2025-02-17 23:12:22 JPM redakcja1 K

Jak ten „odpychający” kolor przyćmił internet i nie tylko

Szlamowo-zielony odcień z przebojowego albumu Charli XCX „Brat” ocienia wszystko, od alertów MTA po kampanie polityczne.

Zdjęcie: Charli XCX

CNN  Specyficzny odcień siateczkowego chartreuse stał się kolorem definiującym lato 2024 roku. Podobnie jak bańka wiadomości tekstowych wysyłanych z iPhone'a, ten żywy odcień znajduje się gdzieś pomiędzy 360 a 375 na karcie kolorów Pantone. Jest to oczywiście Brat green.

Teraz jest synonimem brytyjskiej gwiazdy pop Charli XCX, której album studyjny znalazł się na szczycie listy przebojów, a wpływ kulturowy zieleni „Brat” nie zna granic. W zeszłym tygodniu oficjalne konto X Metropolitan Transportation Authority w Nowym Jorku ostrzegało osoby dojeżdżające do pracy o naprawach pociągów za pomocą zielonej grafiki „Brat”. 65-letni aktor Kyle McLachlan, zdobywca Złotego Globu, opublikował „nieoficjalny teledysk”, w którym synchronizuje swoje usta z utworem z albumu we fluorescencyjnej zielonej koszuli.

Wkradł się nawet do wszechświata wiceprezydent Kamali Harris. Po tym, jak prezydent Joe Biden ogłosił, że nie będzie już ubiegał się o reelekcję i zamiast tego poprze Kamalę Harris, Charli XCX zabrała się do X, aby zaoferować własną pieczęć aprobaty, ogłaszając: „Kamala JEST bachorem”. Szybko pojawiły się memy, a także niemożliwie szybkie koszulki z nazwiskiem Harris wydrukowanym w stylu okładki albumu „Brat”. Nawet oficjalne konto szybkiego reagowania wiceprezydenta na X, @kamalahq, jest teraz zwieńczone banerem w stylu „Brat”.

Zdjęcie: CNN | Konto X szybkiego reagowania wiceprezydent Kamali Harris zostało przemianowane na baner w stylu „Brat”. CNN

Brat girl summer

Hasztag #Bratsummer został oznaczony w ponad 40 000 filmów na TikTok i 12 000 postów na Instagramie. Według Google Trends, od pierwszego tygodnia czerwca termin ten stale rośnie na całym świecie. Google przewiduje nawet, że wyszukiwania „Brat summer” osiągną maksymalną popularność w tym tygodniu.

Termin „Brat girl summer” można najlepiej rozumieć jako okrzyk bojowy – jednoczący wszystkich hedonistów, miłośników zabawy i „365 Party Girls”. W zeszłym miesiącu Charli XCX nakreśliła BBC składniki lata Brat girl, wymieniając „paczkę papierosów, zapalniczkę Bic i biały top na ramiączkach bez stanika”. Niektórzy mogą uznać Kamalę Harris za pierwszą czarnoskórą kobietę i pierwszą Amerykankę azjatyckiego pochodzenia, która stanęła na czele dużej partii jako Brat, ponieważ jest to przełamywanie granic, kobiecość i intersekcjonalność. U podstaw kultury Brat leży nieuporządkowana, niedoskonała samoakceptacja – i jest to obecnie najłatwiejszy sposób na zaangażowanie grupy demograficznej poniżej 30 roku życia.

Zdjęcie: Katja Ogrin/Redferns/Getty Images | Od lewej do prawej, Troye Sivan i Charli XCX na scenie na tle zielonej ściany LED „Brat” podczas występu w OVO Arena Wembley 27 czerwca 2024 r. w Londynie. 

W rezultacie tygodnie stały się zalane jaskrawą zielenią i to szybko. „Kiedyś było tak, że marki wybierały kolor, ale potem mijały lata, zanim ktoś skojarzył ten kolor z twoją marką” – powiedziała Sunita Yeomans, liderka kursu Graphic Branding and Identity w London College of Communication, w wywiadzie wideo. Yeoman uważa, że Charli XCX udało się przyspieszyć ten proces ze „spektakularnym” sukcesem. Niedawno zauważyła, że jej koleżanka nieumyślnie ubrała się na zielono podczas spotkania zarządu galerii sztuki. „Pomyślałam: 'O mój Boże, ona nawet nie zdaje sobie sprawy, że nosi ten kolor'. Zaczęłam się zastanawiać, kiedy ludzie nawet nie zdają sobie sprawy, że coś popierają”.

To nie pierwsze lato, które zostało oznaczone kolorami przez popkulturę; to już drugie z rzędu. Dwa lata temu widzowie na całym świecie nosili różowe stylizacje Barbie, aby zobaczyć bijący rekordy film Barbie Grety Gerwig, a także trafili na czerwone dywany i zacienione teledyski, w tym różowe tło wymarzonego domu Ice Spice w Princess Diana. Wyszukiwania „Barbie pink” na Pinterest zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Wielkiej Brytanii wzrosły o 100% w 2023 r. w porównaniu z 2024 r., a wyszukiwarka modowa Lyst uznała różowy za trend roku w 2022 r., dzięki 416% wzrostowi wyszukiwań gorących różowych ubrań.

Zdjęcie: Pascal Le Segretain/Getty Images Europe/Getty Images | (Po lewej) „Pink PP” został stworzony przez Pantone na potrzeby pokazu Valentino jesień-zima 2023 w marcu 2022 roku. | (Po prawej) Pierpaolo Piccioli chciał, aby obserwatorzy w końcu stali się ślepi na odcień i zamiast tego skupili się na sylwetce i fakturze ubrań.
Zdjęcia: Stephanie Keith/Getty Images | Na premierę filmu „Barbie” Grety Gerwig widzowie na całym świecie ubrali się w charakterystyczny, gorący odcień różu. Tutaj, w Nowym Jorku 21 lipca 2023 roku, fani przybyli do teatru w pasujących różowych sukienkach Barbie

Ale co składa się na stworzenie odcienia definiującego epokę? „Kolor to język” – powiedziała Laurie Pressman, wiceprezes Pantone. „Podążamy za kolorem, a nasz związek z kolorem często dzieje się poza naszą świadomością”.

Autorytet w dziedzinie kolorów był częściowo odpowiedzialny za światową dominację różu Barbie na wiele miesięcy przed premierą filmu. Na jesienno-zimowym wybiegu Valentino w marcu 2022 roku Pressman i jej zespół współpracowali z Pier PaoloPiccioli, ówczesnym dyrektorem kreatywnym domu mody, nad odcieniem „Pink PP” (potocznie znanym jako „Valentino pink”) – jedynym kolorem użytym w kolekcji. Stał się on odcieniem du jour: Florence Pugh trafiła na pierwsze strony gazet w prześwitującej tiulowej sukience Valentino Pink na pokazie haute couture marki w lipcu 2024; podczas gdy na początku roku nie jedna, ale trzy gwiazdy przybyły na galę Met ubrane w ten odcień.

„(Piccioli) chciał, aby ten (kolor) był kulturowym kamieniem milowym” – powiedział Pressman w wywiadzie wideo dla CNN, dodając, że „chodzi o bycie odważnym i wyróżnianie się”. I jako siostrzany odcień czerwieni, podkreśliła, że rozszerzył dziedzictwo marki o kolor Rosso Valentino.

Chociaż Pantone był również tym, który ustandaryzował 219C – lepiej znany jako różowy Barbie – w latach 90-tych, Pressman twierdzi, że przypadkowe nakładanie się różu Valentino z machiną marketingową Barbie było „całkowitym zbiegiem okoliczności”. Ponadto oba odcienie różnią się od siebie, a róż Barbie jest „nieco bardziej neonowy” – powiedziała.

Budowanie „Bratosfery”

Chociaż róż Barbie ma długą i bogatą historię, zieleń Brat dopiero wkracza na scenę. Została stworzona przez studio projektowe Special Offer Inc., które spędziło miesiące na dyskusjach nad odcieniem, ostatecznie wybierając zieleń Brat spośród około 500 opcji – jak podaje założyciel Brent David Freaney.

„Charli dokładnie wiedziała, czego chce, prawdopodobnie jeszcze zanim się z nami skontaktowała” – powiedział Freaney w rozmowie telefonicznej z CNN. „Spędziliśmy miesiące, rozmawiając o kolorach i ich znaczeniach. ‘Co oznacza ten odcień zieleni w porównaniu z tamtym? Jakie są jego konotacje?’” Podczas spacerów po Nowym Jorku Freaney zatrzymywał się, aby robić zdjęcia każdemu zielonemu obiektowi, który mógłby pasować do „bratosfery” – terminu wymyślonego przez samą Charli XCX. „Potem przenosiłem te zdjęcia do komputera, używałem narzędzia pipety w Photoshopie, aby wyodrębnić tę zieleń i prezentować ją. Mówiłem: ‘Widziałem ten zielony pachołek drogowy. Co o tym sądzimy?’”

Zdjęcie: @accidentallybrat/Instagram | Fani w mediach społecznościowych dokumentują zielony odcień na wolności. 

Dla Yeoman nauka o kolorze kradnącym lato sprowadza się głównie do tego, jak odcień działa online i IRL. „Jeśli spojrzysz na zieleń Brat na ekranie, to będzie to zing” – powiedziała. „Róż Barbie robi to samo. Chodzi o znalezienie odcienia, który działa zarówno, gdy jest podświetlony na ekranie, jak i w prawdziwym życiu”.

Freaney mówi, że nie chcieli odcienia, który wydawałby się konwencjonalny. „Wiedzieliśmy, że nie chcemy ciemniejszej zieleni ani miętowej zieleni” – powiedział CNN. „Chcieliśmy wybrać coś, co będzie naprawdę odpychające”.

Ze względu na specyfikę tego koloru, zauważenie go na wolności – podobnie jak proces badawczy Freaneya – stało się niezawodnym sposobem na zdobycie popularności i dodanie do bratosfery. Stephanie, fanka Charli XCX mieszkająca w Nowym Jorku, założyła konto na Instagramie @accidentallybrat w czerwcu, tuż po wydaniu albumu, a teraz otrzymuje od znajomych i innych fanów zdjęcia przedstawiające Brat Green. Jej posty obejmują stos rowerów Lime, plakat z wyprzedaży nieruchomości i minerał piromorfitu w muzeum nauki.

„To po prostu świetna zabawa” – powiedziała CNN przez e-mail. „Za każdym razem, gdy jestem z przyjacielem idącym ulicą, ktoś zatrzymuje się i krzyczy „Brat!”, gdy widzimy coś zielonego. Jest tak kultowy i przyciąga wzrok – jeśli zobaczysz coś online w tym kolorze, od razu wiesz, do czego się odnosi”.

Kolorowa przyszłość

Chociaż Pantone od dziesięcioleci po cichu tworzy konkretne odcienie dla muzyków  – Pressman ustandaryzował wszystko, od czerwieni Rolling Stones po fiolet Prince'a, choć to od marek zależy, czy chcą same wejść w nieuchwytny proces znakowania towarowego – Pressman uważa, że zarówno artyści, jak i publiczność coraz częściej zwracają uwagę na kolor.

Zdjęcie: Bennett Raglin/Getty Images | Ice Spice stała się rozpoznawalna dzięki swoim jaskrawo pomarańczowym włosom, które kolorystycznie dopasowała do vintage’owej sukni Versace podczas BET Awards 2024, 30 czerwca 2024 roku w Los Angeles.

Specyficzny odcień lawendy, który Olivia Rodrigo nosiła na kilku czerwonych dywanach, w tym podczas Met Gali 2022, to ten sam kolor, który dominuje na okładce jej najnowszego albumu "Guts" i w większości jej merchu. Ice Spice również stała się synonimem swojego płomiennorudego uczesania – i często dopasowuje do niego swoje stylizacje na ściankach.

„Niektóre z tych bardzo młodych artystek, które naprawdę pragną wyrazić siebie, sięgają po kolor jako kolejny sposób przekazywania swojego przesłania” – powiedziała Pressman. „I uważam, że to bardzo sprytne posunięcie.”

Choć zieleń Brat zawładnęła zeszłym latem, koło barw wkrótce zakręci się ponownie. „Taki jest po prostu świat designu” – stwierdziła Yeomans, która przewiduje, że więcej marek będzie walczyć o kolor lata 2025. „Wszyscy zawsze podłapują trendy, a potem wszyscy próbują je powtórzyć, ale tylko garstce naprawdę się to udaje”.

Dział: Moda

Autor:
Leah Dolan | Tłumaczenie: Nikola Szwichtenberg — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/07/23/style/brat-summer-green-explained/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE