2024-02-16 11:13:44 JPM redakcja1 K

Mania na punkcie Taylor Swift ogarnia Tokio podczas wyprzedanych koncertów, a wszystkie oczy zwrócone są na jej powrót na Super Bowl

Długie kolejki w śnieżną pogodę, aby kupić gadżety kilka dni wcześniej. Tłumy fanów, niektórzy z innych krajów, wypełniają 55-tysięczny Tokyo Dome, z entuzjazmem wymieniając własnoręcznie wykonane bransoletki. Ludzie na całym świecie gorączkowo obliczają strefy czasowe i śledzą online trackery lotów.

Zdjęcie: media.timeout.com

Tokio (CNN): Długie kolejki w śnieżną pogodę, aby kupić gadżety kilka dni wcześniej. Tłumy fanów, niektórzy z innych krajów, wypełniają 55-tysięczny Tokyo Dome, z entuzjazmem wymieniając własnoręcznie wykonane bransoletki. Ludzie na całym świecie gorączkowo obliczają strefy czasowe i śledzą online trackery lotów.

To fenomen Taylor Swift – i mania, która towarzyszy supergwieździe popu, gdy przygotowuje się do czterech wyprzedanych koncertów w Tokio, zanim potencjalnie poleci z powrotem do Las Vegas, aby obejrzeć swojego chłopaka Travisa Kelce’a grającego w Super Bowl z drużyną Kansas City Chiefs.

Tokijska część trasy Swift's Eras Tour – wielokontynentalnej ekstrawagancji, która może okazać się najbardziej dochodową trasą wszechczasów – rozpoczęła się w środę wieczorem i zakończyła w sobotę wieczorem.

Teren przed Tokyo Dome był pełen ludzi na kilka godzin przed otwarciem drzwi w pierwszą środę wieczorem, a fani ubrani w brokat, frędzle, tiary i kimona.

Fanki Taylor Swift pozują do zdjęć przed pierwszym etapem jej trasy koncertowej Asia-Pacific Eras Tour w Tokio, 7 lutego 2024 r. Zdjęcie: Maiko Akazawa

Kana Ishiyone (28 l.) udała się ze swojego domu w Fukuoce w południowo-zachodniej Japonii do Tokio na koncert, na który kupiła bilety na wszystkie cztery wieczory. Kocha Swift od 2009 roku – do tego stopnia, że nauczyła się angielskiego, aby rozumieć teksty piosenek, i rzuciła pracę, aby móc swobodniej poruszać się podczas trasy.

„Robię sobie dwuletnią przerwę, żeby chodzić na jej koncerty” – oznajmiła, przemawiając przed salą koncertową z różowymi naklejkami na policzkach. „Zrezygnowałem z pracy, kiedy ogłosiła trasę Eras Tour”.

Trasa Eras Tour miała swój pierwszy występ w marcu 2023 r. i potrwa do grudnia 2024 r.

Ciężarówka reklamująca trasę koncertową Taylor Swift po Japonii przejeżdża przez Shibuya Crossing w Tokio, Japonia, 6 lutego 2024 r. Zdjęcie: Richard A. Brooks/AFP/Getty Images 

Do tej pory Ishiyone wziął udział w ponad 20 koncertach w ośmiu miastach i już planuje przyszłe wyjazdy do Niemiec, Austrii i Holandii, aby wziąć udział w tamtejszych występach Swifta.

Przyjaciele z dzieciństwa Sarina Saito (18 l.) i Aimi Satou (19 l.) powiedzieli, że nie mogą się doczekać śpiewania na TikToku podczas koncertu. „Ciężko pracowaliśmy w pracach dorywczych żeby sobie na to pozwolić” – powiedzieli.

Podekscytowanie wśród Swifties, jak nazywa się jej fanów, narastało od wielu dni.

W poniedziałek organizatorzy rozpoczęli sprzedaż gadżetów związanych z trasą koncertową w Tokyo Dome, a tłumy czekały na zewnątrz w śniegu i deszczu ze śniegiem na bluzy i bluzy z logo Taylor. Jedna z fanek z Filipin, która przyleciała na koncert do Tokio, powiedziała na TikToku, że stała w kolejce w temperaturze około zera stopni przez dwie i pół godziny.

Fani przygotowywali się także poprzez rytuały, które stały się już ugruntowaną tradycją społeczności Swiftie: tworzenie spersonalizowanych bransoletek przyjaźni w celu wymiany z innymi uczestnikami koncertów, ćwiczenie śpiewów tłumu i wybieranie starannie typowanych strojów z motywem Taylor.

Fani wymieniają się spersonalizowanymi bransoletkami przyjaźni przed koncertem Taylor Swift w Tokio, Japonia, 7 lutego 2024 r. Zdjęcie: Maiko Akazawa

„To, co widzieliśmy podczas trasy koncertowej Taylor Swift, to coś, czego tak naprawdę nie widzieliśmy wcześniej” – powiedział Richard Clarke, analityk firmy inwestycyjnej Bernstein. „To wydarzenie post-covidowe, które odbyło się w bardzo dobrym czasie, rodzaj wydarzenia kulturalnego, wydaje się, że wszyscy chcą na to pójść”.

„To była tak popularna trasa, że ludzie zauważyli, że na ich rodzimych rynkach często są wyprzedane, dlatego zaczęli podróżować na inne rynki, aby znaleźć bilety” – dodał. „Jestem pewien, że tak samo będzie w przypadku Azji”.

W środę dwóch fanów w Tokyo Dome powiedziało, że przyjechali na koncert z Nowej Zelandii. „Próbowaliśmy zdobyć bilety na Taylor Swift w Australii, ale po prostu nie mogliśmy. Minęły dwa tygodnie naciskania przycisku odświeżania, próbowania zdobycia biletów, nie mogliśmy ich zdobyć i (mój przyjaciel) powiedział: spróbujmy w Japonii ”- powiedział jeden.

Aby pokazać, jak międzynarodowy był tłum, jeden z uczestników opisał, że w środę na stadionie słyszał wiele języków azjatyckich. Ale potem pojawiła się Swift, zaczęła grać muzyka i dziesiątki tysięcy ludzi śpiewało jak jeden mąż we wspólnym języku jej tekstów.

Powrót na Super Bowl

Następnie pojawia się pytanie, czy Swift zdąży z powrotem do Las Vegas na niedzielę Super Bowl, biorąc pod uwagę długodystansowy lot i dużą różnicę czasu, co skłania fanów na całym świecie do sporządzania arkuszy kalkulacyjnych, osi czasu, a nawet prezentacji w programie PowerPoint, aby ją śledzić podróż. 

Tłumy gromadzą się przed Tokyo Dome przed koncertem Taylor Swift 7 lutego 2024 r. Zdjęcie: Richard A. Brooks/AFP/Getty Images

Swift regularnie uczestniczy w meczach Kansas City Chiefs, odkąd we wrześniu ubiegłego roku pojawiła się w rodzinnym apartamencie Kelce, aby obejrzeć mecz przeciwko Chicago Bears. Para potwierdziła później w oddzielnych wywiadach, że spotykali się już przed tym meczem.

Nawet ambasada Japonii w Waszyngtonie zabrała głos, aby uspokoić fanów, stwierdzając w oświadczeniu z zeszłego piątku, że „pomimo 12 godzin lotu i 17 godzin różnicy czasu… powinna wygodnie przybyć do Las Vagas przed rozpoczęciem Super Bowl”.

Na korzyść Swift działa pozycja Japonii jako „kraju wschodzącego słońca”. Jako jeden z pierwszych krajów na zachód od międzynarodowej linii zmiany daty, Las Vegas jest pełne 17 godzin.

Chociaż Swift kończy swój ostatni koncert w sobotni wieczór czasu lokalnego, w Las Vegas jest jeszcze wczesny poranek w sobotę, co daje jej mnóstwo czasu przed rozpoczęciem Super Bowl w niedzielny wieczór czasu Las Vegas.

Ekonomia Taylor Swift

Sława Swift ma tak ogromną władzę, że eksperci twierdzą, że może ona samodzielnie pobudzić całą japońską gospodarkę w zaledwie cztery dni.

Oczekuje się, że z koncertów Swift wygenerowanych zostanie do 34,1 miliarda jenów (około 229,6 miliona dolarów), powiedziała Mitsumasa Etou, przedstawicielka strony badawczej Economic Effects NET i wykładowca w niepełnym wymiarze godzin na Tokyo City University.

Nazwał tę trasę największym wydarzeniem muzycznym w historii Japonii pod względem przewidywanych skutków ekonomicznych, które ma przewyższyć Fuji Rock, jeden z największych japońskich festiwali muzycznych, który w ubiegłym roku wygenerował przychody w wysokości około 20 miliardów jenów (około 134,6 miliona dolarów).

Szacunkowe liczby dotyczące trasy Swift nie uwzględniają nawet wpływu międzynarodowych turystów przybywających do Japonii na występ – powiedział.

Clarke zgodziła się z tym, mówiąc: „Jeśli dodać ceny biletów, restauracje… ona sama miała dość znaczący wpływ na regionalny PKB”. Uczestnicy prawdopodobnie także zwiedzają, kupują towary i dokonują innych zakupów, co oznacza, że „będzie stosowanych więcej podatków” – powiedział.

Jednym z powodów, dla których jest to tak opłacalne, jest cena biletów Swift. Ceny miejsc blisko sceny są obecnie dwukrotnie wyższe niż w 2018 roku, kiedy artystka występowała w Tokyo Dome w ramach trasy Reputation, powiedziała Etou.

Nie wspominając o tym, że wielu superfanów, takich jak Ishiyone, kupiło bilety na wiele występów. 28-letnia Maiko Akazawa, która dorastała słuchając muzyki Swifta, kupiła bilety na wszystkie cztery noce w sekcji VIP za łącznie 46 000 jenów (około 309 dolarów).

Clarke przestrzegł, że skutki gospodarcze będą łagodniejsze w metropolii takiej jak Tokio – która posiada wiele hoteli i dzięki temu może z łatwością przyjąć napływ fanów – niż w mniejszych miastach. W niektórych amerykańskich miastach przychody z wieczorów, w których odbywają się koncerty Swift, odnotowały wzrost przychodów aż o 95%, podczas gdy w Tokio prawdopodobnie odnotuje się wzrost o około 25% każdego wieczoru – powiedział.

Różnica polega na tym, że na występy w Tokio ludzie mogą podróżować znacznie dalej, ponieważ jest to jedno z zaledwie trzech miejsc, które artystka odwiedzi w regionie Azji i Pacyfiku. Zagra sześć koncertów w Singapurze – a bilety wyprzedają się w ciągu kilku godzin – i siedem koncertów w Australii pod koniec lutego.

„Będzie kilku ludzi, którzy na pewno powiedzą: «No cóż, słuchaj, nie udało mi się kupić biletów w Los Angeles. Podróż do Tokio nie różni się zbytnio od podróży na wschodnie wybrzeże” – powiedział Clarke.

Australia już przygotowuje się na uderzenie, ponad tydzień przed zaplanowanym koncertem. We wtorek gubernator Banku Rezerw Australii Michele Bullock powiedziała, że efekt „inflacji Taylora Swifta” zmusił fanów do dostosowania swoich wydatków gdzie indziej, aby pozwolić sobie na bilety na trasy koncertowe i inne powiązane koszty, według Reuters.

Reuters dodał, że trasa koncertowa jest pierwszą w historii, która przyniosła dochód przekraczający 1 miliard dolarów, powołując się na szacunki branży – fani wydadzą o miliardy dolarów więcej na transport i zakwaterowanie.

Autor:
Jessie Yeung, Hanako Montgomery, Junko Ogura, Saki Toi | Tłumaczenie: Karolina Garnys

Żródło:
https://edition.cnn.com/2024/02/07/asia/taylor-swift-japan-tokyo-eras-tour-intl-hnk/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE