2025-04-06 17:25:49 JPM redakcja1 K

Wyprodukowane w Rosji

„Wyprodukowane w Rosji” – moda na rosyjskie produkty w Chinach Pekin/Hong Kong CNN – Witryny sklepowe toną w bieli, błękicie i czerwieni, udekorowane flagami Chin i Rosji. Matrio...

„Wyprodukowane w Rosji” – moda na rosyjskie produkty w Chinach

 

Pekin/Hong Kong CNN –

 

Witryny sklepowe toną w bieli, błękicie i czerwieni, udekorowane flagami Chin i Rosji. Matrioszki sięgające do pasa witają klientów przy drzwiach. W środku sklepu – półki wypełnione wieloma artykułami produkcji rosyjskiej: od czekoladek i ciastek po miód i wódkę.

 

W Chinach możemy zobaczyć co raz więcej tzw. „sklepów tymczasowych”, sprzedających wyłącznie produkty pochodzące z Rosji. U wielu mieszkańców Chin popularyzacja tych artykułów wywołuje zdziwienie, a w mediach społecznościowych panuje przekonanie, że sklepy te wyrastają jak grzyby po deszczu.

 

W ostatnich latach na terenie całych Chin zostało otwartych tysiące sklepów tymczasowych, wykorzystując sympatię mieszkańców względem Rosji i zacieśniając więzi handlowe między Pekinem a Moskwą, nawiązane w 2022 roku po inwazji Vladimira Putina na Ukrainę.

 

Chiny, poprzez obustronną wymianę handlową, stały się kluczowym kołem ratunkowym dla objętej sankcjami Rosji. Handel pomiędzy dwoma krajami z roku na rok wzrasta. Chociaż w chińskim imporcie dominuje tani rosyjski olej, gaz i węgiel, coraz większą popularnością cieszą się inne pochodzące z tego kraju produkty, takie jak lody, ciasteczka czy mleko w proszku.

 

Chińskie firmy szybko wykorzystały rosnący popyt.

 

Według danych z Chińskiego rejestru działań gospodarczych od 2022 roku zostało założonych ponad 2500 nowych firm zajmujących się handlem rosyjskimi produktami, z czego prawie połowa funkcjonuje dopiero od zeszłego roku. Jak wynika z rejestrów biznesowych, ok. 80% tych firm zamierzało zarobić w tym miesiącu na modzie na artykuły produkcji rosyjskiej.

 

[Wykres, poniżej opis do wykresu]

 

Wzrost firmy zajmujących się handlem rosyjskimi produktami na terenie całych Chin

 

Według danych z Chińskiego rejestru działań gospodarczych w ciągu ostatnich 3 lat zarejestrowanych zostało ponad 2500 nowych firm zajmujących się handlem rosyjskimi produktami, z czego prawie połowa powstała w zeszłym roku. Większość z nich nadal funkcjonuje.

 

[tytuł wykresu] Liczba chińskich firm zajmujących się handlem rosyjskimi produktami w ciągu ostatnich kilku lat

 

Większość tych firm znajduje się w Heilongjiang, północnowschodniej prowincji graniczącej z Rosją, jednak w ciągu ostatnich dwóch lat ich działalność rozprzestrzeniła się również na inne prowincje.

 

Uwagę chińskich klientów zdecydowanie bardziej przyciągnęły rosyjskie czekoladki, ciasteczka i mleko w proszku niż produkty wodne czy rolnicze, które stanowią większość Chińskiego importu z Rosji. Szczególnie wyroby marki „Made in Russia” promowanej przez Moskwę.

 

Gwałtowny wzrost sklepów, nazywany w Chińskim stanowym raporcie medialnym „szalonym”, sprawił, że zaczęto uważnie przyglądać się sprzedawanym produktom pod kątem ich autentyczności. Zarówno media jak i twórcy Internetowi odkryli, że niektóre artykuły sprzedawane jako wytwór produkcji rosyjskiej, zostały wyprodukowane w Chinach. Zmusiło to władze do rozprawienia się z wprowadzającymi w błąd etykietami i reklamami.

 

Idealne dopasowanie

 

W lutym, w sklepie z produktami rosyjskimi w centrum w Pekinie sprzedawczyni sklepu układa rzędy starannie zapakowanych cukierków, ciastek i mleka w proszku – jednych z najchętniej kupowanych produktów w sklepie.

 

„Rosyjski miód to prawdziwy bestseller. Czekolada to czyste kakao. Wszystkie rodzaje są dobre” – mówi sprzedawczyni, pokazując na szeroki wybór czekolad.

 

W tle z głośników słychać zapętlony komunikat, witający klientów w „Pawilonie Dóbr Rosyjskich” i chwalący rosyjskie produkty za ich „właściwości zdrowotne, naturalny skład i wysoką jakość”.

 

„To nie tylko miejsce sprzedające rosyjskie produkty, ale i okno na świat, ukazujące kulturę i czar Rosji”, przekonuje komunikat.

 

Liang Jinghao, turysta z prowincji Shanxi znajdującej się na północy Chin twierdzi, że podobne produkty widział w sklepach niedaleko domu. „Rosja jest pięknym krajem o ogromnej powierzchni bogatej w surowce, a mieszkańcy są bardzo mili”, mówi.

 

20 letnia Su we wrześniu zeszłego roku otworzyła 3 sklepy tymczasowe w Pingliang, małym miasteczku w północnozachodniej prowincji Gansu.

 

„Chiny i Rosja ostatnimi czasy utrzymują naprawdę dobre stosunki. Moja opinia o Rosji jest raczej pozytywna, jeśli chodzi o kraj sam w sobie”, mówi Su.

 

W sklepach Su klienci mogą znaleźć również produkty pochodzenia australijskiego, lub te wyprodukowane na Sri Lance, jednak cieszą się one dużo mniejszym zainteresowaniem, jak powiedziała. „Myślę, że rosyjskie produkty lepiej wpasowują się w lokalne gusta”, dodaje.

 

Oficjalne wsparcie

 

Podczas gdy Putin prowadzi wojnę na Ukrainie, Rosja i Chiny zbliżają się do siebie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, przyspieszając trend napędzany ich wspólną niechęcią do USA i wspólnym celem, jakim jest odsunięcie globalnego porządku kierowanego przez Waszyngton.

 

Dodatkowo Rosji i jej autokratycznemu przywódcy podoba się popularność, jaką zdobywa w Chinach ich kraj.

 

W zeszłorocznej ankiecie przeprowadzonej przez Centrum Międzynarodowego Bezpieczeństwa i Strategii na Uniwersytecie Tsinghua w Pekinie, 66% ankietowanych określiło swój stosunek do Rosji jako „bardzo pozytywny” lub „pozytywny”. W takiej samej ankiecie na temat stanów Zjednoczonych 76% ankietowanych zadeklarowało względem tego kraju stosunek negatywny.

 

Według Chińskich mediów stanowych szał na rosyjskie produkty zaczął się w 2022 roku. Zaledwie kilka dni po wjechaniu rosyjskich czołgów na tereny Ukrainy „Russian State Pavilion”, jeden z chińskich sklepów internetowych popierany przez rosyjską ambasadę stał się hitem w chińskich mediach społecznościowych. Kupujący rzucili się na wszystkie produkty pochodzące z Rosji, od cukierków po herbatę w saszetkach. Według raportu Chińskich mediów stanowych wydano łącznie prawie 6 milionów juanów (3,3 mln zł) w ciągu 3 dni.

 

[Informacje o wykresie]

 

W ciągu ostatniej dekady obustronna wymiana handlowa między Chinami a Rosją wzrosła ponad trzykrotnie

 

Handel między Pekinem a Moskwą osiągnął w ubiegłym roku 244,8 miliarda dolarów. Ich wymiana handlowa wzrosła wraz z nałożeniem przez Stany Zjednoczone i ich sojuszników sankcji na Rosję po inwazji na Ukrainę w 2022 roku.

 

Znaczenie handlu Chiny-Rosja

 

Na krótkim filmików opublikowanym przez jeden ze sklepów internetowych rosyjski biznesmen wznosi toast za „przyjaźń ze starym dobrym przyjacielem – Chinami, w czasach tej skomplikowanej i ciągle zmieniającej się sytuacji międzynarodowej”.

 

Według Rosyjskiej stanowej agencji Sputnik, znajdującej się w Moskiewskim Centrum Eksportowym, do kwietnia 2023 roku do chińskich platform sprzedaży internetowej, takich jak Taobao czy JD, dołączyło ponad 300 firm z siedzibą w Moskwie.

 

Rok później, w 2024 roku odbył się pierwszy festiwal i targi „Made in Russia” („Made in Russia Festival and Fair”). Wydarzenie miało miejsce w Shenyang i Dalian, dwóch największych miastach w północnowschodniej prowincji Chin, Liaoning. Festiwal został zorganizowany przez Rosyjskie Centrum Eksportowe – państwowy instytut rozwoju – ze wsparciem Moskwy i władz prowincji.

 

W trwającym tydzień festiwalu wzięło udział ponad 150 rosyjskich firm, co poskutkowało sprzedażą rosyjskich dóbr za 2,3 mln dolarów. Jak wiadomo z raportu agencji Sputnik, kupowano zarówno przez Internet jak i stacjonarnie. Do tej pory zorganizowano 3 takie targi, między innymi w południowozachodniej metropolii Chengdu.

 

Rosyjskie Centrum Eksportowe oficjalnie zatwierdziło w Chinach osiem sklepów detalicznych pod marką „Russian State Pavilon”, jednak zostały one zdominowane przez tysiące pomniejszych sklepów wykorzystujących popyt na artykuły produkcji rosyjskiej.

 

Kontrola i reakcja

 

Wraz ze wzrostem popularności zwiększone zostały kontrole przeprowadzane przez konsumentów i media we wspomnianych sklepach. Szczególnie sprawdzana jest jakość i autentyczność sprzedawanych towarów.

 

Pod koniec ubiegłego roku klienci narzekali w mediach na część produktów oznaczonych jako produkty pochodzące z Rosji, choć tak naprawdę wyprodukowane zostały w Chinach i innych krajach, np. Malezji.

 

Jiemian News, stowarzyszony z państwem autor raportu, w którym pokazał, że znaczna część produktów sprzedawanych w sklepach z artykułami pochodzącymi z Rosji – takimi jak chleb, kiełbasa czy mleko w proszku – została wyprodukowana w północnozachodnich chińskich fabrykach.

 

Na Douyin, chińskiej wersji TikToka, rosyjscy twórcy mieszkający w Chinach natychmiast pospieszyli z pomocą pokazując, które produkty są „podróbkami rosyjskich dóbr”.

 

„Nigdy nie widziałem tych cukierków w Rosji. Opakowanie nie jest oryginalne”, mówi jeden z użytkowników Douyin.

 

„W ogóle nie smakuje jak rosyjska”, zapewnia inna twórczyni trzymająca kiełbaski kupionej w sklepie w Szanghaju. W tle słychać pracownika sklepu, który prosi ją, by przestała nagrywać.

 

W sprawę włączyła się ambasada Rosji w Chinach ostrzegając konsumentów przed „podróbkami” wyglądającymi jak produkty rosyjskie. „Te artykuły często nie spełniają wymogów jakościowych i różnią się od tych produkowanych w Rosji, a rosyjskie słowa wypisane na opakowaniu mają imitować ich pochodzenie”, jak mówi oficjalne oświadczenie.

 

W styczniu regulatorzy rynku w Szanghaju, podążając za krytyką i oburzeniem, przeprowadzili dwie oddzielne inspekcje w każdym z 47 rosyjskich sklepów w mieście. Siedem z nich zostało oskarżonych o niezgodne z prawdą ogłaszanie się jako „pawilony państwowe”, wprowadzając tym samym klientów w błąd. W niektórych sklepach padły również oskarżenia o wyglądzie produktów, określonych przez regulatorów jako „bardzo mylące”.

 

Niektóre sklepy otrzymały nakaz zamknięcia, inne zostały ukarane grzywną i wymogiem wyraźnego oznaczenia artykułów jako produkty lokalne. Wkrótce podobne inspekcje przeprowadzono w innych miastach Chin.

 

Pomimo tych kontrowersji, popularność artykułów wyprodukowanych w Rosji wciąż rośnie, zachęcając do otwarcia nowych sklepów, w tym również tych oficjalnie uznanych przez rosyjską ambasadę.

 

W lutym Rosyjskie Centrum Eksportowe zadeklarowało chęć utworzenia 300 nowych sklepów w całych Chinach do końca roku.

 

Na tegorocznej edycji festiwalu „Made in Russia” w Szanghaju Veronika Nikishina, dyrektor generalny Rosyjskiego Centrum Eksportowego, podzieliła się wskazówką, jak odróżnić prawdziwy rosyjski produkt od podróbki. Wyjaśniła, że oryginalne towary mają na opakowaniu znaczek w kształcie gołębia z wyraźnie zaznaczonym krajem pochodzenia.

 

„Mamy szczerą nadzieję, że chińscy klienci będą mogli kupować oryginalne i jakościowe rosyjskie dobra”, powiedziała.

 

 

 

 

 

Źródło: CNN

 

Link: ‘Made in Russia’ goods are the new craze in China | CNN

 

Autor: Fred He, Nectar Gan, Marc Stewart and Yong Xiong, CNN

 

Tłumaczenie: Maja Puczyńska

Dział: Publicystyka

Autor:
Fred He, Nektar Gan, Marc Stewart and Yong Xiong|Tłumaczenie:Maja Puczyńska

Źródło:
CNN

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE