Pokaz mody Haute Couture wiosna/lato 2025 marki Dior przywoływał motywy z dzieciństwa. Zdjęcie: Victor Virgile/Gamma-Rapho/Getty Images
Haute couture to zagadka dla większości. Dostępna tylko dla wybranych (szacuje się, że tylko kilka tysięcy osób na całym świecie) z powodu niewiarygodnie wysokich cen, które takie niezwykłe projekty osiągają, projektanci mody biorący udział w tym ekskluzywnym wydarzeniu w Paryżu muszą spełnić surowe kryteria, aby zostać zatwierdzonymi przez Fédération de la Haute Couture et de la Mode, francuski organ zarządzający modą.
Po odbywającym się wcześniej Tygodniu Mody Męskiej, podczas którego prezentowane są projekty prêt-à-porter, pokazy haute couture mają zupełnie inne zadanie. Te projekty nie są przeznaczone do noszenia na co dzień i nie można ich po prostu kupić w sklepach (klienci haute couture składają bezpośrednie zamówienia i odbywają prywatne przymiarki). Z tego powodu projekty te są często bardziej eksperymentalne niż komercyjne, a także ukazują wyjątkowy kunszt rzemieślniczy.
Najważniejsze momenty

Podczas pokazu Chanel Haute Couture wiosna/lato 2025 modelki przechadzały się po wybiegu w kształcie logo marki z podwójnym C. Zdjęcie: Teresa Suarez/EPA-EFE/Shutterstock
Tydzień pełen był chwil celebracji, w tym 110-lecia Chanel w haute couture. Kolekcja, zaprezentowana w Grand Palais na wybiegu w kształcie skrzyżowanego C utworzonego przez dwie monumentalne schody, odzwierciedlającego podwójne C logo domu mody, została zaprojektowana przez studio podczas oczekiwania na przybycie nowego projektanta Matthieu Blazy’ego, który ma dołączyć do marki do kwietnia 2025 roku.

Odcienie różu i fioletu na bogato haftowanych tweedach. Zdjęcie: Teresa Suarez/EPA-EFE/Shutterstock

Powiewające peleryny stanowiły świeże spojrzenie na klasyczne kody Chanel. Zdjęcie: Shutterstock
Przycięte spódnice z bogato haftowanego tweedu, zdobione obszycia i linie ramion, miękkie jedwabne sukienki koszulowe i peleryny z zapięciem na kokardę stanowiły świeże spojrzenie na klasyczne kody francuskiego domu mody.

Pokaz Armani Privé Haute Couture wiosna/lato 2025 uświetnił 20-lecie istnienia marki. Zdjęcie: Julien De Rosa/AFP/Getty Images
Innym wielkim jubileuszem, który został uczczony, była 20. rocznica linii haute couture Giorgio Armaniego, Armani Privé, z kolekcją, która eksplorowała tematy światła i blasku. Tytułowana „Lumières” (fr. „światło” i „oświecenie”), pokaz 90-letniego projektanta odbył się w nowo nabytym Palazzo Armani w 8. dzielnicy Paryża, luksusowej prywatnej rezydencji z pozłacanymi moldingami i marmurowymi schodami.

Na pokazie Armani Privé Haute Couture wiosna/lato 2025 nie zabrakło błyszczących garniturów z koralikami i sukni wysadzanych kryształkami. Zdjęcie: Pascal Le Segretain/Getty Images

Olśniewające nakrycia głowy inspirowane rokiem 1920. Zdjęcie: Victor Virgile/Gamma-Rapho/Getty Images
Kolekcja, składająca się z 94 kreacji, w tym koronkowych garniturów, eleganckich peplum, jedwabnych kurtek Mao, wieczorowych sukienek zdobionych kryształami i inspirowanych latami 20. XX wieku nakryć głowy, nawiązywała do ikonicznych momentów jego kariery, tworząc dialog między glamour zarówno współczesnym, jak i odległym. Jeśli chodzi o pracę Armaniego, diabeł tkwi w szczegółach.
Cierpliwość to luksus
Dla Alessandro Michele, projektanta Valentino, luksus oznacza poświęcenie czasu, jak wyjaśnił za kulisami po zaprezentowaniu swojej pierwszej kolekcji haute couture dla włoskiej marki. Pod jego przewodnictwem kreatywnym, Valentino teraz organizuje jeden pokaz haute couture rocznie, zamiast typowych dwóch. Michele porównał doświadczenie haute couture do rytuału, opisując proces jako pracę wymagającą cierpliwości.

Pierwszy pokaz mody Valentino pod kierownictwem Alessandro Michele oferował obszerne suknie. Zdjęcie: Courtesy Valentino

Ukłon w stronę Ancien Régime, porządku społecznego i politycznego, który istniał we Francji od późnego średniowiecza do rewolucji francuskiej. Zdjęcie: Courtesy Valentino
Pokaz odbył się w Palais Brongniart, byłej giełdzie paryskiej, a każde z modeli miało za sobą wyświetlony numer, co było nawiązaniem do wczesnych prezentacji haute couture, kiedy modelki nosiły karty z numerami swoich looków. Suknia z crinoliną w stylu Harlekina, moiré ottomańskie spodnie, bolero w popielatym czerwonym kolorze, koronkowe kołnierze i inne nawiązania do Ancien Régime, porządku społecznego i politycznego we Francji od późnego średniowiecza aż do Rewolucji Francuskiej, płynnie się połączyły, podkreślając zdolność Michele do splatania różnych gatunków i epok.
Wśród inspiracji Michele znajdowały się czarna komedio-drama Stanleya Kubricka z 1975 roku Barry Lyndon, powieść Virginii Woolf z 1928 roku Orlando oraz antologia literacka Umberto Eco z 2009 roku The Infinity of Lists. Projektant podkreślił także swoje zamiłowanie do koncepcji list, które stanowiły punkt wyjścia w procesie twórczym kolekcji. „Tworzenie ręcznie robionej sukni jest jak tworzenie niekończącej się listy, z wieloma elementami składającymi się na ten mozaikowy obraz” powiedział.

Valentino organizuje teraz jeden pokaz couture rocznie, zamiast typowych dwóch. Zdjęcie: Daniele Venturelli/Getty Images
Inspiracja przybrała również fizyczną formę na wybiegu, gdzie na gigantycznym ekranie przewijała się lista niepowiązanych ze sobą słów, takich jak „Sigmund Freud”, „crêpe-de-chine” i „Bloody Mary”, nawiązujących do każdego z modeli.
Ideały kobiecości
Krynoliny pojawiły się również na wybiegu Dior. Pokaz, który odbył się w Musée Rodin na Lewym Brzegu, był czymś w rodzaju hitu, w którym wzięły udział gwiazdy, w tym Pamela Anderson, Venus Williams i Jenna Ortega, która siedziała w pierwszym rzędzie

Modelki Dior nosiły krynoliny z rafii i koronki, podczas gdy inne miały haftowane motyle i ważki, które wyglądały jak nadający się do noszenia ogród. Delphine Achard/WWD/Getty Images
Niektóre modelki nosiły krynoliny z rafii i koronki; inne miały haftowane motyle i ważki, które wyglądały jak nadający się do noszenia ogród. Naturalne materiały, takie jak słoma, zostały utkane ze złotem w broderie anglaise. Przywołując na myśl Alicję w Krainie Czarów, kolekcja zawierała również kompozycje kwiatowe, które zostały wplecione we włosy modelek i tkaniny ubrań.

Zainspirowana momentami przejściowymi między dzieciństwem a dorosłością, projektantka Dior Maria Grazia Chiuri starała się włączyć do swojego pokazu zabawne detale. Zdjęcie: Courtesy Dior
Trapezowe linie - po raz pierwszy wprowadzone w Dior w 1958 roku przez ówczesnego projektanta Yves Saint Laurenta, który starał się, aby kobiety wyglądały seksownie bez konieczności podkreślania szczupłej talii - również powróciły. Dyrektor kreatywna Dior, Maria Grazia Chiuri, powiedziała, że jej inspiracją było „przejście między dzieciństwem a dorosłością i to, jak ten moment jest reprezentowany przez transformację tego, co nosimy”.

Pokaz Schiaparelli Haute Couture wiosna/lato 2025 prezentował dramatyczne stylizacje Alex Consani. Zdjęcie: Courtesy Schiaparelli

Kendall Jenner. Zdjęcie: Courtesy Schiaparelli
U Schiaparelli projektant Daniel Roseberry zaprezentował kontrastową wizję kobiecości, prezentując sylwetki z niezwykle wyszczuplonymi taliami. Dramatyczna koronkowa suknia w odcieniu nude z haftami w stylu Chinoiserie, noszona przez Kendall Jenner, podkreślała wyraźnie kształt klepsydry. Alex Consani, który w ubiegłym roku został pierwszą transpłciową modelką roku, wystąpiła w długim, puchowym płaszczu z piórami, sięgającym ziemi.
Dla Roseberry'ego kolekcja była hołdem dla przeszłości, ponieważ czerpał inspirację od pioniera haute couture Charlesa Fredericka Wortha. Celem, jak podano w notatkach do pokazu, było „stworzenie czegoś, co czuje się nowością, ponieważ jest stare” – uchwycenie ciągłej miłości mody do archiwalnych ubrań i wzrostu popularności vintage jako symbolu luksusowego statusu.

Na pokazie Haute Couture Dior wiosna/lato 2025 w pierwszym rzędzie zasiadły takie gwiazdy jak Elizabeth Debicki, Naomi Scott, Pamela Anderson, Alexandra Daddario i Nadia Tereszkiewicz. Dave Benett/WireImage/Getty Images

Pokaz haute couture Julie de Libran na wiosnę/lato 2025 był zakorzeniony w średniowiecznej fantazji. Zdjęcie: Oleg Covian/Courtesy Julie de Libran

Wiele tekstur, takich jak frędzle. Zdjęcie: Oleg Covian/Courtesy Julie de Libran

Pokaz Gaurava Gupty Haute Couture na sezon wiosna/lato 2025 jest inspirowany podróżą, którą dzielił ze swoją żoną po niedawnym traumatycznym wypadku w pożarze. Zdjęcie: Richard Bord/Getty Images

W swojej kolekcji Gaurav Gupta starał się pokazać uzdrawiającą podróż swojej żony po wypadku, używając kolorów oparzeń i siniaków, takich jak czarny, ciemnofioletowy i niebieski. Zdjęcie: Victor Virgile/Gamma-Rapho/Getty Images

Inauguracyjny pokaz mody Kevina Germaniera prezentował techniki upcyklingu, z których znany jest projektant. Zdjęcie: Dominique Charriau/WireImage/Getty Images

Zarówno odzież, jak i akcesoria, takie jak obuwie. Zdjęcie: Dominique Charriau/WireImage/Getty Images

Germanier stworzył swoje stylizacje Haute Couture na sezon wiosna/lato 2025 przy użyciu materiałów pochodzących z takich krajów jak Brazylia i Indie. Zdjęcie: Dominique Charriau/WireImage/Getty Images

Ludovic De St Sernin był gościnnym projektantem na pokazie Jean Paul Gaultier Wiosna/Lato 2025 Couture. Zdjęcie: Yannis Vlamos/Courtesy Jean Paul Gaultier

Zwykły zmysłowy styl sukni z odkrytymi ramionami. Zdjęcie: Yannis Vlamos/Courtesy Jean Paul Gaultier

Projektant mody Giorgio Armani świętował swój wielki kamień milowy, kłaniając się modelce pod koniec pokazu. Zdjęcie: Estrop/Getty Images