2023-09-21 15:11:55 JPM redakcja1 K

Badanie dowodzi, że dzieci, których ojcowie bawili się z nimi i czytali książki doświadczyły “niewielkiego, lecz zauważalnego” postępu w swojej edukacji.

Dzieci, które czytają, bawią się, śpiewają i rysują razem z ojcami, wykazują "niewielki, lecz zauważalny" wzrost osiągnięć edukacyjnych w szkole podstawowej. Badanie zgodnie sugerują, że zaledwie 10 minut takich aktywności dziennie może zrobić różnicę.

Shutterstock/George Rudy 

Choć od dawna wiadomo, że zaangażowanie rodziców ma kluczowe znaczenie dla edukacji i rozwoju dziecka, badanie przeprowadzone przez University of Leeds twierdzi, że ojcowie mają "wyjątkowy i ważny wpływ" na wyniki edukacji ich dzieci. 

Badanie wykazało, że większe zaangażowanie ojców przed pójściem dziecka do szkoły podstawowej daje dzieciom przewagę edukacyjną w pierwszym roku nauki, podczas gdy większe zaangażowanie w wieku pięciu lat pomaga zwiększyć osiągnięcia na kluczowym etapie w wieku siedmiu lat. Efekt ten jest nieco bardziej wyraźny w przypadku matematyki. 

W badaniu, które zostało sfinansowane przez Economic and Social Research Council, dokonano rozróżnienia między wpływem matek i ojców. Podczas gdy zaangażowanie ojców miało wpływ na osiągnięcia edukacyjne, matki miały większy wpływ na zachowania emocjonalne i społeczne. 

Badanie zaleca, aby ojcowie każdego tygodnia poświęcali jak najwięcej czasu na angażowanie się w zabawy i zajęcia edukacyjne ze swoimi dziećmi. "Angażowanie się w wiele rodzajów zajęć kilka razy w tygodniu, nawet jeśli tylko przez krótki czas, pomaga wzbogacić rozwój poznawczy i językowy dziecka", podsumowano w badaniu. "Już zaledwie 10 minut dziennie może mieć korzystny wpływ". 

Zaleca się również, aby szkoły i placówki wczesnej edukacji rutynowo pobierały dane kontaktowe obojga rodziców, jeśli to możliwe, i opracowywały pozytywne strategie angażowania ojców. Sugeruje, że inspektorat szkolny Ofsted powinien rozważyć zaangażowanie ojców w inspekcje. 

Dr Helen Norman, pracownik naukowy w szkole biznesu Uniwersytetu w Leeds, która kierowała badaniami, powiedziała: "Matki nadal mają tendencję do przyjmowania roli głównego opiekuna, a zatem mają też tendencję do sprawowania największej opieki nad dziećmi, ale jeśli ojcowie również aktywnie angażują się w opiekę nad dziećmi, znacznie zwiększa to prawdopodobieństwo uzyskania przez dzieci lepszych ocen w szkole podstawowej. Właśnie dlatego zachęcanie i wspieranie ojców do dzielenia się opieką nad dziećmi z matką, od wczesnego etapu życia dziecka, ma kluczowe znaczenie". 

Badanie, opublikowane w środę, opiera się na reprezentatywnej próbie prawie 5000 gospodarstw domowych z matkami i ojcami w Anglii, pochodzących z Millennium Cohort Study (w którym zebrano dane dotyczące dzieci urodzonych w latach 2000-2002), które zostały powiązane z oficjalnymi danymi edukacyjnymi dzieci z profilu wczesnego etapu edukacyjnego w wieku pięciu lat oraz krajowej bazy danych uczniów w wieku siedmiu lat. 

Zaangażowanie ojców miało pozytywny wpływ na osiągnięcia dziecka, niezależnie od jego płci, pochodzenia etnicznego, wieku w roku szklonym czy dochodu gospodarstwa domowego. Badanie potwierdziło jednak znaczący szkodliwy wpływ ubóstwa na osiągnięcia edukacyjne. 

Helen Dodd, profesor psychologii dziecięcej w Exeter Medical School, powiedziała: "To solidny kawałek badań, pokazujący znaczenie zaangażowania rodziców w rozwój dzieci. Szczególnie interesujące jest to, że stwierdzono, że zaangażowanie ojców i matek może być powiązane z różnymi wynikami dla dzieci, przy czym zaangażowanie ojców było szczególnie powiązane z ogólnymi wynikami edukacyjnymi, podczas gdy zaangażowanie matek było ściślej powiązane z ogólnym samopoczuciem, uwagą, zdrowiem psychicznym i umiejętnościami społecznymi. 

"Może to odzwierciedlać różne sposoby, w jakie matki i ojcowie mogą bawić się i wchodzić w interakcje ze swoimi dziećmi w ramach tradycyjnych ról rodzicielskich w heteroseksualnych rodzinach z dwoma rodzicami. Służy to podkreśleniu ważnej roli, jaką odgrywają ojcowie. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że dzieci odnoszą korzyści, gdy ich rodzice angażują się w tego typu zabawne, kreatywne zajęcia z dzieckiem niezależnie od struktury rodziny". 

Andrew Gwynne, przewodniczący parlamentarnej grupy ds. ojcostwa, powiedział: "Badanie to pokazuje, że nawet niewielkie zmiany w tym, co robią ojcowie oraz w tym, jak szkoły i placówki wczesnoszkolne angażują się w kontakty z rodzicami, mogą mieć trwały wpływ na naukę dzieci. To absolutnie kluczowe, by nie umniejszać tutaj wpływowi ojców". 

Dział: Dzieci

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE