2023-12-28 10:04:18 JPM redakcja1 K

Linie Emirates produkują luksusowe bagaże z przetworzonych części samolotów

CNN - Jeśli kiedykolwiek chciałeś posiadać kawałek kultowego superjumbo A380, masz szansę: linie Emirates przygotowują się do wypuszczenia limitowanej kolekcji bagażu i akcesoriów wykonanych z części pochodzących z recyklingu, pochodzących z samolotów Airbus A380 i Boeing 777 tego przewoźnika.

Zdjęcie pochodzące ze strony Emirates

Kolekcja obejmuje walizki, plecaki, torebki, etui na karty, kosmetyczki, paski i buty – wszystkie projektowane samodzielnie i ręcznie robione przez zespół krawców w zakładzie Emirates Engineering w Dubaju. Kolekcja, której sprzedaż zaplanowana jest na 2024 rok, jest w całości wykonywana na zamówienie, co oznacza, że klienci będą mogli zamówić egzemplarze według własnych specyfikacji lub dołączyć do nich wygrawerowane inicjały. Cały dochód zostanie przekazany potrzebującym dzieciom za pośrednictwem Fundacji Emirates Airlines.

Inicjatywa jest częścią dużego projektu modernizacji obejmującego 120 samolotów, które otrzymają całkowicie nowe wnętrza. Stare elementy kabiny są zwykle poddawane recyklingowi, ale linie Emirates twierdzą, że w kolekcji znajdują się materiały z klas First i Business pochodzące z recyklingu. Zebrane do tej pory przedmioty obejmują pasy bezpieczeństwa, zagłówki, skórę z salonów A380 i futro z podszewki siedzeń w kokpicie. Linia lotnicza twierdzi, że z 16 samolotów odzyskano dotychczas ponad 30 000 funtów materiału, a do każdego odnowionego samolotu planuje uzyskać do 595 funtów skóry i 1382 funtów materiału na siedzenia.

Kawałek historii

W listopadzie na Dubai Air Show zaprezentowano wybrane elementy kolekcji, wykonane ze skóry siedzeń pierwszej klasy, klasy biznes i sof, a także aluminium z zagłówków. „Wyprodukowaliśmy walizkę podręczną i plecaki, które już cieszą się dużym zainteresowaniem”, mówi Ahmed Safa, starszy wiceprezes oddziału Emirates ds. inżynierii. „Skóra jest prana w naszym partnerskim zakładzie, następnie dokładnie czyszczona ręcznie, następnie kondycjonowana i dokładnie dezynfekowana przed umieszczeniem w etui i torbach. Dodano nową wyściółkę wraz z uchwytem i klamrami. Posiadamy własny warsztat i dedykowany zespół w Emirates Engineering, gdzie odbywa się większość tych działań. „Pomysły na różne projekty pochodzą od naszego wewnętrznego zespołu, który sprawdzał aktualne style i popularne kształty toreb oraz funkcjonalnych plecaków, aby stworzyć wzory dla każdego elementu”. Prace wykonuje grupa o nazwie Engineering Maintenance Assistants, wewnętrzny zespół 14 krawców, których zadaniem jest konserwacja wyposażenia kabin. Czterech z nich pracuje obecnie wyłącznie nad tą inicjatywą, twierdzi Emirates.

Kiedy samoloty dobiegają końca, zazwyczaj są poddawane recyklingowi przez specjalistyczne firmy, które są w stanie odzyskać nawet 90% materiału, aby dać mu drugie życie. Linie Emirates już wcześniej sprzedały na aukcji charytatywnej kilkaset przedmiotów pochodzących z jednego ze wycofanych ze służby A380. Jednak materiały użyte w nowej kolekcji pochodzą z samolotów, które nadal są w użyciu, a linia lotnicza odświeżyła się, przeprojektowując kabiny. Proces modernizacji, który rozpoczął się w 2022 r. i ma potrwać dwa lata, obejmuje 67 samolotów A380 i 53 777, w których zostanie zainstalowanych około 4000 nowych foteli, a tysiące apartamentów pierwszej klasy i siedzeń klasy biznes zostanie odnowionych i zmodernizowanych do nowych projektów.

​„Linie Emirates nie podejmowały wcześniej tak masowej inicjatywy modernizacji samolotów, więc nie dysponowaliśmy wcześniej tymi materiałami w żadnej ilości”, mówi Safa. „Po zakończeniu modernizacji nie będziemy mieli już żadnych tkanin do pracy. To jednorazowa szansa na posiadanie kawałka historii lotnictwa.” Praca nie obyła się bez wyzwań, dodaje Safa, takich jak czyszczenie futrzanej wyściółki siedzeń kapitańskich, tak aby jej nie uszkodzić. „Teraz stosujemy metodę oczyszczania powietrzem i dezynfekcję”, wyjaśnia. Inne linie lotnicze stworzyły już wcześniej kolekcje wykonane z części samolotów pochodzących z recyklingu, w tym Lufthansa, która wypuściła linię mebli i akcesoriów domowych zawierających komponenty zaczerpnięte z wycofanego z użytku A340-600.

Według Niny Gbor, ekspertki i edukatorki w dziedzinie mody zrównoważonej, produkty pochodzące z recyklingu mogą czasami być postrzegane jako gorszej jakości, ale wydaje się, że linie Emirates wykonują dobrą robotę, pokazując, że upcykling może być również stylowy i dobrej jakości. „Warto także zobaczyć, jak zachowano i włączono elementy samolotu, takie jak pasy bezpieczeństwa, w ich oryginalnej formie, i wykorzystano je na przykład jako paski do toreb”, mówi.

Biorąc pod uwagę, że z każdego samolotu można odzyskać setki funtów skóry i materiału, Gbor ma nadzieję, że linie Emirates będą kontynuować tę ofertę poza limitowaną edycją. „Mam również nadzieję, że inni producenci produktów zainspirują się tym i zobowiążą się do wykorzystania istniejących materiałów do przeprojektowania i zmiany przeznaczenia większości lub wszystkich swoich produktów”, dodaje. „To rewolucyjna droga do bardzo potrzebnej w naszym świecie gospodarki o obiegu zamkniętym”.

Dział: Moda

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.