switch , ale powiedział, że możliwości komunikacyjne i sama liczba smartfonów w obiegu sprawiają, że warto zwrócić uwagę Nintendo na rozwój urządzeń mobilnych.

„Kiedy spojrzysz na to z perspektywy liczby instalacji, po prostu nie ma porównania liczby instalacji inteligentnych urządzeń w porównaniu z urządzeniami do gier” – powiedział Miyamoto. 

Dział: Kino

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE