Jako kongijska kobieta i inżynier budownictwa lądowego, musiałam zniszczyć stereotypy płciowe krążące wokół mojej profesji. Dzięki edukacji byłam w stanie realizować swoją pasję do budownictwa, pomimo że wielokrotnie mówiono mi, że w dziedzinach technicznych nie ma miejsca dla kobiet. O znaczeniu edukacji we wzmacnianiu pozycji kobiet mam takie samo zdanie jak mój przyjaciel Olivier Max, student komunikacji i public relations. Olivier pracował z dziewczętami w swoim kraju, Beninie, w programach rozwijających umiejętności cyfrowe kobiet i pomagających im uzyskać niezależność finansową.
Jak zatem stawić czoło temu problemowi?
Zidentyfikowaliśmy trzy główne sposoby:
Zapewnienie dofinansowań rządowych na edukację
Ważne jest, aby rządy wprowadziły politykę edukacyjną pozwalającą dziewczętom pokonywać ekonomiczne i społeczne bariery, które blokują im dostęp do edukacji. Jednym z takich zabiegów politycznych mogłoby być dofinansowanie edukacji i uczynienie jej obowiązkowej dla wszystkich, szczególnie dla dziewcząt. Sprawiłoby to, że w klasie dziewczęta znalazłyby się na tym samym poziomie co chłopcy.
Budowanie świadomości społecznej
Rodziny, nauczyciele, i liderzy społeczności muszą być zaangażowani w zmianę nastawień i sposobów myślenia, które umacniają płciowe stereotypy i blokują dziewczętom dostęp do edukacji i ofert pracy. Społeczności muszą zrozumieć znaczenie edukacji dziewcząt i kobiet, wypływające z tego ekonomiczne i społeczne korzyści, i, co ważniejsze, negatywne skutki dyskryminacji ze względu na płeć. Tylko dzięki współpracy ze społecznościami możemy pokonać kulturowe i społeczne bariery w edukacji dziewcząt oraz promować społeczności bardziej egalitarne i niewykluczające.
Rozwijanie programów przeznaczonych tylko dla dziewcząt
Projekty te mogą obejmować stypendia naukowe, programy mentorskie, i lekcje czytania i pisania dla osób, które nie mogły uczęszczać do szkoły. Należy również skupić się na specjalnych szkoleniach, aby pomóc im w zdobyciu praktycznych umiejętności potrzebnych do uzyskania zatrudnienia i niezależności finansowej. W ten sposób decydenci edukacyjni mogą przerwać cykl dyskryminacji w przypadku kształcenia dziewcząt.
Nasze doświadczenie pokazało, że edukacja jest kluczem do pokonania stereotypów płciowych, aby każdy mógł cieszyć się tymi samymi możliwościami i w pełni wykorzystać swój potencjał.