Zdjęcie: OKrasyuk/Getty/iStockphoto
W mediach społecznościowych fani mody promują ideę cyfrowego śledzenia tego, co noszą każdego dnia przez następne 12 miesięcy, aby odkryć, jak często noszą każdy element odzieży, który posiadają, a tym samym spowolnić konsumpcję i zaoszczędzić pieniądze.
Niektórzy przesyłają codzienne lustrzane selfie do mediów społecznościowych i wymieniają każdy element, który mają na sobie. Inni przeprowadzają inwentaryzację garderoby, tworząc szczegółowe arkusze kalkulacyjne, które dzielą przedmioty na koszt zużycia.
Aplikacje, które pozwalają użytkownikom tworzyć własną wirtualną garderobę poprzez przesyłanie zdjęć ich istniejących ubrań i akcesoriów, również odnotowują wzrost popularności. Rzecznik prasowy Whering twierdzi, że w ciągu pierwszych czterech dni stycznia odnotowano 34-procentowy wzrost liczby przesyłanych przez użytkowników zdjęć, przy czym w samym tylko styczniu przesłano ponad 600 000 pozycji.
Trend śledzenia garderoby jest prowadzony przez zwolenników zrównoważonego rozwoju, takich jak pisarka Aja Barber. ,,Inspiruje mnie to do noszenia całej mojej garderoby" - mówi. ,,Zachęca mnie do wypróbowywania nowych zestawów i katalogowania podróży, a także mówi mi, jak często noszę określone przedmioty".
W zeszłym tygodniu Laura Reilly, założycielka newslettera zakupowego Magasin, opublikowała listę wszystkiego, co kupiła w 2023 roku, wraz z towarzyszącą jej analizą kosztów użytkowania. Torebka Bottega Veneta pierwotnie kupiona za ponad 1000 funtów kosztowała około 14 funtów za użycie, podczas gdy czarny podkoszulek od Gap kosztował średnio około 14 pensów za zużycie.
Na TikToku wyzwanie o nazwie ,,75-day hard style challenge" stało się popularne, a hashtag zgromadził ponad 390 000 wyświetleń w ciągu pierwszych pięciu dni. Wymyślone przez Mandy Lee, nowojorską analityczkę mody, jest modową wariacją na temat popularnego wyzwania fitness. Jednak zamiast ćwiczyć przez 75 kolejnych dni, Lee poprosiła uczestników o dokumentowanie swojego wyglądu każdego dnia i nie kupowanie niczego nowego.
Tego typu śledzenie trendów oznacza zmianę w zachowaniu konsumentów, ponieważ wiele kohort, w tym osoby w wieku od 12 do 27 lat, szuka alternatywy dla szybkiej mody. Nawyki te obejmują świadome zakupy w sklepach z używaną odzieżą, a nie, powiedzmy, pokazywanie zakupów od sprzedawców detalicznych, takich jak Shein, który każdego dnia umieszcza na swojej stronie średnio 10 000 produktów.
Zamiast tego trend śledzenia obejmuje inne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, takie jak ,,no buy January" i ,,30 wears", które sugerują noszenie ubrania co najmniej 30 razy, aby uzasadnić jego wpływ na środowisko.
Dla Hannah Rochell, założycielki slowette.com, strony internetowej poświęconej zrównoważonemu stylowi, która wcześniej wzięła udział w rocznym zakazie zakupów, codzienne śledzenie jest sposobem na zapewnienie, że stare nawyki nie powrócą. ,,Pomaga mi to zrozumieć rodzaj ubrań, które noszę. Używam go, jako sposobu na zresetowanie się i przypomnienie sobie, że mam już wystarczająco dużo ubrań".
Uczestnicy wyzwania Lee to zarówno nastolatkowie, jak i emeryci. ,,Stylu nie da się kupić" - mówi Lee. ,,Dla wielu osób stukanie w ,,dodaj do koszyka'' stało się nawykiem podczas przewijania. To wyzwanie pomaga przerwać ten cykl i zamiast tego skupić się i docenić to, co już masz".