2025-02-19 09:30:55 JPM redakcja1 K

„Chcemy nowości, chcemy transformacji": Amerykańska gwiazda mody Christopher John Rogers o walce z „cichym luksusem”

Odważne projekty Christophera Johna Rogersa, nowej gwiazdy amerykańskiej mody, noszone są przez znane osoby, takie jak Zendaya i Gigi Hadid. Za kulisami swojego pokazu podczas nowojorskiego Fashion Week Show, opowiada o stylu, hierarchii i ubraniach jako „narzędziu nadziei”.

Zdjęcie: Serenity Strull/ BBC

Łączenie kropek między przeszłością a przyszłością nowojorskiej mody może zacząć się od prawdziwych kropek. Są wielkości dna butelki i koloru cukierków Skittles - pomarańczowe, limonkowe, wiśniowe, winogronowe - i otaczają krawędzie kurtek, sukienek i gorsetów. Anne Hathaway nosiła kropki. Zendaya nosiła kropki. Gigi Hadid nosiła kropki. Podczas parady Macy's z okazji Święta Dziękczynienia w 2024 r. kropki zostały wyemitowane do domów 23,6 miliona Amerykanów i były noszone przez gwiazdę teatru Cole'a Escola, podczas jazdy na olbrzymiej platformie w kształcie flaminga.


Amerykański projektant zaprezentował właśnie swoją najnowszą kolekcję podczas  Nowojorskiego Tygodnia Mody (Christopher John Rogers). Zdjęcie: Christopher John Rogers

Motyw ten został zaprojektowany przez 32-letniego Christophera Johna Rogersa, amerykańskiego projektanta mody, którego mentorką jest ikona stylu Diane von Furstenberg, a jego rodzinnym stanem jest Luizjana. Absolwent Savannah College of Art and Design, Rogers szybko staje się nowym przywódcą amerykańskiego stylu, dzięki unikalnemu połączeniu koloru z silnym opanowaniem dopasowanej, trwałej elegancji.

Tworząc spodnie z włoskiej wełny w kolorze połyskującego różowego złota i koktajlowe sukienki w odważnej kreskówkowej czerwieni, Rogers i jego wieloletnia partnerka biznesowa Christina Ripley przeprowadzają jedwabno-merynowy atak na „cichy luksus”, de-facto modowy uniform stonowanych beżowych kaszmirowych płaszczy i pudełkowych anonimowych czarnych torebek, spopularyzowanych przez fikcyjnych tytanów w serialu telewizyjnym Sukcesja oraz przez ostre, dyskretne nowojorskie marki, takie jak The Row i Khaite. 

“Staram się spłaszczyć niektóre hierarchie w moich projektach - jak możemy pomóc większej liczbie osób poczuć, że należą, ale także, że można się wyróżniać?” - Christopher John Rogers.“

“Swoimi projektami staram się spłaszczyć pewne hierarchie” - mówi Rogers za kulisami swojego pokazu podczas nowojorskiego Tygodnia Mody. Wieloletnia liderka Vogue'a Anna Wintour i aktorka Keke Palmer siedzą w pierwszym rzędzie - znak ich zaangażowania w projektanta, biorąc pod uwagę, że pokaz odbył się w dawnej fabryce ryb w przemysłowej i odległej stoczni Navy Yard na Brooklynie. „Jak możemy pomóc większej liczbie ludzi poczuć, że przynależą, ale także, że można się wyróżniać? Amerykańska moda znajduje się obecnie w stanie ciągłych zmian” - powiedział BBC projektant. „Chcemy nowości; chcemy transformacji. Ale musimy być chętni do wypróbowania świeżych podejść. Musimy sprawić, by ludzie znów byli podekscytowani ubieraniem się, używaniem ubrań jako narzędzia nadziei... Nawet jeśli nosisz je tylko po to, by iść ulicą na kawę”. 


Projektant Christopher John Rogers i aktorka Sarah Pidgeon biorą udział w Met Gala 2024 Zdjęcie: Getty Images

Odważne, ale precyzyjne kurtki i sukienki Rogersa sprawiły, że projektant stał się wyróżniającym się sprzedawcą w butikach i platformach, takich jak Bergdorf Goodman, Neiman Marcus i Net-a-Porter. Sprawiły również, że wschodząca gwiazda mody stała się czymś w rodzaju anomalii: obok współczesnych, takich jak Sergio Hudson i Aurora James z Brother Vellies, Rogers jest jednym z zaledwie kilku czarnoskórych amerykańskich projektantów mody sprzedawanych w głównych luksusowych butikach.

„W pewnym sensie nienawidzę tego, że muszę o tym mówić” - mówi Rogers. „Mam na myśli, że jestem zaszczycony odpowiedzialnością i możliwością bycia teraz czarnoskórym projektantem. Ale fakt, że jako branża wciąż borykamy się z brakiem reprezentacji, jest czasami trudny. Dla mnie osobiście oznacza to, że czuję presję bycia „idealnym”. Ale jestem człowiekiem! Nie jestem idealny! I jestem teraz w momencie, w której zastanawiam się, gdzie kończy się presja, a zaczyna ekscytacja”. Aby zbadać to napięcie, Rogers nazywa swoją nową kolekcję „Exhale” i podwaja swój etos wstrząsających czarnych sukienek imprezowych i brązowych garniturów z Wall Street z akcentami bzu, zieleni rozmarynu i różu flaminga. „Niektórzy ludzie nigdy tego nie zrozumieją”, wzrusza ramionami Rogers. „Ale sklepy, a na pewno fani, widzą, że wiele osób to rozumie”.

„Mocny, radosny, przystępny
Sukces Rogersa rozpoczął się siedem lat temu, kiedy projektant wypuścił swoją pierwszą kolekcję o tej samej nazwie z małego studia Chinatown na Manhattanie. Początkowo pracował jako kelner, aby pozwolić sobie na luksusowe tkaniny potrzebne do jego 25 stylizacji, ale szybko został zatrudniony przez amerykańską projektantkę Rosie Assoulin, a następnie przez brytyjskiego projektanta Jonathana Saundersa i samą Von Furstenberg. „Naprawdę przypisuję swój sukces niezwykle ciężkiej pracy, jak nie szalenie ciężkiej pracy” - śmieje się. „Ale także naprawdę wierzę, że bycie miłą i życzliwą osobą to jedyny sposób na pracę w modzie. Pozbycie się ego i uświadomienie sobie, że praca zespołowa jest jedyną drogą, dlatego właśnie teraz wygrywamy”.

“Cukierkowe dzianiny i sukienki Rogers stały się ulubionymi ubraniami gwiazd takich jak Gwyneth Paltrow i Rihanna.”

Mówi wprost. W 2019 roku Rogers zdobył prestiżową nagrodę CFDA Vogue Fashion Fund Award, która zasiliła jego rodzącą się markę kwotą 400 000 dolarów; w 2021 roku pokonał uznane ikony branży, takie jak Marc Jacobs i Gabriela Hearst, zdobywając nagrodę CFDA Womenswear Designer of the Year, a także zdobył prestiżową nominację do nagrody LVMH od luksusowego konglomeratu w Paryżu.


Jodie Turner-Smith jest jedną z gwiazd, które nosiły kreacje Rogers na czerwonym dywanie. Zdjęcie: Getty Images

Ale wyróżnienia branżowe to tylko połowa modowej układanki: prawdziwym celem jest skłonienie ludzi do kupowania twoich rzeczy. Na tym froncie Rogers również robi szybki biznes, dzięki swojemu zrozumieniu hybrydowych norm stylu biurowego. W szczytowym okresie pandemii dzianiny Rogersa w cukierkowych kolorach i rozkloszowane sukienki swetrowe stały się ulubionymi pozami gwiazd, takich jak Gwyneth Paltrow i Rihanna. W październiku ubiegłego roku nawiązał swoją pierwszą współpracę z J Crew, w tym 40 sztuk dla dorosłych i osiem dla dzieci. Zarówno w swojej głównej kolekcji, jak i w szerokim asortymencie ulicznym, oferuje rozszerzone rozmiary, aby objąć jak najwięcej potencjalnych kupujących.

„Każdy chce ekscytującej sukienki, która faktycznie pasuje do jego ciała” - mówi Nikki Ogunnaike, redaktor naczelna Marie Claire, która prezentowała projekty Rogers w magazynie, a także w swoim biuletynie zakupowym Self Checkout. Ogunnaike twierdzi, że „zaskakujący” sukces Rogersa jest w rzeczywistości ukłonem w stronę amerykańskich kupujących, którzy nie mieszkają w Nowym Jorku czy Los Angeles, gdzie amerykańska moda generalnie odgrywa większość swoich gambitów. „Tak naprawdę nie mieliśmy czarnoskórego amerykańskiego projektanta mody, który pochodzi z amerykańskiego Południa i który wykorzystuje tę kulturę do kształtowania swojego punktu widzenia w tak silny, radosny i przystępny sposób” - mówi BBC. Najbardziej oczywista reinterpretacja południowoamerykańskiego motywu przez Rogersa - sukienka w kratę w kolorze fuksji o dzwonkowatej sylwetce, która wygląda jak odzyskana, ponownie wyszkolona spódnica z obręczy - jest teraz częścią stałej kolekcji w Metropolitalnym Muzeum Sztuki w Nowym Jorku.


Wielokrotnie nagradzane projekty Rogersa były chwalone za elegancję, śmiałość i dostępność Zdjęcie: Getty Images

„To, co robi z mocnymi, żywymi, niemal wyzywającymi kolorami i bardziej formalnymi, strojnymi sylwetkami, jest naprawdę ważne z kulturowego punktu widzenia” - mówi Ogunnaike. „Ale to ma znaczenie tylko dlatego, że tak naprawdę chcemy nosić te ubrania. Są takie zabawne. Tak wiele osób wygląda w nich świetnie i nosi je na swój własny sposób. On chce, abyś dobrze się bawił w swoim życiu. On to rozumie!”

Keke Palmer, aktorka, która siedziała w pierwszym rzędzie na pokazie Rogersa w białej sukni z peplumu i niebieskim płaszczu z piór projektanta, zgadza się z tym. „To jest glamour!” wykrzyknęła o swoim wyglądzie na czerwonym dywanie, gdy wokół niej rozbłysły flesze. “ Jest na czasie, on jest na czasie”.

Dział: Moda

Autor:
Faran Krentcil | Tłumaczenie Dominika Brzyska — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/culture/article/20250213-us-fashion-star-christopher-john-rogers-on-fighting-against-quiet-luxury

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE