Shutterstock/George Rudy
Choć od dawna wiadomo, że zaangażowanie rodziców ma kluczowe znaczenie dla edukacji i rozwoju dziecka, badanie przeprowadzone przez University of Leeds twierdzi, że ojcowie mają "wyjątkowy i ważny wpływ" na wyniki edukacji ich dzieci.
Badanie wykazało, że większe zaangażowanie ojców przed pójściem dziecka do szkoły podstawowej daje dzieciom przewagę edukacyjną w pierwszym roku nauki, podczas gdy większe zaangażowanie w wieku pięciu lat pomaga zwiększyć osiągnięcia na kluczowym etapie w wieku siedmiu lat. Efekt ten jest nieco bardziej wyraźny w przypadku matematyki.
W badaniu, które zostało sfinansowane przez Economic and Social Research Council, dokonano rozróżnienia między wpływem matek i ojców. Podczas gdy zaangażowanie ojców miało wpływ na osiągnięcia edukacyjne, matki miały większy wpływ na zachowania emocjonalne i społeczne.
Badanie zaleca, aby ojcowie każdego tygodnia poświęcali jak najwięcej czasu na angażowanie się w zabawy i zajęcia edukacyjne ze swoimi dziećmi. "Angażowanie się w wiele rodzajów zajęć kilka razy w tygodniu, nawet jeśli tylko przez krótki czas, pomaga wzbogacić rozwój poznawczy i językowy dziecka", podsumowano w badaniu. "Już zaledwie 10 minut dziennie może mieć korzystny wpływ".
Zaleca się również, aby szkoły i placówki wczesnej edukacji rutynowo pobierały dane kontaktowe obojga rodziców, jeśli to możliwe, i opracowywały pozytywne strategie angażowania ojców. Sugeruje, że inspektorat szkolny Ofsted powinien rozważyć zaangażowanie ojców w inspekcje.
Dr Helen Norman, pracownik naukowy w szkole biznesu Uniwersytetu w Leeds, która kierowała badaniami, powiedziała: "Matki nadal mają tendencję do przyjmowania roli głównego opiekuna, a zatem mają też tendencję do sprawowania największej opieki nad dziećmi, ale jeśli ojcowie również aktywnie angażują się w opiekę nad dziećmi, znacznie zwiększa to prawdopodobieństwo uzyskania przez dzieci lepszych ocen w szkole podstawowej. Właśnie dlatego zachęcanie i wspieranie ojców do dzielenia się opieką nad dziećmi z matką, od wczesnego etapu życia dziecka, ma kluczowe znaczenie".
Badanie, opublikowane w środę, opiera się na reprezentatywnej próbie prawie 5000 gospodarstw domowych z matkami i ojcami w Anglii, pochodzących z Millennium Cohort Study (w którym zebrano dane dotyczące dzieci urodzonych w latach 2000-2002), które zostały powiązane z oficjalnymi danymi edukacyjnymi dzieci z profilu wczesnego etapu edukacyjnego w wieku pięciu lat oraz krajowej bazy danych uczniów w wieku siedmiu lat.
Zaangażowanie ojców miało pozytywny wpływ na osiągnięcia dziecka, niezależnie od jego płci, pochodzenia etnicznego, wieku w roku szklonym czy dochodu gospodarstwa domowego. Badanie potwierdziło jednak znaczący szkodliwy wpływ ubóstwa na osiągnięcia edukacyjne.
Helen Dodd, profesor psychologii dziecięcej w Exeter Medical School, powiedziała: "To solidny kawałek badań, pokazujący znaczenie zaangażowania rodziców w rozwój dzieci. Szczególnie interesujące jest to, że stwierdzono, że zaangażowanie ojców i matek może być powiązane z różnymi wynikami dla dzieci, przy czym zaangażowanie ojców było szczególnie powiązane z ogólnymi wynikami edukacyjnymi, podczas gdy zaangażowanie matek było ściślej powiązane z ogólnym samopoczuciem, uwagą, zdrowiem psychicznym i umiejętnościami społecznymi.
"Może to odzwierciedlać różne sposoby, w jakie matki i ojcowie mogą bawić się i wchodzić w interakcje ze swoimi dziećmi w ramach tradycyjnych ról rodzicielskich w heteroseksualnych rodzinach z dwoma rodzicami. Służy to podkreśleniu ważnej roli, jaką odgrywają ojcowie. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że dzieci odnoszą korzyści, gdy ich rodzice angażują się w tego typu zabawne, kreatywne zajęcia z dzieckiem niezależnie od struktury rodziny".
Andrew Gwynne, przewodniczący parlamentarnej grupy ds. ojcostwa, powiedział: "Badanie to pokazuje, że nawet niewielkie zmiany w tym, co robią ojcowie oraz w tym, jak szkoły i placówki wczesnoszkolne angażują się w kontakty z rodzicami, mogą mieć trwały wpływ na naukę dzieci. To absolutnie kluczowe, by nie umniejszać tutaj wpływowi ojców".